
Wystawa pt. " RESONANCE" Ewy Jendraszko
- 31 stycznia 2024, środa» 19:00
Ekspozycja artystki w Żywej Galerii Stalowa 52 w Warszawie, zatytułowana "RESONANCE", odkrywa fascynujące aspekty twórczości Ewy Jendraszko. Tytuł wystawy odnosi się nie tylko do tytułu jednego z obrazów malarki, ale również do dynamicznego oddziaływania statycznych prac w procesie ich kontemplacji przez widza oraz w procesie twórczym, ze szczególną uwagą na interakcje twórcy z jego podświadomością. Zjawisko rezonansu w kontekście artystycznym to niematerialne połączenie między ludźmi, a także głębsze związanie widza z twórcą. To subtelne oddziaływanie na odległość niepodlegające prawom trendów i uwarunkowaniom kulturowo-historycznym.
Obrazy artystki są głęboko zakorzenione w filozofii estetyki z zamiarem dążenia do uwolnienia się spod wpływów kulturowych i historycznych. Wpływy te, jak mówi artystka, pozbawiają indywidualną jednostkę wglądu w jej osobisty świat piękna i narzucają zbiorową interpretację. Najprostszym tego przykładem może być symbol sowy w kontekście kultury perskiej i środkowoeuropejskiej. Sowa, która w Iranie stanowi symbol nadchodzącego zła, w Polsce jest symbolem mądrości i wiedzy.
Artystka skupia się na fundamentalnych uczuciach towarzyszących procesom twórczym i percepcji dzieła sztuki. To, co porusza jednych, może odrzucić innych. Obydwa te uczucia stanowią formę rezonansu, a jedynie ich interpretacja nadaje im pozytywny lub pejoratywny sens. W obu przypadkach widz zostaje poruszony. Uczucia obserwatora wobec dzieła sztuki pozostają zawsze niepełne i zmiennie, zależne od chwili i życiowych doświadczeń patrzącego, podobnie jak zmienne są pory roku. Dlatego artystka całkowicie oddaje się chwili, rezonansowi, który istnieje "tu i teraz". Stan ten artystka doskonale wyraziła w motcie poprzedniej serii wystaw pod tytułem "Art of Presence".
Zjawisko Rezonansu jest trudne do uchwycenia w statycznym obrazie, związane jest raczej z dynamiką postrzegania ukończonego dzieła i procesem odczuwania wpływu i wrażeń związanych z tworzeniem pracy. Można powiedzieć, że obrazy Jendraszko stanowią instrumenty, na których widz może zagrać swoje własne melodie.
Monochromatyczność prac artystki wskazuje na prostotę rezonujących obiektów i czystość ich brzmienia. Koła, często obecne w jej dziełach, mogą symbolizować cykle i częstotliwości, nadające charakter i ton dźwiękom. Dźwięk, rozchodzący się w przestrzeni, napotyka na różne media, wywołując przesunięcia, zniekształcenia, niektóre przyjemne, inne nie. Nieregularności procesów akustycznych stają się w obrazach reprezentacją środowiska, które wpływa na dźwięki.
Tytuł wystawy znakomicie oddaje klimat i stylistykę prac artystki. Jej prace to opowieści o intymnym świecie autorki i jednocześnie subtelna gra z wyobraźnią widza. Twórczość artystki jest także manifestacją sprzeciwu wobec estetyki współczesnej kultury konsumpcyjnej, atakującej widza kakofonią barw i błahych tematów. Jej prace są wielowymiarowe i tajemnicze.
Ewa Jendraszko, artystka o wyjątkowym podejściu do sztuki, kształtowała swoją ścieżkę artystyczną poprzez filozofię. Jej głównym medium jest malarstwo, posługuje się również fotografią i grafiką komputerową. Od początku bliska jej była estetyka czarno-biała inspirowana starą fotografią i dawną sztuką filmową. Edukację artystyczną zdobywała między innymi w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w ramach Akademii Otwartej. Związana była także z Warszawską Pracownią Rysunku Moduł. W tym czasie istotny wpływ na jej twórczość miała znajomość z malarzem Andrzejem Fogttem, który stał się dla niej inspiracją do poszukiwań wolności w tworzeniu. Mieszkała i tworzyła w Kanadzie, gdzie kształciła się w temacie konceptów i technik sztuki abstrakcyjnej w Art Gallery of Ontario. Uczestniczyła w rezydencjach artystycznych, brała aktywny udział w licznych plenerach malarskich w kraju i za granicą. Jej prace zdobią kolekcje na całym świecie, między innymi w Kolekcji Zamku w Pułtusku, a także poza granicami Polski w Kanadzie, Anglii, Holandii, Grecji i USA. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Wystawa pt. „RESONANCE” 31.01 – 21.02.2024
Wernisaż wystawy: 31 stycznia (środa), godz. 19.00
Miejsce: Żywa Galeria, ul. Stalowa 52, Warszawa
Kuratorka: Anna Madejska

Wymężczyźnienie - Rozmężczyźnienie
od: 17 maja 2006 do: 7 czerwca 2006
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
34 560sztuka
Tak się robi obrazki
od: 13 stycznia 2005 do: 27 stycznia 2005
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
34 830sztuka
Rzeczywistość_fikcja I
od: 9 grudnia 2004 do: 18 grudnia 2004
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
36 428sztuka
Słodkiego MiłEGO Życia
15 listopada 2004 - 16:00
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
35 167sztuka
CHE
od: 12 marca 2004 do: 26 marca 2004
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
35 028sztuka
40 MINUTA SPOTKANIA
od: 16 lutego 2004 do: 5 marca 2004
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
35 110sztuka
WYSTAWA NA ŚWIETO ZMARŁYCH
od: 30 października 2003 do: 22 listopada 2003
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
35 262sztuka
MESDAMES i MESSIEURS
od: 7 października 2003 do: 25 października 2003
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
35 410sztuka
STALOWA
od: 26 czerwca 2003 do: 12 lipca 2003
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
35 715sztuka
MIASTO POEZJI - POEZJA MIASTA
od: 6 czerwca 2003 do: 23 czerwca 2003
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
35 718sztuka
BEAUTIES CZYLI PIEKNA BYC
od: 20 maja 2003 do: 3 czerwca 2003
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
36 150sztuka
DAYLIGHT SYSTEM
od: 4 marca 2003 do: 4 kwietnia 2003
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
36 830sztuka
MARZENA NOWAK
od: 6 marca 2003 do: 22 marca 2003
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
37 601sztuka
W co się ubrać ...
od: 8 marca 2006 do: 22 marca 2006
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
36 808sztuka
Mała kosmogonia kieszonkowa
od: 14 kwietnia 2005 do: 28 kwietnia 2005
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
36 484sztuka
To co najlepsze
od: 24 lutego 2005 do: 10 marca 2005
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
36 830sztuka
Malarstwo
10 marca 2005 - 18:00
Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW
Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro) Warszawa
36 831sztuka
