ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00

Zbigniew Karkowski
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)

Zbigniew Karkowski
KONCERT LAUREATÓW XIX Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego 2025
6 grudnia 2025 - 18:00
Studio Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana
Al. Niepodległości 77/85 Warszawa
2 631muzyka
Jazz w BOK. Gramy wprost! Koncert „Tribute to Polski Jazz”
6 grudnia 2025 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
2 426muzyka
KONCERT 8\. - 10\. Festiwal muzyczny “TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.”
6 grudnia 2025 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
2 229muzyka
Koncert przy świecach: Świąteczne Klasyki
6 grudnia 2025 - 20:30
Pałac Staszica - Sala Lustrzana
ul. Nowy Świat 72 Warszawa
14 142teatr
Mała Filharmonia: Świąteczna muzyka z różnych kontynentów (0-3 lata)
6 grudnia 2025 - 10:30
Pałac Staszica - Sala Lustrzana
ul. Nowy Świat 72 Warszawa
9 922teatr
Seks, siano i sekrety
6 grudnia 2025 - 20:00jest więcej terminów
Scena Amfiteatr – Capitol by night
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
7 606teatr
KONCERT PRZY ŚWIECACH - LA BELLE NUIT | JAGODA SOKOŁOWSKA O'DONOVAN | EDYTA PIASECKA
6 grudnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Fryderyk
Podwale 13/15 Warszawa
3 948muzyka
KONCERT PRZY ŚWIECACH - LA BELLE NUIT | JAGODA SOKOŁOWSKA O'DONOVAN | EDYTA PIASECKA
6 grudnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Fryderyk
Podwale 13/15 Warszawa
6 070muzyka
TITON ET L’AURORE / JEAN-JOSEPH CASSANÉA DE MONDONVILLE
6 grudnia 2025 - 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
3 229muzyka
KONCERT PRZY ŚWIECACH - LA BELLE NUIT | JAGODA SOKOŁOWSKA O'DONOVAN | EDYTA PIASECKA
6 grudnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Fryderyk
Podwale 13/15 Warszawa
6 006muzyka
Koncert symfoniczny 6.12.2025 g. 18:00
6 grudnia 2025 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
3 828muzyka
Magiczna Walizeczka pełna czarów i śmiechu! Rodzinny pokaz iluzji Złotego to interaktywna przygoda.
6 grudnia 2025 - 11:00jest więcej terminów
Dom Sztuki
ul. Wiolinowa 14 Warszawajest więcej miejsc
10 000teatr
Koncert Echo Rodu/Paprodziad - Trasa Przeżyto
6 grudnia 2025 - 19:30
Klub Hydrozagadka
11 Listopada 22 Warszawa
46 011muzyka
Koncert Echo Rodu/Paprodziad - Trasa Przeżyto
6 grudnia 2025 - 19:30
Klub Hydrozagadka
11 Listopada 22 Warszawa
46 377muzyka
BREL LE SPECTACLE
6 grudnia 2025 - 19:00
Muzeum Historii Polski
Gwardii 1 Warszawa
22 294muzyka
Niezwykły francuski spektakl w hołdzie wybitnemu artyście
6 grudnia 2025 - 16:00/19
Audytorium Muzeum Historii Polski
Ul. Gwardii 1 Warszawa
172 740teatr
Zapraszamy na maraton śmiechu i wiszącą w powietrzu aferę obyczajową z koloratką w roli głównej
6 grudnia 2025 - 15:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
99 057teatr

























