Curlew River - Benjamin Britten
- 14 stycznia 2007, niedziela» 16:00
- 6 stycznia 2007, sobota» 16:00
- 27 października 2006, piątek» 19:15
- 12 listopada 2005, sobota» 19:15
- 8 listopada 2005, wtorek» 19:15
- 5 listopada 2005, sobota» 19:15

Cu Benjamin Britten
cykl TERYTORIA
Sala Kameralna
Cykl Terytoria prezentuje XX- i XXI-wieczne dzieła – operowe, baletowe, pieśniowe – nieobecne w polskich teatrach.
Pierwszą premierą jest Curlew River Benjamina Brittena w koprodukcji z Frankfurt Oper.
Na początku lat 60. Britten odwiedził Japonię. W Tokio oglądał spektakl teatru nō – Sumidigawa (Rzeka Sumida) według tekstu Juro Motomasy z 1430 roku. Nie był zachwycony. Po kilkunastu dniach, tuż przed zaplanowanym odlotem do Europy, zdecydował się powtórnie obejrzeć to widowisko. Wyszedł bardzo poruszony.
"Całe to zdarzenie – wspominał Britten po latach – przemówiło do mnie niezwykle silnie: prosta, poruszająca historia, ekonomia stylu, intensywne spowolnienie akcji, nadzwyczajna zdolność wykonawców do sprawowania pełnej kontroli nad swą cielesnością, piękne kostiumy, mieszanina pomrukiwania, mowy i śpiewu, które wraz z trzema instrumentami tworzą zadziwiającą oprawę muzyczną – wszystko to złożyło się na zupełnie nowe, »operowe« doświadczenie".
Po powrocie Britten, wraz ze swoim współpracownikiem Williamem Plomerem, zaczął pracę nad tryptykiem przypowieści religijnych ("a parable for church performance") przeznaczonych do wykonania w angielskich kościołach. W 1964 roku całość została ukończona. Curlew River powstało jako pierwsze, kolejne części to The Prodigal Son oraz The Burning Fiery Furnace.
Libretto Curlew River oparte zostało na wspomnianej sztuce Motomasy. To fascynujące i piękne misterium o nawróceniu, w którym łączą się tradycje japońskiego teatru nō z myślą chrześcijańskiego Zachodu, elementy angielskiego dramatu liturgicznego i europejskiej opery. Muzyka Brittena jest jak rytuał. Spektakl Axela Weidauera to czysta modlitwa.
Do kościoła wchodzą mnisi intonując wieczorny hymn. Zaczynają przedstawienie. Oto przewoźnik wiezie pielgrzymów do słynącego z cudów grobowca. Dołącza do nich szalona kobieta, która wierzy, że w tym grobie pochowany został jej syn – rok wcześniej uprowadzony i zamordowany. Słychać dziecięcy głos...
Główną partię - Szalonej (Madwoman) - Britten napisał na głos tenorowy. Pisał ją z myślą o swoim przyjacielu, wielkim śpiewaku Peterze Pearsie. Tym samym sięgnął też do tradycji teatru nō, gdzie kobiety nie miały prawa występować, choć żeńskie role – a zwłaszcza role szalonych kobiet – należały do najwyżej cenionych. Partię Madwoman śpiewa więc mężczyzna w masce przynależnej szalonym kobietom.
Muzyka Curlew River jest – jak pisał muzykolog Marcin Gmys – "dyskretna i powściągliwa, o czym świadczy już sam zestaw wykorzystywanych w spektaklach instrumentów, ograniczony do fletu (tzw. fue) oraz trzech różnej wielkości bębenków". Britten miał w pamięci muzykę towarzyszącą spektaklom nō oraz brzmienia indonezyjskich orkiestr gamelanu. Nie zapomniał też o tradycji muzyki Zachodu, dlatego obok fletu i perkusji słyszymy także niewielkich rozmiarów organy, kontrabas, altówkę, harfę oraz jeden z ulubionych instrumentów kompozytora – róg.
