DIDO & AENEAS Henry Purcell - Wersja Koncertowa
- 2 października 2025, czwartek

Henry Purcell
Dido and Aeneas, Z. 626
Dydona i Eneasz, Z. 626
Wersja koncertowa
Kompozytor | Henry Purcell
Libretto | Nahum Tate
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Dirk Vermeulen
Obsada
Dydona | Dorota Szczepańska
Eneasz | Artur Janda
Belinda | Teresa Marut
Kobieta (Dama) | Magdalena Stefaniak
Czarownica | Joanna Motulewicz
Pierwsza Wiedźma | Anna Koehler
Druga Wiedźma | Anna Górska
Żeglarz | Zbigniew Malak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego | Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)
Dyrygent | Dirk Vermeulen
Historia wiecznie żywa
Roger North, prokurator generalny na dworze Jakuba II Stewarta, wielki orędownik geniuszu Henry’ego Purcella, określił tego kompozytora mianem Orpheus Britannicus, uznając go za człowieka, który czegokolwiek dotknął się w muzyce, czynił to doskonałym owocem jego geniuszu. Wsłuchując się w Dydonę i Eneasza, najdoskonalszy owoc talentu kompozytora, nie sposób nie zgodzić się z tym twierdzeniem. Nic więc dziwnego, że to właśnie Purcellowi przyznawana jest palma pierwszeństwa w poczcie najważniejszych postaci muzyki brytyjskiej. Urodzony w 1659 r. przez wieki uznawany był za najważniejszego angielskiego kompozytora. Nikt, jak właśnie on, nie rozkochał wyznawców w sztuce operowej i w pieśniach. Już jako dziesięciolatek napisał odę na cześć urodzin króla, a był to czas, kiedy dopiero rozpoczął swoją edukację muzyczną w Westminster School, ostatecznie zwieńczoną objęciem w 1679 r. funkcji organisty westminsterskiego (i to po samym Johnie Blowie – mentorze Purcella). Od tego czasu działalność kompozytora rozwijała się na dwóch płaszczyznach. Z jednej strony oddawał się muzyce sakralnej, często związanej z uroczystościami dworskimi. Jak sam mówił, Chrystus stał się dlań niewzruszonym fundamentem. Z drugiej strony cały czas jakaś niewidzialna siła ciągnęła go ku operze. Ta „choroba’’ – miłość do opery, sprawiała, że – jak twierdził – zdawał się mieć dar unoszenia w powietrzu. Można powiedzieć, że ta artystyczna droga przypominała wykres sinusoidy, jednak z czasem Purcell zaczął bardziej skupiać się na dziełach scenicznych. Zarówno współcześni mu krytycy, jak i badacze jego spuścizny jednomyślnie podkreślają, że posiadał wielki dar odnajdywania melodii w wersach poezji i dramatów, co sprawiało, że oprawiał je muzyką w sposób tak naturalny, jakby zawsze utkane były z liter wprost na pięciolinii. Dydona i Eneasz uznawana jest za jedyną stuprocentową operę barokową tego kompozytora, skupioną wyłącznie na muzyce, bowiem w innych jego dziełach słowo mówione na równi współgra z muzyką wokalno-instrumentalną. Ale czemu się dziwić, skoro sam kompozytor mówił: Muzyka i poezja zawsze były uznawane za Siostry, które idąc ramię w ramię wspierają się nawzajem. Tak jak poezja jest harmonią słów, tak muzyka jest harmonią nut, i tak jak poezja wznosi się ponad prozę i oratorium, tak muzyka jest wywyższeniem poezji. Obie mogą się wyróżniać, ale z pewnością są najdoskonalsze, gdy są wyważone-spójne, ponieważ nic nie chce wtedy wywyższyć żadnej z ich doskonałości. To trzyaktowe, niezwykle zwarte dzieło pierwszy raz zabrzmiało najprawdopodobniej 11 kwietnia 1689 r. w Boarding School for Girls (Londyn) z Purcellem grającym na klawesynie. Uznaje się, że po znakomitym przyjęciu Purcella na królewskim dworze, stworzył on Dydonę i Eneasza dla Karola II, króla Anglii, Szkocji i Irlandii, jednak ten przedwcześnie zmarł, nigdy nie usłyszawszy dzieła. Ostatecznie uświetniło ono czas koronacji Wilhelma III Orańskiego i Marii II Stuart. Samo dzieło oparte na libretcie Nahuma Tate’a przywołuje Eneidę (Pieśń IV) Wergiliusza, ściślej tragiczną miłość tytułowych bohaterów. O tym jak