
Dariusz Przybylski PASSIO (2013) na zespół wokalny
- 8 marca 2013, piątek» godz:19

Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem
Program koncertu:
Dariusz PRZYBYLSKI: Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem* (2013) na 12 głosów a cappella, PRAWYKONANIE
Wolfgang RIHM: 7 Passions-Texte (I-III) (2006)
Wykonawcy:
PHOENIX16 Vokalensemble (Berlin) Timo kreuser - dyrygent
8 marca 2013 o godz. 19:15 w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (Plac Małachowskiego 1) odbędzie się prawykonanie najnowszej kompozycji religijnej Dariusza Przybylskiego "Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem" (2013) na 12 głosów a cappella. Utwór zamówiony został przez zespół PHOENIX16 Vokalensemble z Berlina, a sfinansowany przez Ernst von Siemens Musikstiftung. W programie koncertu usłyszymy również trzy z 7 Tekstów Pasyjnych (2006) Wolfganga Rihma. Następne wykonania odbędą się:
9.03.2013, 19:00, Poznań, XIII Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, Koncert inauguracyjny, Klasztor Karmelitów Bosych
17.03.2013, 18:00, Berlin, St. Ansgar Kirche
24.03.2013, 21:00, Berlin, Katholische Akademie
OMÓWIENIE UTWORU:
Ponad siedemdziesięcioopusowy dorobek młodego i dynamicznie rozwijającego się kompozytora, Dariusza Przybylskiego, rozrasta się z niezwykłym rozmachem na naszych oczach. Jego najnowsze dzieło religijne Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem (2013), zostało przeznaczone na dwanaście partii wokalnych bez instrumentalnego towarzyszenia; warstwa słowna stanowi redakcję autorską kompozytora.
Oryginalność tego utworu objawia się już na poziomie układu tekstu, który został potraktowany w sposób nietypowy i wysoce indywidualny. Trzon słowny dzieła oparty jest na Rozdziałach 18-19 Ewangelii wg św. Jana, opowiadających o Męce Pańskiej, w który zostały interpolowane inne fragmenty związane z liturgią wielkanocną, psalm 130 De profundis, sekwencja Stabat Mater, hymn pasyjny Crux Fidelis, ustęp cytowany z Pasji Janowej Jana Sebastiana Bacha. W efekcie mamy do czynienia z tekstem wielojęzycznym, złożonym z fragmentów łacińskich (liturgia katolicka), polskich (hymn), niemieckich (chorał reformowany).
Żeby szczególnie uwypuklić wielojęzyczność, autor wprowadził bardzo nietypowo potraktowanych siedem słów Chrystusa na Krzyżu. Wybrane ze wszystkich czterech Ewangelii, w tym słynne Eli, Eli, lama sabachthani! (Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?, Mt. 27, 46), podane zostały w siedmiu językach europejskich: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, polskim, włoskim, które wspiera bas utrzymany w dawnej grece. Tych siedem słów tworzy w przebiegu Pasji wyraziste cezury, dzieląc całość na człony, w których skład wchodzi aż dwadzieścia jeden mniejszych części.
Symbolika niezwykle eksponowanej przez wiarę liczby siedem daje o sobie znać w wielu warstwach dzieła. Dzięki tej konstrukcji, Pasja, jako forma uprawiana przez twórców muzyki europejskiej od renesansu, nabiera całkiem nieoczekiwanej, nowej wymowy ideowej, mamy bowiem do czynienia z utworem, którego treść zawiera w sobie, wyeksponowany jak nigdy dotąd wątek wspólnoty: oto ekumeniczne połączenie religii (judaizm, katolicyzm, protestantyzm), współdziałanie języków martwych i nowożytnych, nowoczesność oddana wielojęzycznym głosem narodów europejskich. A nad wszystkim roztacza się duch wszechogarniającego chrześcijaństwa.
