ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00

Zbigniew Karkowski
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)

Zbigniew Karkowski
vol. 6: Szafa gra (koncert w wykonaniu uczestników zajęć pn. Ty też możesz śpiewać)
12 czerwca 2025 - 19:00
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
2 043muzyka
Spotkanie z grotołazką Kasią Biernacką "W 80 jaskiń dookoła świata"
12 czerwca 2025 - 12:00
Dom Kultury Portiernia
ul. Traktorzystów 20 Warszawa
2 829muzyka
Andrzej Poniedzielski "YOUbeLECIE
12 czerwca 2025 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
7 076teatr
Spektakl komediowy
12 czerwca 2025 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawajest więcej miejsc
507 251teatr
Michał Pepol - Kora nieskończoność
11 czerwca 2025 - 19:00
Kalinowe Serce
Krasińskiego 25 Warszawa
2 277muzyka
„Piosenki naszych idoli” | koncert uczestników zajęć wokalnych
11 czerwca 2025 - 18:00
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy" sala teatralno-koncertowa „Szekspir”
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
2 634muzyka
„Nieocalony. Tadeusz Borowski. Biografia” | spotkanie z Martą Byczkowską-Nowak
11 czerwca 2025 - 19:00
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy" sala „Bareja”
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
2 704muzyka
Grzegorz Dolniak stand-up "Mogło być gorzej"
11 czerwca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Palladium - układ teatralny
ul. Złota 9 Warszawa
151 528teatr
vol. 4: Koncert finałowy Zespołu Folklorystycznego “Poleczka” oraz kursantów Weroniki Kmity i Konrada Kubalskiego
10 czerwca 2025 - 18:00
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
1 916muzyka
Chór Cantare "Chcę uwierzyć snom", koncert jak z bajki
10 czerwca 2025 - 19:00
.Dom Kultury Śródmieście – Scena na Smolnej
Smolna 9 (wejście od Al. Jerozolimskich 2) Warszawa
1 905muzyka
„Katarzyna Kobro – awangarda jest kobietą” | Cykl: Wielkie Artystki
10 czerwca 2025 - 18:00
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy" sala „Bareja”
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
2 315muzyka
„Humanum est” | koncert Chóru Kamerlanego Invicta oraz występ Zespołu Tańca Ludowego „Warszawa” Akademii Wychowania Fizycznego Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie
10 czerwca 2025 - 19:00
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy" sala teatralno-koncertowa „Szekspir”
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
2 392muzyka
Testy Nowego Programu
10 czerwca 2025 - 19:00
New Vegas Club
Stanisława Kulczyńskiego 14 Warszawa
26 572teatr
Warszawa / Stand-up / Zalewski/autorski: K. Śliwka & M. Mucha
10 czerwca 2025 - 19:00
Bazar Klub
ul. Jagiellońska 13 Warszawa
7 819teatr
Opowiem jak się spotkamy
10 czerwca 2025 - 19:30jest więcej terminów
Klub Fair Play
Taśmowa 1 Warszawajest więcej miejsc
183 599teatr
Koncert kameralny 10.06.2025 g. 19.00
10 czerwca 2025 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
7 905muzyka
w programie "Mleczarnia z Przecławia"
10 czerwca 2025 - 18:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawajest więcej miejsc
389 950teatr