Anna Karenina
- 12 września 2005, poniedziałek» 19:00
- 11 września 2005, niedziela» 19:00
- 10 września 2005, sobota» 19:00
Europejska premiera baletu Borisa Ejfmana
W maju tego roku w nowojorskim City Center światowej sławy rosyjski choreograf Boris Ejfman zaprezentował swój najnowszy balet - Annę Kareninę według powieści Lwa Tołstoja. 10września w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie europejska premiera tego dzieła.
Ejfman po raz kolejny zinterpretował wielkie dzieło rosyjskiej literatury (wśród wcześniejszych baletów znajdziemy m.in. Idiotę i Braci Karamazow wg Dostojewskiego, Mistrza i Małgorzatę wg Bułhakowa). I, jak zawsze, jest to osobista wizja rosyjskiego choreografa.
Ejfman koncentruje się na miłosnym trójkącie: Wroński - Anna - Karenin. Rezygnuje z całej społecznej otoczki. Opowiada nie tyle fabułę, co historię przeżyć i przemian wewnętrznych "miłosnego trójkąta". Jest tylko Anna i jej namiętność.
Moja Anna jest zupełnie inna - mówi Ejfman - Dla mnie była ona wilkołakiem, bo żyły w niej dwie różne kobiety: na pozór światowa dama, znana Kareninowi, synowi, otoczeniu, i druga - pogrążona w świecie namiętności, niedostępnych nawet bohaterom Dostojewskiego.
Świat skrajnych emocji i namiętności to stały temat spektakli Borisa Ejfmana. Jego bohaterowie są zwykle targani uczuciami niespełnionej miłości, nienawiści, zemsty, cierpienia. Otacza ich wrogi im świat zewnętrzny, z którym na próżno usiłują walczyć.
W Annie Kareninie miłość Anny i Wrońskiego jest z góry skazana na niepowodzenie, naznaczona śmiercią. Zapowiada to, niczym tragiczne fatum, motyw pociągu - najpierw dziecięcej zabawki, potem machiny, pod którą w finale ginie bohaterka. Nawet w najbardziej świetlanych momentach Anna i Wroński czuli na ustach posmak krwi... - mówi Boris Ejfman.
Jedną z najpiękniejszych i najbardziej olśniewających wizualnie scen spektaklu jest scena balu w maskach weneckich. W warstwie muzycznej Ejfman wykorzystuje utwory jednego ze swoich ulubionych kompozytorów - Piotra Czajkowskiego.
Dekoracje są dziełem Zinowija Margolina, kostiumy przygotował stały współpracownik Teatru Baletu - Wiaczesław Okuniew.
Kim jest Boris Ejfman?
Boris Ejfman jest uznawany za czołowego artystę współczesnego baletu. Jest twórcą ponad 40 spektakli baletowych, głównie według wielkiej literatury (Don Kichot, Rosyjski Hamlet, Don Juan & Moliere, Dwunasta noc wg Wieczoru trzech króli Szekspira, Szalony dzień wg Wesela Figara Beaumarchaisa i Rossiniego, Pinokio, Who's Who inspirowany słynnym filmem Billy Wildera Pół żartem, pół serio).
Ejfman ukończył wydział baletmistrzowski Akademii Waganowej w Leningradzie (dziś Sankt Petersburgu). W tamtejszym Teatrze Małym wystawił własną wersję Gajane Chaczaturiana (1972), w Teatrze Kirowa Ognistego ptaka Strawińskiego (1975). W tym samym roku przyjechał do Polski, gdzie w Teatrze Wielkim w Łodzi z wielkim sukcesem powtórzył swoją inscenizację Gajane. Była to pierwsza praca zagraniczna Ejfmana i początek wieloletnich kontaktów. W 1977 roku Ejfman założył własny zespół, znany obecnie na świecie jako Sanktpetersburski Teatr Baletu, z którym realizuje swoją autorską wizję teatru tańca.
Od 1993 roku Sanktpetersburski Teatr Baletu regularnie występuje na scenie warszawskiej Opery Narodowej. W czerwcu 2003 roku odbyła się warszawska premiera baletu Czajkowski. Misterium życia i śmierci - jednej z najpiękniejszych prac Ejfmana. Artysta otrzymał wówczas Krzyż Komandorski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, przyznawany przez prezydenta RP. W listopadzie 2004 r. Boris Ejfman zrealizował Musag?te - balet poświęcony pamięci słynnego choreografa George'a Balanchine'a.
