Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 11 czerwca 2021, piątek» 19:30
- 10 czerwca 2021, czwartek» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
25. FESTIWAL MOZARTOWSKI / Die Entführung aus dem Serail
20 czerwca 2015 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
Al. Solidarności 76b Warszawa
30 022teatr
184. urodziny, czyli improwizowana impreza urodzinowa z gośćmi
20 czerwca 2015 - 19:30 - 21
Teatr BAZA
Podchorążych 39 Warszawa
15 693teatr
XI Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania
20 czerwca 2015 - 20:00
Teatr Collegium Nobilium
31 018teatr
Michał Walczak "Piaskownica"
19 czerwca 2015 - 20:00
Teatr TrzyRzecze/Kino Tęcza
ul. Suzina 6 Warszawa
17 407teatr
Prezentacja projektu Teatr w pudełku w ramach V festiwalu Sztuki Więziennej
19 czerwca 2015 - 10:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
15 831teatr
Ostatni tatuś
19 czerwca 2015 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
16 265teatr
Szałaputki
19 czerwca 2015 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
16 477teatr
#jaś #i #małgosia
19 czerwca 2015 - 20:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
16 280teatr
Wieczór baletowy szkoły baletowej
19 czerwca 2015 - 17:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
15 868teatr
Coś Krótkiego czyli Improwizacja Nadwiślańska
18 czerwca 2015 - 20:00
Beach Bar by Głębokie
Wioślarska 6 Warszawa
17 441teatr
Fredro. Nikt mnie nie zna
18 czerwca 2015 - 19:00jest więcej terminów
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
21 800teatr
hamlet
17 czerwca 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
17 233teatr
Praga. Między utopią a rozczarowaniem
17 czerwca 2015 - 17:30jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
41 127teatr
Listy na wyczerpanym papierze
17 czerwca 2015 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
18 753teatr
"Satyry i bajki" I. Krasickiego i A. Mickiewicza
17 czerwca 2015 - 11:00jest więcej terminów
Teatr GO Fundacja Proscenium
ul. Hery 23 Bemowo Warszawa
111 253teatr
„Przygody Królewny Gburki” - inscenizacja słowno-muzyczna uczestników Teatru Żyrafka z DK KADR
16 czerwca 2015 - 17:15
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
15 446teatr
Upadki. odc. 2
16 czerwca 2015 - 10:00, 19:30
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
15 575teatr