NIETYKALNA
- 9 marca 2006, czwartek» 20:00
reż. Oskar Roehler
MŁODE KINO NIEMIECKIE
9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005
Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale.
Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej. Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom.
Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych. Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim.
NIETYKALNA
Die Unberührbare, Niemcy 2000, 100 min.
Scenariusz i reżyseria: Oskar Roehler
Zdjęcia: Hagen Bogdanski Muzyka: Martin Todsharow Montaż: Isabel Meier Producenci: Käte Ehrmann, Ulrich Caspar
Występują: Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Jasmin Tabatabai, Michael Gwisdek, Lars Rudolph, Nina Petri, Tonio Arango
Nagrody i wyróżnienia:
Niemieckie Nagrody Filmowe 2000: Złote Taśmy dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki - Hannelore Elsner oraz nominacja dla najlepszego aktora – Vadima Glowny;
MFF W Cannes 2000: film w programie Directors’ Fortnight; Oscary 2000: nominacja dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego;
MFF w Chicago 2000: Srebrny Hugo dla najlepszej aktorki Hannelore Elsner; Cinequest San José Film Festiwal: nagroda dla najlepszego filmu;
MFF w Karlowych Warach 2000: nominacja do Kryształowego Globu i nagroda Don Kichota; Ourense Independent Film Festival 2000: Nagroda AEC za zdjęcia dla Hagena Bogdanskiego;
Bawarska Nagroda Filmowa 2001 dla najlepszej aktorki Hannelore Elsner;
MFF w Istambule 2001: Złoty Tulipan dla najlepszego filmu oraz wyróżnienie specjalne dla najlepszej aktorki Hannelore Elsner;
Miami Film Festival 2001: Nagroda FIPRESCI oraz wyróżnienie dla Hannelore Elsner i Hagena Bogdanskiego za zdjęcia;
MFF w Rotterdamie 2001: Nagroda KNF.
Hanna Flanders jest sławną komunizującą pisarką niemiecką, mieszkającą w Monachium w eleganckim apartamencie i ubierającą się w najelegantszych salonach mody przy Maximilianstrasse. W Niemczech zachodnich ludzie kupowali jej książki, gdyż krytykowała w nich zawzięcie kapitalizm i burżujską mentalność sytych. Z upodobaniem wydawano ją też w NRD. To jej schlebiało i podbudowywało samopoczucie, zwłaszcza, że pisała coraz mniej i powoli zaczęto mówić o schyłku jej kariery literackiej.
Moment kryzysu nastąpił pod koniec 1989 roku, gdy Niemcy ogarnęła euforia burzenia muru i zjednoczenia. Dla Hanny był to moment przełomowy – jednak nie w sensie pozytywnym, lecz zdecydowanie negatywnym. To katastrofa: wyidealizowany kraj sprawiedliwości społecznej i prawdziwej demokracji robotników i chłopów zleje się w jedno z przeżartym zgnilizną burżujskim RFNem, którego dekadencki obraz od lat przedstawiała w swoich książkach.
Pisarka, wciąż popijająca dry martini i łykająca tabletki antydepresyjne, postanawia udać się do Berlina, by zobaczyć na własne oczy, co się dzieje. Likwiduje mieszkanie i wyjeżdża. Co ciekawe, nie do wschodniego, lecz do zachodniego Berlina, do eleganckiego hotelu, w którym niegdyś świętowała triumfy, o czym pamięta uczynny portier oraz barowy żigolak. Chciałaby poznać też NRD, więc umawia się w wielkim państwowym wydawnictwie, niegdyś publikującym jej książki. Dziś na korytarzach tego propagandowego molocha redaktorzy świętują zburzenie muru. Hanna jest oburzona ich postawą – w dodatku nikt nie chce z nią rozmawiać. Jest już przeszłością, a wszyscy patrzą z nadzieją w przyszłość. Na szczęście pewna skromna redaktorka postanawia się nią zająć i nawet załatwia jej służbowe mieszkanie w jednym z bloków na peryferiach.
