Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Artystyczna Niedziela z mamą i tatą
26 kwietnia 2015 - 12:30
Ośrodek Kultury Ochoty- sala widowiskowa
Radomska 13/21 Warszawa
16 932teatr
Hofesinka gry-psuje
26 kwietnia 2015 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 015teatr
Nikt nic nie wie – spektakl dla dzieci
26 kwietnia 2015 - 12:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 976teatr
Hops oto Drops! - przedstawienie teatralne dla dzieci
26 kwietnia 2015 - 15:00
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Stefana Czarnieckiego 51 Warszawa
15 932teatr
Bajkotworek i bajek pełen worek - spektakl improwizowany dla dzieci i dorosłych
26 kwietnia 2015 - 11:30 - 12
Klubokawiarnia Grochownia
Kobielska 75 Warszawa
16 174teatr
"Miss HIV" Teatru CoMeta
26 kwietnia 2015 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
16 802teatr
Improwizacja wolna. WARSZTATY ekspresji FIZYCZNEJ I WOKALNEJ
26 kwietnia 2015 - 17:00jest więcej terminów
Akademia Sztuki i Kultury
Al. Jana Pawła II 36c Warszawa
16 866teatr
Żmija
26 kwietnia 2015 - 17:00
Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury
ul. Świerkowa 2 Warszawa
17 591teatr
Poranek teatralny "Jaś i Małgosia"
26 kwietnia 2015 - 12:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
17 114teatr
NADCHODZI PIPI. Przedstawienie dla dzieci w wykonaniu teatru TAK.
26 kwietnia 2015 - 16:00
FILIA OŚRODKA KULTURY W DZIELNICY WESOŁA M.ST. WARSZAWY - ODT POGODNA
Jana Pawła II 25 Warszawa
16 454teatr
Fabularny przewodnik po ostatnich pożegnaniach
26 kwietnia 2015 - 21:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 436teatr
Petit Opéra. RODZINNE PORANKI OPEROWE / CZARY PANA DULKAMARY
26 kwietnia 2015 - 10:30, 12:15
Warszawska Opera Kameralna
Al. Solidarności 76b Warszawa
17 031teatr
Poza rzeczywistością
26 kwietnia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
18 895teatr
News na jedynkę
26 kwietnia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Scena Prezentacje
ul. Żelazna 51/53 Warszawa
21 354teatr
Ach! Odessa- Mama...
26 kwietnia 2015 - jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
35 605teatr
Teatr Improwizacji Hulaj i Robert Brylewski
25 kwietnia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 784teatr
A było to tak: Druga twarz Kopciuszka - spektakl improwizowany Teatru Improwizacji AFRONT
25 kwietnia 2015 - 19:30 - 21
Cafe Niespodzianka
Marszałkowska 7 Warszawa
15 819teatr


























