Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 26 maja 2021, środa» 19:30
- 25 maja 2021, wtorek» 19:30
- 23 maja 2021, niedziela» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Czerwony Kapturek
2 października 2015 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
31 658teatr
Międzynarodowy Festiwal Ciało/Umysł
1 października 2015 - 18:00, 19:00, 20:00, 21:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
17 081teatr
Impro Kolektyw PRZYJEZDNI żegna Alana i Izę // Centrum Zarządzania Światem
30 września 2015 - 20:00
Centrum Zarządzania Światem
Okrzei,26 Warszawa
16 804teatr
Pamiętajmy o Osieckiej
28 września 2015 - 19:00
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
15 738teatr
Podróż z Pchłą Szachrajką - przedstawienie teatralne dla dzieci w reżyserii Anny Seniuk
27 września 2015 - 16:00
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Stefana Czarnieckiego 51 Warszawa
16 022teatr
Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Ciało/Umysł
27 września 2015 - 16:00, 18:00jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
15 730teatr
TATO NIE WRACA
27 września 2015 - 20:00
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
16 150teatr
Spektakl dla dzieci "Lwi Król"
27 września 2015 - 12:30
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
16 655teatr
Szalone Dni Muzyki
27 września 2015 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
17 282teatr
Historia Świata w skróconej wersji
27 września 2015 - 19:00
SCEK Scena Staromiejska
Jezuicka 4 Warszawa
18 161teatr
Kalina
27 września 2015 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
23 956teatr
Uwaga... publiczność!
27 września 2015 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
23 910teatr
Skrzypek na dachu
27 września 2015 - jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
77 394teatr
When They Travel at the Speed of Light, ALONG the Light...
26 września 2015 - 20:00jest więcej terminów
Komuna//Warszawa
ul. Krechowiecka 7/41 Warszawa
15 910teatr
WRAKI
26 września 2015 - 20:00
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
15 749teatr
Rodzinne rewolucje, czyli całe życie z wariatami
26 września 2015 - 19:30-21
Cafe Niespodzianka
Marszałkowska 7 Warszawa
16 301teatr
CZKAWKA | reż. Sylwester Biraga
26 września 2015 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 985teatr