ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00

Zbigniew Karkowski
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)

Zbigniew Karkowski
Jagoda Sokołowska O'Donovan, Edyta Piasecka
4 października 2025 - 21:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Fryderyk
Podwale 15 Warszawa
7 870teatr
4.10 / Pomiędzy Etapami / Recitale uczestników XIX Konkursu Chopinowskiego / Dzień 1.
4 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET
Nowa Miodowa - Sala Koncertowa ZPSM Nr 1
ul. Rakowiecka 21 Warszawa
2 459muzyka
IV FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA FRANCUSKA / TITON ET L’AURORE – PREMIERA
4 października 2025 - 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
3 100muzyka
POKazujemy DAWNE KLAWIATURY. KLAWESYN STROSZY PIÓRKA / WARSZTATY DLA RODZIN Z DZIEĆMI 6+
4 października 2025 - 10:30, 12:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
3 291muzyka
POKazujemy DAWNE KLAWIATURY. KLAWESYN STROSZY PIÓRKA / WARSZTATY DLA RODZIN Z DZIEĆMI 6+
4 października 2025 - 10:30, 12:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
3 131muzyka
Festiwal 30%
4 października 2025 - 20:00
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
5 986teatr
Nowa płyta i nowa trasa koncertowa Łydki Grubasa - "Bekalog"
4 października 2025 - 20:00
Klub Hybrydy
Złota 7/9 Warszawa
115 269teatr
Koncert w ramach trasy trasy Pieśni Ludu
4 października 2025 - 20:00
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
23 371teatr
ZAZULA
4 października 2025 - 20:00
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
12 762muzyka
Szalone nożyczki - czyli kto zabił
4 października 2025 - 16:00/19jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
911 344teatr
Klara Cloud & Mateusz Gawęda | Kulturalne Piątki przy Wiślickiej 8 | 3.10.2025
3 października 2025 - 19:00
Dom Kultury "Rakowiec"
ul. Wiślicka 8 Warszawa
1 990muzyka
Koncert na 2 fortepiany "THE CONTINUOUS MUSIC"
3 października 2025 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
2 157muzyka
Koncert Kabaretu OT.TO
3 października 2025 - 19:00
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
2 793muzyka
Koncert: ABSOLUTNIE, czyli Bończyk śpiewa Młynarskiego
3 października 2025 - 19:00
Terminal Kultury Gocław
Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
2 421muzyka
„The Continuous Music” – Dwaj wybitni artyści. Nieskończona ekspresja. Jedna nieprzerwana linia
3 października 2025 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
2 652muzyka
"Petarda"
3 października 2025 - 19:00
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 Warszawa
87 658teatr
Musical Fair Play w reżyserii Pawła Podgórskiego
3 października 2025 - 10:00jest więcej terminów
Teatr WAM
Zgrupowania AK Kampinos 15 Warszawa
10 630teatr