Hanna ma swoje NRD. Nie wytrzymuje jednak w pustym mieszkaniu, idzie przez pole do osiedlowego baru. Tam też wszyscy świętują koniec komuny. W płaszczu od Chanel, ostro wymalowana chce pouczać świętujących robotników i urzędników. Nie powinni się cieszyć z końca najlepszego ze światów. To nie może dobrze się skończyć. Dochodzi niemal do awantury. Świat Hanny wali się jednak po cichu, bez hałasu. Spotka jeszcze byłego męża, z którym znowu nic jej nie wyjdzie i pojedzie do rodziców, burżujów z Hamburga, z którymi znów nie uda jej się porozumieć. Wróci do Monachium, do pustego mieszkania. Hanna nie ma dokąd pójść.
Podczas spotkania z Roehlerem w Berlinie w 2000 r., tuż przed jego wyjazdem do Cannes, odniosłem wrażenie, że ten wrażliwy i niezwykle skromny młody człowiek bardziej przypomina polskich twórców kina niepokoju moralnego z lat 70., niż niemieckich młodych reżyserów pokolenia X, buńczucznych i pewnych siebie, którzy wierząc w kino środka podbijają przede wszystkim serca szerokiej publiczności.
Dla Roehlera ważny jest przede wszystkim przekaz, przesłanie filmu. To przesłanie musi być ważne i aktualne. Może niekoniecznie chodzi mu o zmianę rzeczywistości, czego zdawali się chcieć zaniepokojeni moralnie Polacy, lecz o poruszenie najistotniejszych, najboleśniejszych problemów codzienności.
A co jest najbardziej ważkim problemem aktualnie w Niemczech? Oczywiście sytuacja kraju po zjednoczeniu – trudny i często bardzo bolesny proces łączenia się dwóch światów, dwóch mentalności, dwóch systemów wartości w ramach jednego narodu.
Owszem, nie pierwszy Roehler porusza ten temat, jednak tak dojrzałej i mądrej wypowiedzi dotąd w kinie niemieckim nie było. A jej wartość dodatkowo zwiększa fakt, że jest to wypowiedź uniwersalna – zrozumiała i przejmująca nie tylko dla Niemców (nieważne czy z dawnego RFN, czy NRD).
Siła tego filmu tkwi jeszcze w jednym – jest to dzieło bardzo osobiste. Mówił o tym Roehler na spotkaniu w Berlinie, podkreślał, że zrobił ten film dla swego ojca i w hołdzie dla matki, pisarki Giseli Elsner, dla dwojga wspaniałych ludzi wiernych ideałom lewicowym przez całe życie. Ojciec zmarł zanim młodemu reżyserowi udało się ukończyć film, znał jednak scenariusz i pomagał przy jego pisaniu. I to się czuje oglądając film, czuje się, że opowiadana historia jest autentyczna, choć pozornie abstrakcyjna, zmyślona. Bo przecież, komu mogłoby nie podobać się zburzenie muru berlińskiego?
WARSZAWA
- III. godz. 19.45
AGNES I JEGO BRACIA (AGNES UND SEINE BRÜDER)
reż. Oskar Roehler, 2004, 116’
- III. godz. 20.00
BIEGNIJ, LOLA, BIEGNIJ (LOLA RENNT)
reż. Tom Tykwer, 1998, 81’
- III. godz. 20.00
ROSSINI
reż. Helmut Dietl, 1997, 110’
- III. godz. 20.00
MORDERCA (DER TOTMACHER)
reż. Romuald Karmaker, 1995, 114’
- III. godz. 20.00
DECYZJA (DIE INNERE SICHERHEIT)
reż. Christian Petzold, 2000, 108’
- III. godz. 20.00
NIETYKALNA (DIE UNBERÜHRBARE)
reż. Oskar Roehler, 2000, 100’
- III. godz. 17.15
NIGDZIE W AFRYCE (NIRGENDWO IN AFRIKA)
reż. Caroline Link, 2002, 144’
godz. 20.00
ŚWIATŁA (LICHTER)
reż. Hans-Christian Schmid, 2002, 100’
- III. godz. 20.00
GOOD BYE, LENIN!
