KAMIENIAK | MOSS | ROSSINI | MOZART
- 10 września 2022, sobota» 19:00

Wykonawcy
Anna Krzysztofik-Buczyńska | klawesyn
Piotr Baron | saksofon
Krzysztof Jakowicz | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
Program
Tomasz Kamieniak
Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 78
Piotr Moss
Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę
PRAWYKONANIE
Gioacchino Rossini
Uwertura do opery „Semiramida”
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert skrzypcowy D-dur KV 211
Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „...zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”.
Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.
Innym nowym utworem programu będzie Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2021) Tomasza Kamieniaka, wszechstronnie wykształconego i nagradzanego kompozytora i pianisty – w tej drugiej roli szczególnie ważne jest dla artysty przypominanie twórczości zapomnianych kompozytorów XIX wieku, m.in. Charlesa Alkana. Jest kompozytorem ponad dwustu utworów fortepianowych, klawesynowych, kameralnych, chóralnych oraz muzyki do siedmiu filmów. Jego trzyczęściowy, wchodzący w ciekawy i kreatywny dyskurs z tradycją Koncert klawesynowy został zainspirowany sztuką Anny Krzysztofik-Buczyńskiej (jest jej dedykowany).
Absolwentka filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie klawesynu Lilianny Stawarz pracuje na tej uczelni na stanowisku adiunkta. Jest cenioną, koncertującą solistką i kameralistką, jako muzyk Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku realizuje partie fortepianu, klawesynu, czelesty i organów. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415.
Opera Semiramide, aż trzydziesta czwarta w dorobku Rossiniego, powstała dla weneckiego teatru La Fenice i miała tam swą premierę w roku 1823. Sukces dzieła w konwencji seria okazał się jednak umiarkowany, wenecjanie w owym czasie gustowali raczej w lekkich buffe. Z czasem jednak opera zdobyła popularność i uznanie, szczególnie często zaś wykonuje się efektowną uwerturę, której tematy antycypują motywy pojawiające się w węzłowych momentach dramatycznej akcji.
Wszystkie koncerty skrzypcowe Mozarta (znanych jest dziś pięć o pewnej atrybucji – możliwe, że było ich więcej) powstały w młodzieńczym okresie jego pracy w Salzburgu i najpewniej z myślą o własnych występach – genialny muzyk słynął później jako pianista-wirtuoz, ale z powodzeniem grał też na skrzypcach i altówce. Znamy datę powstania Koncertu D-dur, drugiego z tej grupy, którą zapisał sam dziewiętnastoletni autor: 14 czerwca 1775. To pełne wdzięku dzieło należy do rzadziej wykonywanych (w porównaniu np. z popularnymi koncertami A dur i G dur), tym bardziej warto będzie posłuchać jego mistrzowskiego wykonania, które zrealizuje Krzysztof Jakowicz. Od ponad sześciu dekad (!) pozostaje on jednym z najaktywniejszych i najsławniejszych polskich skrzypków – do jego pierwszych sukcesów należało I miejsce w Konkursie im. Eugène Ysaÿe’a w Warszawie oraz III miejsce na Konkursie Muzycznym w ramach Światowego Festiwalu Młodzieży w Wiedniu w 1959 roku. Występuje odtąd w roli solisty i kameralisty na estradach całego globu w niezwykle wszechstronnym repertuarze, znajduje też czas na pracę pedagogiczną, także jego dokonania w tej roli są oceniane niezwykle wysoko.
Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom naszych koncertów, jest obecnie członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Koncert niebiletowany, szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Polskie Radio – Dwójka, Presto, polmic.pl
Kryzys
25 maja 2010 - 21:00
Centralny BASEN Artystyczny
M. Konopnickiej 6 Warszawa
18 591muzyka
GROM w PRZECHYŁACH
25 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
18 173muzyka
Defenestracja + Elektrownia + HangOverDriver
od: 24 maja 2010 do: 25 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
18 520muzyka
PEPSI ROCKS! presents MALEO REGGAE ROCKERS
25 maja 2010 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
18 041muzyka
Studenckie wtorki!
25 maja 2010 - 16:00jest więcej terminów
Club Stereo
Nowy Świat 21 Warszawa
21 352muzyka
Fusionease w Klubie 55
24 maja 2010 - 20:00
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
19 509muzyka
23.05 Bandy Bloom + White Raven + Hydrofor
od: 23 maja 2010 do: 24 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
18 496muzyka
WINDJAMMERS w PRZECHYŁACH
24 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
17 866muzyka
Jason Ricci & New Blood na Warsaw Blues Night
24 maja 2010 - 19:00
Klub Hybrydy
ul. Złota 7/9 Warszawa
18 641muzyka
HAPPY MONDAY! Pij i jedz za połowę
24 maja 2010 - 16:00jest więcej terminów
Club Stereo
Nowy Świat 21 Warszawa
21 405muzyka
Weekendowe Spotkanie z CEPELIĄ na ul. Chmielnej
od: 22 maja 2010 do: 23 maja 2010
Fundacja CEPELIA Polska Sztuka i Rękodzieło
Chmielna 8 Warszawa
19 643muzyka
Koncert Kayah dla fundacji Akogo !
23 maja 2010 - 13:30
WAWER-Parking Urzędu Dzielnicy Wawer
ul. Żegańska 1 Warszawa
18 477muzyka
Tango et cantare
23 maja 2010 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 164muzyka
Bartek Łęczycki Band
23 maja 2010 - 19:30
Jazzownia Liberalna
Jezuicka 1/3 Warszawa
18 031muzyka
Jaromir Nohavica w Warsawie
23 maja 2010 - 20:00jest więcej terminów
Galeria Plakatu Polskiego w BUW
Dobra 56/66, Warszawa Warszawa
18 241muzyka
OPA NOVY GOD W SKŁADZIE BUTELEK!
23 maja 2010 - 20:30
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 970muzyka
OLD SCHOOL SKATE PARTY
od: 22 maja 2010 do: 23 maja 2010
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
17 803muzyka


