inspirujący to fragment dzieła świadczy chociażby fakt, iż właśnie do wątku tejże miłości oraz śmierci Dydony po odejściu Eneasza, odwołują się dzieła malarstwa klasycznego, natomiast w pięcioaktowej operze Les Troyens przywołuje je Hector Berlioz (1858 r.). Również popkultura umiejętnie zaanektowała wiele od Purcella. Dość wspomnieć frazy z Muzyki na pogrzeb królowej Marii, które w elektronicznej transkrypcji trzykrotnej laureatki Grammy, Wendy Carlos, trafiły do ścieżki dźwiękowej filmu Mechaniczna pomarańcza Stanleya Kubricka. Prawdziwy renesans popularności dzieła datowany jest na koniec pierwszej dekady XXI wieku, związany był z 350. rocznicą urodzin Purcella, dzieło zostało zaprezentowane na wielu prestiżowych scenach świata. Chętnie anektowaną ją do eksperymentów z uwspółcześnianiem fabuły, oprawiano animacjami bądź tańcem nowoczesnym. Tym razem dzieło oddane zostanie pod osąd melomanom w Warszawskiej Operze Kameralnej, co dowodzi, że pomimo upływu ponad 300 lat, muzyka ta wciąż tętni życiem inspirując kolejne pokolenia artystów.
BILETY:
150 zł - strefa I
120 zł - strefa II
Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Maciej Brudzewski w nowym programie "Co ludzie powiedzą"
1 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 65zł
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawa
849 676teatr
Musical Fair Play w reżyserii Pawła Podgórskiego
1 października 2025 - 10:00 | KUP-BILET | 75złjest więcej terminów
Teatr WAM
Zgrupowania AK Kampinos 15 Warszawa
2 809teatr
Triathlon Story - Chłopaki z Żelaza
2 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 110złjest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
217 582teatr
Spektakl
2 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 60złjest więcej terminów
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
29 847teatr
Wieczór Latynoski w Buffo
2 października 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 159zł
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
17 626teatr
Koncert "Intymny świat"
2 października 2025 - 19:30 | KUP-BILET | 170zł
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
6 978teatr
Diabolizer + Asher Tomb
2 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 75.0zł
Klub Chmury
11 Listopada 22 Warszawa
1 452muzyka
Birds of a Feather - Dark Flight Tour Warsaw
2 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 75zł
Klub Fair Play
Taśmowa 1 Warszawa
1 181muzyka
An Evening with Andy Timmons - presented by Ibanez
2 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 80zł
Międzypokoleniowe Centrum Edukacji
ul. Radosna 11 Warszawa
655muzyka
Berek, czyli Upiór w Moherze
3 października 2025 - 17:30 | KUP-BILET | 80zł 20:30 | KUP-BILET | 80zł
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
219 899teatr
Nowy program ZŁOTE MYŚLI
3 października 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 129zł
COS Torwar
ul. Łazienkowska 6a Warszawa
1 029 152teatr
Gorący spektakl w gwiazdorskiej obsadzie
3 października 2025 - 17:30 | KUP-BILET | 110zł 20:30 | KUP-BILET | 110zł
Scena Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawa
252 564teatr
Hity Buffo
3 października 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 159zł
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
19 468teatr
Komedia na 1 aktora i 4 telefony
3 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 55zł
Teatr Scena Współczesna
al. Jerozolimskie 181 (wejście b1) Warszawa
46 434teatr
Oldschool Disco Polo
3 października 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 150zł
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
3 380teatr
"Petarda"
3 października 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 59zł
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 Warszawa
38 296teatr