Andrea Chenier
- 7 maja 2006, niedziela» 19:00
- 10 grudnia 2005, sobota» 10:00
- 8 grudnia 2005, czwartek» 19:00
- 23 października 2005, niedziela» 19:00
- 20 października 2005, czwartek» 19:00
- 18 października 2005, wtorek» 19:00
- 15 października 2005, sobota» 19:00
Miłość w czasach terroru... kabaret rewolucji...
KOPRODUKCJA Z TEATREM WIELKIM
W POZNANIU I WASHINGTON OPERA
Opera w czterech aktach
Libretto - Luigi Illica
Prapremiera - La Scala, Mediolan 28 III 1896
Premiera polska - Teatr Wielki, Warszawa, 4 II 1905
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami
- Dyrygent - Grzegorz Nowak
- Reżyseria - Mariusz Treliński
- Scenografia - Boris F. Kudlička
- Kostiumy - Magdalena Tesławska i Paweł Grabarczyk
- Choreografia - Emil Wesołowski
- Reżyseria światła - Felice Ross
- Przygotowanie chóru - Bogdan Gola
- Przygotowanie muzyczne solistów - Janina Anna Pawluk
- Obsada:
Keith Olsen, Michał Marzec (Andrea Chénier), Adam Szerszeń, Mikołaj Zalasiński (Carlo Gérard), Tatiana Borodina, Monika Mych (Maddalena di Coigny), Monika Ledzion, Małgorzata Pańko (Bersi, Mulatka), Joanna Cortés, Katarzyna Suska (Hrabina di Coigny), Ewa Karaśkiewicz, Anna Lubańska, Małgorzata Pańko (Madelon), Zbigniew Macias, Andrzej Witlewski (Roucher), Czesław Gałka, Dariusz Machej (Pietro Fléville), Robert Dymowski, Ryszard Morka (Fouquier-Tinville), Mieczysław Milun, Ryszard Morka (Dumas), Przemysław Firek, Dariusz Machej (Mathieu, sankuilota), Piotr Friebe, (Juliusz Ursyn-Niemcewicz (Un 'incredibile"), Jacek Parol, Krzysztof Szmyt (Opat), Czesław Gałka, Mieczysław Milun (Schmidt), Piotr Gałecki, Jerzy Kulesza (Majordomus), Remigiusz Łukomski, Łukasz Rosiak (Klown)
Chór, Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz mimowie, modelki, statyści.
Po premierze tej inscenizacji w Waszyngtonie 11 września 2004 roku amerykańscy krytycy podkreślali gombrowiczowską, groteskowo-ironiczną wizję dziejów i rewolucji. Lekcja historii, której udzielono nam, Polakom, nauczyła nas sceptycyzmu. Wszystkie rewolucje widzimy podobnie: najpierw są piękne hasła, potem terror; najpierw czyste intencje, potem okrucieństwo i śmierć niewinnych.
Czym jest więc dziś rewolucja? Jak wpływa na zachowania zbiorowości? Kim jest w tym wszystkim jednostka? Akcja opery Andrea Chénier dzieje się podczas Rewolucji Francuskiej, ale na scenie to po prostu czas każdego wielkiego terroru. Totalitaryzmy istnieją zawsze, zmieniają tylko kostiumy. W pierwszym akcie obserwujemy przewrót i zagładę; w drugim kabaret i szpiegów; w trzecim skazanie na śmierć tytułowego bohatera – poety André Chéniera; w ostatnim gilotynę zastępuje śmiercionośny gaz... Całą opowieść oplata historia miłości Chéniera i Madeleine – miłości silniejszej niż podziały społeczne czy okrucieństwo dziejów, miłości do końca, ponad śmierć.
Akcja rozgrywa się w Paryżu w przededniu i w czasie Wielkiej Rewolucji.
Spośród 15 oper Giordana Andrea Chénier zdobył sobie bezwzględnie największą sławę. W całej pełni uwydatniły się tu walory talentu kompozytora — inwencja melodyczna, wyczucie sceniczne; efektowne partie wokalne dają solistom wspaniałe pole do zabłyśnięcia swą sztuką. Również atrakcyjne libretto, osnute wokół dramatycznych wydarzeń wielkiej rewolucji francuskiej i losów autentycznej osoby — André Chéniera, francuskiego poety straconego w okresie krwawych rządów Robespierre'a, przyczyniło się do powodzenia tej opery. Andrea Chénier zdobył sobie pełny sukces już po pierwszym przedstawieniu w mediolańskiej La Scali — na szczyty zaś światowej sławy wzniosła go premiera w nowojorskiej operze Metropolitan (1921) ze słynnymi artystami: Claudią Muzio i Beniaminem Gigli w głównych rolach.
