Pasja według św. Jana / J. S. Bach
- 10 marca 2024, niedziela» 18:00

Występują:
Natalia Rubiś – sopran
Rafał Tomkiewicz *– kontratenor
*Aleksander Kunach – tenor (Ewangelista)
Mariusz Godlewski – bas (Jezus)
Łukasz Górczyński – bas (Piłat)
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Michał Maciaszczyk
Pasja wg św. Jana jest dziełem wcześniejszym od słynnej Pasji Mateuszowej (1729), przez wiele lat cyzelowanym przez samego Lipskiego Kantora. Skomponowana i wykonana w Wielki Piątek 1724 roku w lipskim kościele św. Mikołaja, kolejną odsłonę z licznymi zmianami miała w innym lipskim kościele św. Tomasza. Wersja najczęściej wykonywana dzisiaj jest mieszanką niedokończonej nowej wersji z końca 1730 roku i czwartej wersji z 1749 roku, bez późniejszych zmian tekstowych w ariach. Nie zakończyło to jednak prac nad Pasją. Inna jej wersja, wykonana za życia kompozytora, datowana jest na rok 1749. Zasadniczo odpowiada ponownie strukturze z 1724 roku, ale jest znacznie rozszerzona w obszarze instrumentalnym i zawiera dłuższą część 33. Przypuszcza się, że dwa fragmenty zaczerpnięte z Ewangelii Mateuszowej wstawione do pierwotnej wersji Pasji Janowej (Mt 26, 75: Wspomniał Piotr na słowo Jezusa, który mu powiedział: „Zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz”. Wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał.; Mt 27, 51-52; A oto zasłona przybytku rozdarła się na dwoje z góry na dół; ziemia zadrżała i skały zaczęły pękać. Groby się otworzyły i wiele ciał Świętych, którzy umarli, powstało) zostały usunięte na polecenie władz (partytura miała zawierać wyłącznie muzykę oryginalną, skomponowaną z myślą o Ewangelii Janowej), w to miejsce trafiły: aria tenorowa i sinfonia. Te ostatnie zaginęły.
Mówi się, że Pasja opisująca drogę Jezusa od pojmania do śmierci na krzyżu, jest modlitwą samego Bacha, jego głębokim wyznaniem wiary. Od początkowego chóru Herr, unser Herrscher, dessen Ruhm in allen Landen herrlich ist! (Panie, nasz Władco, którego chwałę wielką głosi każda z ziem!), po finałowy Ach Herr, lass dein lieb Engelein (Ach Panie, ześlij umiłowanego anioła), Bach buduje każdą frazą i nutą napięcie – tę niezwykłą tajemnicę, która leży u podstaw dogmatu, istoty chrześcijańskiej wiary. U św. Jana opis ogranicza się w zasadzie do „fabularnego” przedstawienia scen sądu przed arcykapłanami i Piłatem. I właśnie ten natłok patosu, atmosfera nieustającego dramatycznego wzburzenia musiała Bachowi przeszkadzać, skoro dla równowagi i tak wplótł wspomnianych kilka fragmentów z Ewangelii św. Mateusza. Dzisiaj słychać, jak bardzo opis św. Jana ograniczał Bacha, uniemożliwiając wkomponowanie niezbędnych w oratoryjnej pasji arii i chorałów. Tę swobodę formalną odnalazł Bach w Ewangelii Mateuszowej.
Zauważył to o. Julian Mieczysław Śmierciak z Instytutu Muzykologii KUL: Bach tworzył spontanicznie, mocą swojego geniuszu i nie trzymał się ściśle schematów muzycznych, nie kopiował i nie obliczał wg matematycznych proporcji, ale znając doskonale zasady muzycznej retoryki, wykorzystał je po mistrzowsku, aby tak ważne wydarzenia, jakie niesie ze sobą Męka Chrystusa, wyrazić jak najtrafniej, z taką siłą i z taką efektywnością jak tylko możliwe i przy użyciu najlepszych środków.
Muzyka Jana Sebastiana Bacha każdą nutą zdaje się potwierdzać słuszność słów Marcina Lutra, który mówił: Pasja Chrystusa nie może być odgrywana słowami i udawaniem, ale samym prawdziwym życiem. Stąd u Bacha właśnie dzieła pasyjne uzyskują niespotykany u innych balans między powagą i ciężarem opisu męki Pana z doskonałością frazy, wręcz ulotnością arii. Nomen omen, Bach tworząc swoją pasję odwołał się do tłumaczenia Ewangelii wg. św Jana właśnie w wersji Marcina Lutra.
Erudyci twierdzą wprost, że dziełem tym Bach sam modli się do Boga, a ciężar nut zdaje się prosić o odkupienie win. Win nas wszystkich.
Warszawska Opera Kameralna z bachowskiej muzyki oratoryjnej uczyniła swoistą wizytówkę, a za sprawą budowania interpretacji na fundamencie jednego z najlepszych zespołów naszych czasów z grona tych specjalizujących się w wykonawstwie na instrumentach dawnych bądź ich kopiach – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, dostarcza melomanom doznań płynących na fali interpretacji historycznie poinformowanych.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
LETNIA SCENA MUZYCZNA 2008 w KLUBOKAWIARNI NAPARSTEK Centralny BASEN Artystyczny
od: 4 lipca 2008 do: 30 sierpnia 2008
KLUBOKAWIARNIA NAPARSTEK w Centralnym BASENIE Artystycznym
UL. M.KONOPNICKIEJ 6 Warszawa
18 610samorozwój
Quite Monks w Tavernie 10B
28 sierpnia 2008 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
17 379muzyka
CZWARTY ŻYWY PUNKT
28 sierpnia 2008 - 21:00jest więcej terminów
Klub PUNKT
ul. Koszykowa 55 Warszawa
18 784muzyka
Tomasz Bory Borkowski
26 sierpnia 2008 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
17 430muzyka
Kwartet CAMERATA
24 sierpnia 2008 - 13:30
Kościół Ojców Paulinów pw. Świętego Ducha
Długa 3 Warszawa
17 517muzyka
JAM SESSIONS - FUNKY TOWN
24 sierpnia 2008 - 21:00
Mono Bar
Mazowiecka 11a Warszawa
18 675muzyka
STANISŁAW SOYKA
23 sierpnia 2008 - 20:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
17 786muzyka
My Secret Garden Party
22 sierpnia 2008 - 20:30
Klub PUNKT
ul. Koszykowa 55 Warszawa
18 816muzyka
koncert SAMOKHIN BAND
19 sierpnia 2008 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
17 568muzyka
PMS - it`s wonderful being a girl
od: 10 sierpnia 2008 do: 17 sierpnia 2008
Klub Vanilla Ice
Kolejowa 8/10 Warszawa
18 217muzyka
KICZ EXPLOSION
15 sierpnia 2008 - 21:00
Klub PUNKT
ul. Koszykowa 55 Warszawa
18 862muzyka
Krzysztof Żaba Wroński
14 sierpnia 2008 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
20 187muzyka
NEUROSIS
14 sierpnia 2008 - 19:00
Klub Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
17 927muzyka
Koncert Scott Kelly Neurosis i Blindead - Autoscopia... relase party w Hard Rock Cafe
13 sierpnia 2008 - 22:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
17 720muzyka
Janusz Nastarowicz
13 sierpnia 2008 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
17 676muzyka
Lato w mieście z Venflonem 10 sierpnia, Warszawa
10 sierpnia 2008 - 19:00
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
18 387muzyka
The Doorsz
9 sierpnia 2008 - 21:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
17 483muzyka