koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
DBP - miesiąc z 9 sztukąPopiół i diament - spotkaniaGAUDIUMCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaBWA Wrocław - spadekKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & Herbert
zmodyfikowano  10 godzin temu  »  

RINALDO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL

CO jest GRANE » 137 wyświetleń od 6 listopada 2025
  • 9 stycznia 2026, piątek
    » 19:00

Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych. Kunszt renesansowego dzieła docenił już Claudio Monteverdi, poświęcając wybranym wątkom kolejne madrygały. Natomiast opery do librett sporządzonych na bazie fragmentów poematu Tassa napisali m.in. Giulio Caccini, Jean Baptiste Lully i oczywiście Georg Friedrich Haendel.

Libretto do Rinalda – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi na podstawie scenariusza Aarona Hilla. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.

REŻYSERIA JAROSŁAW KILIAN

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY DOROTA KOŁODYŃSKA

PROJEKCJE MIKOŁAJ MOLENDA, MAREK ZAMOJSKI

CHOREOGRAFIA RUI ISHIHARA

REŻYSERIA ŚWIATEŁ JACQUELINE SOBISZEWSKI

REALIZACJA ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

ASYSTENT SCENOGRAFA KAROLINA BRAMOWICZ

INSPICJENTKA TATIANA HEMPEL-GIERLACH

◆ OBSADA ◆

GOFFREDO, WÓDZ KRZYŻOWCÓW Jan Jakub Monowid

ALMIRENA, JEGO CÓRKA, NARZECZONA RINALDA Małgorzata Trojanowska

RINALDO, RYCERZ CHRZEŚCIJAŃSKI Anna Radziejewska

EUSTAZIO, BRAT GOFFREDA Jakub Foltak

ARGANTE, SARACEN, KRÓL JEROZOLIMY Paweł Michalczuk

ARMIDA, CZAROWNICA, KRÓLOWA DAMASZKU Marta Boberska

MAG CHRZEŚCIJAŃSKI, PUSTELNIK Sławomir Jurczak

NIEWIASTA Z MORZA Iwona Lubowicz

SYRENY Julita Mirosławska, Justyna Reczeniedi

HEROLD Slawomir Jurczak

FURIE – TANCERZE Sławomir Greś, Joanna Lichorowicz-Greś, Karol Urbański

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

MICHAŁ PIOTROWSKI skrzypce, prowadzenie

Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/325019

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  10 godzin temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