Ten uniwersalny charakter tekstu odzwierciedla oczywiście forma muzyczna nowego dzieła Dariusza Przybylskiego. Pośród dwunastu wokalnych głosów solowych, nasuwających skojarzenie z liczbą apostołów, partia Jezusa została powierzona trzem basom, zaś partię Ewangelisty wykonuje trzech tenorów; ta wielość w jedności podkreśla integralność przeżycia liturgicznego tematu. Historyczną rolę formy pasyjnej w sztuce europejskiej uwypuklają cytaty muzyczne: fragment chorału gregoriańskiego (Crux Fidelis), chorał protestancki (O grosse Lieb’) – aluzja do Bacha, polska pieśń religijna (Krzyżu święty). Każde z siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu podtrzymuje rozbudowaną strukturę Pasji niczym potężny filar dźwigający nawę starodawnej katedry.
Otwierające dzieło – jak architektoniczny portal – retoryczne wprowadzenie Exordio (Passio et Mors…) przywodzi nastrój powagi i podniosłej kontemplacji. Dramatyzm kompozycji znajduje głęboki wyraz emocjonalny przede wszystkim w partii Ewangelisty. Struktura dźwiękowa została ograniczona do syntetycznej tkanki o niezwykłej klarowności. Przejrzystość formy, prostota faktury, przemienna dyspozycja głosów, skupiony nastrój – to cechy tej muzyki, która splata archaizujący styl z nowoczesnością brzmienia.
Świątynia ewangelicko-augsburska, gdzie wysłuchamy 8 marca 2013 roku Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem Dariusza Przybylskiego, jest – także ze względu na historię tego muzycznego gatunku – najlepszym miejscem do uczestniczenia w światowym prawykonaniu tej przepojonej duchem wspólnoty, około godzinnej kompozycji.
Krzysztof Lipka

¡Olé! Flamenco - warsztaty dla dzieci w DK kadr
3 marca 2018 - 11:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
12 297muzyka
Koncert: ANTONINA KRZYSZTOŃ
3 marca 2018 - 18:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
12 704muzyka
Koncert Zespołu Śpiewu Tradycyjnego Kuczeryki w ramach Jarmarku Kazimierskiego na Bielanach
3 marca 2018 - 16:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 719muzyka
Koncert "Koniugacja Miłości" - Joanna Bejm Quintet
3 marca 2018 - 18:00
Okęcka Sala Widowiskowa Domu Kultury "Włochy"
1 Sierpnia 36a Warszawa
17 200muzyka
TEENAGER STORY: praktyczna i nowoczesna kuchnia dla nastolatków
3 marca 2018 - 11:00
Cook Story by Samsung
ul. Klimczaka 1 lok 13 Warszawa
12 275muzyka
Kuba & Neitan
3 marca 2018 - 20:00
Hulakula Rozrywkowe Centrum Miasta
Jagiellońska 82 B Warszawa
12 367muzyka
Sepulfest 2018
3 marca 2018 - 18:30
Klub Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
12 597muzyka
The Game
3 marca 2018 - 20:00
Progresja Music Zone
Fort Wola 22 Warszawa
24 607muzyka
OST + FRONT
3 marca 2018 - 20:00
VooDoo Club
Aleja Prymasa Tysiąclecia 48A Warszawa
12 420muzyka
Koncert symfoniczny 3.03.2018 g. 18:00
3 marca 2018 - 18:00
Filharmonia Narodowa, Scena Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
12 841muzyka
Bogusław Morka – wielkie przeboje operetkowe i musicalowe
2 marca 2018 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
12 182muzyka
Koncert symfoniczny 2.03.2018 g. 19:30
2 marca 2018 - 19:30
Filharmonia Narodowa, Scena Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
13 479muzyka
ITALIAN NIGHT - John Abbagnale & maestro Adam Kulis LIVE !
1 marca 2018 - 19:30
POLYESTER CAFE
ul. Freta 49/51 Warszawa
12 432muzyka
Mazowiecki Terry Riley, czyli „In C” na 81. urodziny Dwójki
1 marca 2018 - 22:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
12 362muzyka
Dawna i dzisiejsza Wola
1 marca 2018 - 18:00
Otwarta Kolonia
Górczewska 15 Warszawa
15 685muzyka
Lukas Rieger
1 marca 2018 - 18:00
Klub Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
18 784muzyka
DUB'N'BASS #2 - Dub X Dnb/Jungle na 2 scenach
2 lutego 2018 - 23:00
Metronom
Chłodna 35/37 Warszawa
12 150muzyka
