FESTIWAL BAROKOWY. ORFEUSZ / CLAUDIO MONTEVERDI
- 23 października 2021, sobota» 19:00
- 22 października 2021, piątek» 19:00

„>Orfeusz< Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa.
Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
„Orfeusz” Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Krzysztof Garstka
INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA według koncepcji Ryszarda Peryta
OPIEKA REŻYSERSKA | Sławomir Jurczak
GEST I RUCH SCENICZNY | Romana Agnel
KOSTIUMY I REKWIZYTY | Marlena Skoneczko
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO | Lilianna Krych
🔸 OBSADA 🔸
SOLIŚCI POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
Czas trwania: 2 h 20 min (z 20-minutową przerwą) Miejsca na widowni są nienumerowane.
🎟 BILETY | https://bit.ly/36N8PWH
PEPSI ROCKS! presents Corruption
7 grudnia 2010 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
16 137muzyka
DEBIUTY w Przechyłach
6 grudnia 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 432muzyka
„Na jagody, czyli jam z Marią Konopnicką” punk, reggae, blues
6 grudnia 2010 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 782muzyka
Recital Andrzeja Bauer
5 grudnia 2010 - 19:00, 21:30
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
ul. Moniuszki 5 Warszawa
18 078muzyka
„Ech, te baby!”
5 grudnia 2010 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
16 366muzyka
Motomikołąjki 2010
5 grudnia 2010 - 12:00
Plac Zamkowy
17 112muzyka
Mikołajki w MINI
5 grudnia 2010 - 15:00
MINI
Korotyńskiego 23 Warszawa
16 949muzyka
Kabaret 41 „Republika marzeń”
5 grudnia 2010 - 17:00jest więcej terminów
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
34 614teatr
Drugi koncert COMY 05.12.2010
5 grudnia 2010 - 19:00
Klub Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
16 644muzyka
Ponton w Przechyłach
4 grudnia 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 563muzyka
Wielka Iluminacja Świątecznej Warszawy 2010
4 grudnia 2010 - 16:00
Plac Zamkowy
17 257muzyka
Dzien Otwarty Dla Osób Niepełnosprawnych
4 grudnia 2010 - 11:00
Muzeum Kolejnictwa
ul. Towarowa 1 Warszawa
36 767sztuka
Rockandrollowa Prywatka
4 grudnia 2010 - 20:00
Pod Żyrandolem
Kolejowa 8/10 Warszawa
16 886muzyka
Skorup w Klubie Mandala!
4 grudnia 2010 - 21:00
Klub Mandala
Emilii Plater 9/11 Warszawa
16 289muzyka
Koncert Duo Oblivion
4 grudnia 2010 - 20:00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
16 380muzyka
Koncert wybitnego węgierskiego akordeonisty Zoltána Orosza.
4 grudnia 2010 - 19:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
16 670muzyka
Zinioni
4 grudnia 2010 - 20:00
SURF CLUB
Grochowska 324 pawilon 15 Warszawa
16 780muzyka






