reż. Wolfgang Becker, 2003, 118’
- III. godz. 18.00
NADZY (NACKT)
reż. Doris Dörrie, 2002, 90’
godz. 20.00
SIŁA ZŁEGO NA JEDNEGO (ALLES AUF ZUCKER)
reż. Dani Levy, 2004, 93’
- III. godz. 20.00
EDUKATORZY (DIE FETTEN JAHRE SIND VORBEI)
reż. Hans Weingartner, 2004, 124’
- III. godz. 20.00
GŁOWĄ W MUR (GEGEN DIE WAND)
reż. Fatih Akin, 2004, 120’
- III. godz. 20.00
NAPOLA
reż. Dennis Gansel, 2004, 110’
- III. godz. 20.00
PALPITACJE (KAMMERFLIMMERN)
reż. Hendrik Hölzemann, 2004, 100’
- III. godz. 18.30
DUCHY (GESPENSTER)
reż. Christian Petzold, 2004, 85’
godz. 20.15
KEBAB CONNECTION
reż. Anno Saul, 2004, 99’
- III. godz. 20.00
SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI
(SOPHIE SCHOLL – DIE LETZTEN TAGE)
reż. Marc Rothemund, 2004, 117’
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
- III. godz. 13.30
ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)
reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna z polskim lektorem)
- III. godz. 10.00
ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)
reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna)
Wszystkie filmy w przeglądzie (z wyjątkiem pokazów dla dzieci) wyświetlane są w wersji oryginalnej z polskimi napisami.
Film Ślepaki
dla dzieci od lat 12.
Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon, kasa czynna na pół godziny przed pierwszym seansem. Telefon do kina (022) 646 12 60.Niemcy 2004, 116 min.
Krzyk- Krótka Historia Polskiego Kina II
24 października 2024 - 18:00
Kino Elektronik w Warszawie - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
16 325kino
BOK-ino | Pokaz filmu “Chłopi”
9 października 2024 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
8 249kino
Kłamstwo
6 października 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr IMKA
ul. Kocjana 3 Warszawajest więcej miejsc
2 491 576teatr
Konopielka- Krótka Historia Polskiego Kina II
26 września 2024 - 18:00
Kino Elektronik w Warszawie - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
14 997kino
Maryja. Matka Ludzkości na FFNZ
22 września 2024 - 18:00
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
10 641kino
Ostatnie lato (mała sala)
12 września 2024 - 18:00
Kino Elektronik w Warszawie - Sala Mała
Generała Zajączka 7 Warszawa
6 132kino
Ja, kapitan (mała sala)
12 września 2024 - 20:00jest więcej terminów
Kino Elektronik w Warszawie - Sala Mała
Generała Zajączka 7 Warszawa
5 833kino
Bulion i inne namiętności
12 września 2024 - 17:45jest więcej terminów
Kino Elektronik w Warszawie - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
136 827kino
Magia Podlasia - Szeptuchy
12 września 2024 - 19:00
Kino Wisła
Plac Wilsona 2 Warszawa
6 710kino
Pokaz filmu “Śnienie”
10 września 2024 - 18:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
8 628kino
Letnie Kino Plenerowe na Targówku - Dom Kultury "Świt"
4 września 2024 - 21:00jest więcej terminów
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
23 819kino
Rejs- Krótka Historia Polskiego Kina II
29 sierpnia 2024 - 18:00
Kino Elektronik w Warszawie - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
8 365kino
"Magia Podlasia-Szeptuchy"
27 sierpnia 2024 - 18:30
Kino Wisła
Plac Wilsona 2 Warszawa
4 825kino
Magia Podlasia - Szeptuchy
7 sierpnia 2024 - 18:30
Kino Wisła
Plac Wilsona 2 Warszawa
5 905kino
Magia Podlasia - Szeptuchy
28 lipca 2024 - 18:40
Nove Kino Wisła
Pl Wilsona 2 Warszawa
6 076kino
Na wylot- Krótka Historia Polskiego kina II
25 lipca 2024 - 18:00
Kino Elektronik w Warszawie - Sala Duża
Generała Zajączka 7 Warszawa
6 602kino
Magia Podlasia - Szeptuchy
11 lipca 2024 - 20:00jest więcej terminów
Nove Kino Wisła
Pl Wilsona 2 Warszawa
9 035kino