**Muzyka – Piotr Czajkowski (nagranie)
Choreografia – Boris Ejfman
Dekoracje – Zinowij Margolin
Kostiumy – Sława Okuniew**
*Powieść Anna Karenina interesowała mnie od zawsze. Czytając Tołstoja, czuje się niewiarygodne przejęcie autora psychologicznym światem jego bohaterów oraz zdumiewającą subtelność i dokładność, z jaką odzwierciedla on życie Rosji. Powieść Anna Karenina nie tylko głęboko wnika w psychologiczny świat bohaterki, ale także daje nam prawdziwie psychoerotyczną analizę jej osobowości. Nawet w literaturze współczesnej nie znajdziemy podobnych namiętności, przeobrażeń, fantasmagorii.
Wszystko to stało się przedmiotem moich przemyśleń choreograficznych. Uporządkowany rytm życia rodziny Kareninów: państwowa służba głowy domu, troska o syna i byt Anny, surowe przestrzeganie konwenansów - stwarzały iluzję harmonii i spokoju. Ale namiętność Anny do Wronskiego zrujnowała ten porządek. Szczerość uczuć zakochanych odrzucała, przerażała jawnością. Hipokryzję Karenina akceptowali wszyscy, oprócz Anny. Dla niej ważniejsze było uczucie do ukochanego mężczyzny niż obowiązki matki wobec syna. A tym samym skazywała siebie na życie wyrzutka.
Nie znajdowała szczęścia ani w podróżach, ani w bogatej posiadłości, ani w zwykłych salonowych uciechach. Była jakaś tragiczna zależność tej kobiety od jej więzi zmysłowych - owej niewoli kobiecej, która istnieje zawsze.
Rozumiem kobietę, która uzależnia się od mężczyzny. Ta zależność, jak każda inna, to choroba i cierpienie. Anna popełniła samobójstwo aby uwolnić się od tego uzależnienia, przerwać swoje straszne i bolesne życie. Dla mnie była ona wilkołakiem, bo żyły w niej dwie różne kobiety: na pozór - światowa dama, znana Kareninowi, synowi, otoczeniu, i druga - pogrążona w świecie namiętności.
Co ważniejsze - kariera, obowiązek, miłość, zaspokojona namiętność?... Czy mamy prawo rujnować to co spokojne, rozsądne dla szaleństwa zmysłów?...
Te pytania nie dawały kiedyś spokoju Tołstojowi, nie ucieknie się od nich także dzisiaj. I nie ma odpowiedzi! Jest nieukojone pragnienie zrozumienia i w życiu, i w obliczu śmierci...
Boris Ejfman*
Sala Moniuszki
Warszawa! Kuba Wu w programie "Sikanie i Pierdzenie" | Stand-up
9 listopada 2025 - 18:00
Klub Komediowy Puenta
Kolejowa 8/10 Warszawa
3 108teatr
Warszawa / Antoni Syrek-Dąbrowski / O tym nie rozmawiamy / 09.11.25 g. 17.00
9 listopada 2025 - 17:00
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
3 043teatr
Koncert wśród świec: Coldplay i Imagine Dragons
9 listopada 2025 - 20:30
Pałac Staszica - Sala Lustrzana
ul. Nowy Świat 72 Warszawa
12 947teatr
Lesoir (NL) + Appleseed (PL)
9 listopada 2025 - 19:00
Klub Potok
ul. Potocka 14 Warszawa
17 506teatr
Don Juan
9 listopada 2025 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
7 292teatr
CIEMNY GRYLAŻ
9 listopada 2025 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
14 506teatr
CIEMNY GRYLAŻ
9 listopada 2025 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
23 506teatr
żONa - Nigdy więcej tajemnic
9 listopada 2025 - 15:30/18jest więcej terminów
Scena Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawajest więcej miejsc
243 944teatr
(nie) Kocham mojego syna
8 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Nowe Formy
Zakroczymska 11 Warszawa
4 190teatr
CIEMNY GRYLAŻ
8 listopada 2025 - 19:00
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
4 454teatr
GOŚCIE W POLSKIM: Ukradzione szczęście
8 listopada 2025 - 19:30
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
3 156teatr
Kuba Sienkiewicz - "Piękne Dni"
8 listopada 2025 - 19:00
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
6 469teatr
CIEMNY GRYLAŻ
8 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
9 169teatr
Filmowa rozgrzewka. Film grozy 10+
8 listopada 2025 - 12:00
Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy
Al. Ujazdowskie 20 Warszawa
7 429teatr
Varsovia Metal Fest 2
8 listopada 2025 - 18:00
VooDoo
Aleja Prymasa Tysiąclecia 48A Warszawa
12 652teatr
POGO
8 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
18 514teatr
Dżem
8 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Klub Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawajest więcej miejsc
1 989 916teatr