Curlew River jest pierwszą premierą TERYTORIÓW – nowego cyklu na Scenie Kameralnej. W dalszej kolejności zobaczymy spektakl według Zapiski tego, który zniknął Leoša Janáčka oraz Sonety Szekspira Pawła Mykietyna (styczeń), wieczór debiutów, na który złożą się balet Oli Gryki alpha Kryonia Xe według opowiadania Stanisława Lema oraz opera Dobromiły Jaskot Fedra (kwiecień), wreszcie Zagładę domu Usherów Phillipa Glassa (czerwiec). W Operze Narodowej musi być miejsce na poszukiwanie, na warsztat, na eksperyment, może także na prowokację czy skandal. Przecież to obowiązek sztuki, nasz obowiązek. Ale także przywilej. Opera Narodowa ma za zadanie otwierać pole wyobraźni, rozszerzać perspektywy, wyznaczać kierunki, wyzwalać nieznane skojarzenia. Takim miejscem jest właśnie cykl TERYTORIA. Tam usłyszymy dzieła, których jeszcze nie znamy albo do których tęsknimy; zobaczymy teatr, o jakim śnimy albo o którym boimy się nawet pomarzyć; wejdziemy w przestrzeń wielkiej literatury, która zamieniona na muzykę, taniec, śpiew, ruch nie pozwoli o sobie zapomnieć.
Malowanie przy winie w Szczecinie!
31 maja 2025 - 18:30jest więcej terminów
Wino-Grono.art
nie podano Warszawa
3 048teatr
Muzeum Warszawskiej Pragi - Wystawa stała
31 maja 2025 - 10:00jest więcej terminów
Muzeum Warszawskiej Pragi
ul. Targowa 50/52 03-733 Warszawa Warszawa
13 270teatr
GREASE
31 maja 2025 - 15:00jest więcej terminów
SCENA RELAX
ul. Złota 8 00-019 Warszawa Warszawa
9 581teatr
Kumulacja, czyli pieniądze to nie wszystko
31 maja 2025 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
aleja Solidarności 93 00-144 Warszawa Warszawa
11 945teatr
Muzeum Warszawy - Wystawa główna
31 maja 2025 - 11:00jest więcej terminów
Muzeum Warszawy
Rynek Starego Miasta 28-42 00-272 Warszawa Warszawa
107 935teatr
Licencja na lirykę - recital Jacka Bończyka
31 maja 2025 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
9 928teatr
Malowanie przy winie w Koszykach
30 maja 2025 - 18:30
Wine and Paint - malowanie przy winie
ul. Koszykowa 63 Warszawa
1 582teatr
HEROSI | Teatr Politechniki Warszawskiej Festiwal #studencinascene_premiery2025
30 maja 2025 - 19:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14A Warszawa
1 599teatr
Wacken Metal Battle Poland 2025 FINAL
30 maja 2025 - 16:30
Progresja Music Club
ul. Fort Wola 22 Warszawa
1 626teatr
M. Faktor. Narodziny piękna
30 maja 2025 - 19:00
Teatr Żydowski
nie podano Warszawa
1 555teatr
Maniucha Bikont|Porządki
30 maja 2025 - 21:00
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
1 551teatr
Kocham balet, choreografia: Ramona Nagabczyńska
30 maja 2025 - 19:00
Komuna Warszawa
ul. Emilii Plater 31 Warszawa
922teatr
WITKACJA. Wodewil na krawędzi.
30 maja 2025 - 19:00
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 03-536 Warszawa Warszawa
863teatr
Jak się starzeć bez godności
30 maja 2025 - 19:00
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
816teatr
ZOOKOŁA ŚWIATA Sprzedaż grupowa tylko pod tel: 519 134 877
30 maja 2025 - 10:00
Teatr WAM
Galeria Młociny – Poziom +2, Zgrupowania AK Kampinos 15 Warszawa Warszawa
802teatr
Bal u Pana Kleksa - koncert familijny z okazji Dnia Dziecka
30 maja 2025 - 17:30
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
840teatr
Stand-up Open mic - Warsaw Stand-up x Marceli Chojnacki
30 maja 2025 - 19:00
Świetlica Wolności
ul Nowy świat 6/12 Warszawa
1 916teatr