Inscenizacja Andrea Chenier Mariusza Trelińskiego powstała w koprodukcji Teatru Wielkiego w Poznaniu i kierowanej przez Placido Domingo Opery w Waszyngtonie. Premiera waszyngtońska odbyła się 11 września 2004 roku, inaugurując nowy sezon jesienno-zimowy.
Warszawska premiera nie jest tylko dokładnym przeniesieniem poprzednich inscenizacji. Reżyser Mariusz Treliński za każdym razem na nowo układa sceniczne obrazy, wyostrza sensy. Wychodząc od libretta, od muzyki, od czystego dzieła, stara się znaleźć w nim współczesny kontekst. "Opera Giordana - mówi Treliński - opowiada o rewolucji francuskiej, o ludziach uwikłanych w historię. Wszystkie rewolucje mają podobny przebieg - najpierw są piękne hasła, potem rodzi się terror".
Może dlatego inscenizacja jest tak bliska współczesności, zaangażowana i silnie ironiczna. Nie ucieka od symboli z niedawnej historii: Sankiulot Matthieu to krzyżówka Mussoliniego i Hitlera. Ubrany w szare łachmany, żądny krwi tłum jest obecny zawsze i wszędzie. Symbole terroru nie odwołują się tylko do historii, do czasu Wielkiego Rewolucji - elementy tego świata znamy doskonale z ekranu telewizora.
Dzieło Umberta Giordano jest jedną z kilkunastu najlepszych oper w historii tego gatunku. Andrea Chénier Trelińskiego podbiła już Waszyngton. Czas, by zdobyła Warszawę. Byśmy ponad wrzaskami tłumu, rytualnymi paradami, świstem gilotyny i krzykami ofiar, wysłuchali pięknego śpiewu - choćby anielskiego duetu miłosnego zakochanych. Na środku sceny szary prostokąt wydziela więzienną przestrzeń, wokół leżą grudy ziemi. Kochankowie śpiewają, niemal krzycząc ze szczęścia. Miłość jest przecież potężniejsza niż śmierć...
Sztuka i seks, czyli Peggy Guggenheim - monodram Ewy Kasprzyk
15 listopada 2025 - 16:00/18jest więcej terminów
Scena Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawa
27 901teatr
Król i Caryca
15 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Stara Oranżeria
Agrykola 1 Warszawajest więcej miejsc
11 141teatr
MATKA
15 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
35 127teatr
KOSMO SHOW
15 listopada 2025 - 12:00/14jest więcej terminów
Kino Wisła
Pl. Wilsona 2 Warszawajest więcej miejsc
548 076teatr
Stand-up Big Mic - Warsaw Stand-up x Roman Kostelecki
15 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Świetlica Wolności
ul Nowy świat 6/12 Warszawa
20 115teatr
Teatr Frajda "Sąsiad Sąsiadowi Sąsiadem" | XX Spotkania Teatralne na Rakowcu | 07.11.2025
14 listopada 2025 - 19:00
Dom Kultury "Rakowiec"
ul. Wiślicka 8 Warszawa
2 760teatr
2057: Odyseja kosmiczna | Teatr Albo Albo
14 listopada 2025 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
8 505teatr
Warszawa / Stand-up: Sebastian Rejent - Ku Lepszej Polsce / 14.11.2025 / g.19:00
14 listopada 2025 - 19:00
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 Warszawa
3 510teatr
"Niezły Burdel" - komedia, w której śmiech miesza się z refleksją, a każdy widz znajdzie tu kawałek... siebie!
14 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Wawerskie Centrum Kultury - Filia Wawerska Strefa Kultury
Żegańska 1a Warszawa
239 916teatr
STOWARZYSZENIE UMARŁYCH POETÓW
14 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
24 943teatr
Komedia terapeutyczna
14 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Bemowskie Centrum Kultury
ul. Konarskiego 20 Warszawajest więcej miejsc
71 865teatr
Jesienna Trasa Ankh
14 listopada 2025 - 20:00
Klub Mechanik
ul. Narbutta 87 Warszawa
67 971teatr
Warszawski Teatr Kamienica
14 listopada 2025 - 17:00
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
127 203teatr
Dwoje na huśtawce
14 listopada 2025 - 17:15/20
Mała Warszawa
Otwocka 14 Warszawa
107 768teatr
Reż. Olaf Lubaszenko
14 listopada 2025 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
124 461teatr
KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?
13 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
19 031teatr
Spektakl muzyczny oparty na twórczości muzycznej i literackiej Zbigniewa Łapińskiego
12 listopada 2025 - 19:00
Służewski Dom Kultury
ul. Jana Sebastiana Bacha 15 Warszawa
9 885teatr



























