Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 26 maja 2021, środa» 19:30
- 25 maja 2021, wtorek» 19:30
- 23 maja 2021, niedziela» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Skaza
16 stycznia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
25 718teatr
Układ
16 stycznia 2016 - 15:00jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
71 879teatr
Gala mrożkowska: Finał III Festiwalu Teatrów Młodzieżowych
15 stycznia 2016 - 18:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
15 624teatr
Trzy świnki
15 stycznia 2016 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
42 725teatr
Musical Improwizowany w Klubie Komediowym!
14 stycznia 2016 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 653teatr
Kabaret warszawski
14 stycznia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
20 004teatr
Hurt Luster
13 stycznia 2016 - 21:0)
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 945teatr
Jacek fedorowicz: Wieczór drugi
13 stycznia 2016 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 145teatr
Wojna to tylko kwiat
13 stycznia 2016 - 19:00
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
18 349teatr
Dubbingi sejmowe
12 stycznia 2016 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 731teatr
"Wojna to tylko kwiat" - PREMIERA
12 stycznia 2016 - 19:00
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
18 473teatr
Fabularny Przewodnik po...Trzecim trymestrze
11 stycznia 2016 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 898teatr
Bal karnawałowy dla dzieci
10 stycznia 2016 - 13:00-14
Okęcka Sala Widowiskowa Domu Kultury "Włochy"
1 Sierpnia 36a Warszawa
22 341teatr
Dariusz Przybylski / ORPHÉE
10 stycznia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
Al. Solidarności 76b Warszawa
46 437teatr
Kamienica na Nalewkach
3 stycznia 2016 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
53 886teatr
Diuna 1961
31 grudnia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Komuna//Warszawa
ul. Krechowiecka 7/41 Warszawa
18 427teatr
BurdelSzopka 2015
31 grudnia 2015 - 21:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
20 604teatr

























