Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 31 października 2021, niedziela» 18:00
- 30 października 2021, sobota» 19:30
- 29 października 2021, piątek» 19:30
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30
- 17 września 2021, piątek» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Joplin
30 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
42 956teatr
Koncert: CZŁOWIECZY LOS. Piosenki Anny German | recital Alony Szostak
30 maja 2015 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 564teatr
Skazane na ogień
29 maja 2015 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 559teatr
SKAZANE NA OGIEŃ | reż. Dorota Bielska
29 maja 2015 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 257teatr
Pan Maluśkiewicz
29 maja 2015 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
19 505teatr
Spektakl SAMOTNI
28 maja 2015 - 20:00
Klub Studencki Karuzela
Konarskiego 85 Warszawa
17 578teatr
Niezwykłe oblicza teatru Stanisława Augusta. Warszaty w Łazienkach Królewskich
28 maja 2015 - 18:00
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1 Warszawa
16 881teatr
Przepis na teatr
28 maja 2015 - 10:00, 12:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
18 503teatr
Centrum w Procesie
27 maja 2015 - 19:00
Centrum w Ruchu
ul. Żegańska 1a Warszawa
16 357teatr
Opera dla chorych na mukowiscydozę
27 maja 2015 - 19:30
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
17 411teatr
Wdowy
26 maja 2015 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
18 473teatr
Przygody Tomka Sawyera
25 maja 2015 - 10:00, 12:30
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
18 481teatr
Mistrz i Małgorzata
25 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
54 699teatr
"DZIESIONA" Teatr TrzyRzecze/Kino Tęcza
24 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr TrzyRzecze/Kino Tęcza
ul. Suzina 6 Warszawa
19 832teatr
Spektakle Sceny Współczesnej
od: 23 maja 2015 do: 24 maja 2015
SCEK Scena Staromiejska
Jezuicka 4 Warszawa
17 397teatr
Spektakl baletowy 'Śpiąca Królewna'
24 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
17 911teatr
RODZINNE PORANKI OPEROWE / SZARLATAN
24 maja 2015 - 10:30, 12:15
Warszawska Opera Kameralna
Al. Solidarności 76b Warszawa
34 134teatr

























