Końcówka - Fin de partie
- 11 marca 2006, sobota» 19:15
- 9 marca 2006, czwartek» 19:15
- 8 marca 2006, środa» 19:15
- 7 marca 2006, wtorek» 19:15
- 5 marca 2006, niedziela» 19:15
- 4 marca 2006, sobota» 19:15
Samuel Beckett
Scena na Sarego 7
- tłumaczenie Antoni Libera
- reżyseria i scenografia Maciej Sobociński
- muzyka Bolesław Rawski
- kostiumy Magdalena Sobocińska
Występują:
- HAMM - Juliusz Krzysztof Warunek
- CLOV - Marcel Wiercichowski
- inspicjent/asystent reżysera: Sylwia Domin
Obok Czekając na Godota, napisana w 1956 roku Końcówka, należy do najbardziej znanych i najczęściej granych utworów Samuela Becketta. Powodem, dla którego wciąż sięgają po nią reżyserzy jest niesłychanie pojemna możliwość teatralnej interpretacji tekstu.
Kryzys współczesnego świata i opisanie kosmosu ludzkiej tragedii jest głównym wątkiem Końcówki, której siła polega na mówieniu o fundamentalnych sprawach językiem pełnym ironii i absurdu.
*Wierzę, że w każdej przestrzeni i pod każdą szerokością geograficzną, człowiek, który przychodzi do teatru chce się spotkać z drugim człowiekiem. Przychodzi po to, by zadawać sobie pytania, by myśleć, by się rozwijać.
Życie w bezrefleksyjnych czasach nie zwalnia nas od obowiązku czucia i myślenia. To, że na co dzień pomijamy dyskusję o ważkich tematach, nie oznacza, że ich nie ma. "Końcówka" jest szalenie trudnym tematem, ale budując to przedstawienie, cały czas pamiętam - idąc w ślad za Beckettem - że o sprawach trudnych i ostatecznych nie trzeba mówić okropnie serio. Ironia i wywołany nią śmiech potrafi zdziałać znacznie więcej, niż napuszone słowa wygłoszone ex catedra.
Interesuje mnie próba dotknięcia rejonu, który jest "pomiędzy". Pomiędzy życiem, a śmiercią, istnieniem i jego kresem. A "Końcówka" opisuje krańcowe momenty życia człowieka, w specyficzny beckettowski sposób, u którego podstaw leży absurd, surrealizm i okrutny dowcip.
Reżyserowanie "Końcówki", które jest dla mnie wyzwaniem, opieram na grze aktorów. Na ich inteligencji, wrażliwości i pracy. Problemy, tematy i pytania zawarte w "Końcówce" wydają mi się bardzo istotne i ważkie. Ponadto, albo przede wszystkim, to świetnie napisany dramat. Z wyczuciem sceny. Z wyśmienitymi - będącymi dla aktorów niebywałym zadaniem - rolami. Oparty na błyskotliwym i inteligentnym dialogu.
*
fragmenty rozmowy z reżyserem
Maciej Sobociński
Studiował na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. W 2004 roku, jako jedyny Polak, został stypendystą programu Das Internationale Forum junger Bühnenangehöriger odbywającego się w ramach Berliner Theatertreffen - największej niemieckiej imprezy teatralnej, skupiającej młodych aktorów, reżyserów, scenografów, dramaturgów, autorów muzyki i choreografów. Uznawany jest za jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców teatralnych młodego pokolenia. Pracę rozpoczął w 1997 roku od współpracy przy inscenizacjach Iwony, księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza (reż. Horst Leszczuk) oraz Don Juana Moliera (reż. Marek Fiedor) w Starym Teatrze w Krakowie. Od 1999 roku reżyseruje samodzielnie. W swoim dorobku artystycznym ma realizacje spektakli: Tartuffe czyli Świętoszek Moliera (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), Dziady Adama Mickiewicza (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu; spektakl wyróżniony podczas XXVI Opolskich Konfrontacji Teatralnych w 2001 roku), Rewizor Nikołaja Gogola (Teatr Bagatela w Krakowie), Życie: trzy wersje Yashminy Rezy (Teatr Polski we Wrocławiu), Norway.today Igora Bauersimy (Fundacja Starego Teatru w Krakowie), Ca-sting Rafała Kmity (Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). W 2003 roku przygotował dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie arcydramat Mickiewicza po raz drugi, we własnej reżyserii i adaptacji, jako Dziady. Gustaw-Konrad. Za ten spektakl na XXIX Opolskich Konfrontacjach Teatralnych otrzymał nagrodę za reżyserię. Ostatnie realizacje Sobocińskiego to Ożenek Nikołaja Gogola dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i MIT: Kordian Słowackiego dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 2004 roku Maciej Sobociński przedstawił własną, uwspółcześnioną wizję Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta podczas II Festiwalu Sacrum-Profanum a w kolejnej edycji Festiwalu, we wrześniu 2005, wyreżyserował widowisko muzyczne na podstawie Romea i Julii Szekspira do muzyku Sergiusza Prokofiewa.
Końcówka w reżyserii Macieja Sobocińskiego będzie prezentowana
również podczas kolejnej edycji międzynarodowego Festiwalu Dedykacje w Krakowie. Na rok 2006 przypada setna rocznica urodzin Samuela Becketta i temu
autorowi poświęcone zostaną tegoroczne Dedykacje (27 listopada – 3 grudnia 2006).
Huljet, huljet
29 listopada 2025 - 19:00
Teatr Figur
Sławkowska 14, Kraków Kraków
1 075teatr
LOCUM CRACOVIA 3.0 I Warsztaty tańca współczesnego
29 listopada 2025 - 09:45
LOCUM CRACOVIA
ul. Twardowskiego 95 Kraków
1 144teatr
Rap Magister - Dyplom Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie
29 listopada 2025 - 18:00
Klub Komediowy Charlie
Osiedle Zielone 9, 31-968 Kraków Kraków
817teatr
KIDS RAVE
29 listopada 2025 - 14:00
Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej- Sala Modrzejewskiej
Jagiellońska 1 Kraków
2 355teatr
Mroczne Andrzejki w stylu Wednesday
29 listopada 2025 - 20:00
Hotel Galaxy
ul. Gęsia 22a Kraków
2 969teatr
Chilli Cherry Chicks - Mystic Burlesque Night
29 listopada 2025 - 20:00
Scena Berlin
Skawińska 2 Kraków
1 788teatr
Andrzejkowy Cymes
29 listopada 2025 - 16:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
1 749teatr
Koncert wśród tysiąca świec: Whitney Houston & Tina Turner
29 listopada 2025 - 19:30
Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa "Nila”
ul. Wita Stwosza 12 Kraków
4 121teatr
Wieczór pełen muzyki, emocji i blasku świec!
29 listopada 2025 - 16:00
Royal Chopin Hall
ul. Bernardyńska 2 Kraków
18 894teatr
Niepewne Sytuacje - Wojtek Fiedorczuk & Michał Kempa
29 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Klub Poczta Główna
Ul. Wielopole 2 Krakówjest więcej miejsc
47 989teatr
"LATA 20 LATA 30" spektakl wokalno-taneczny
29 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret w Krakowie
Krakowska 5 31-062 Kraków Kraków
1 895teatr
Koncert Andrzejkowy - Viva Italia!
29 listopada 2025 - 20:00
Royal Chopin Hall
ul. Bernardyńska 2 Kraków
14 261teatr
Teatr Burleski by Veren De Heddge: Magiczna rewia Burleski
29 listopada 2025 - 19:30
Slay Space, Bulwar Kurlandzki vis-a-vis ul. Podgórska 16, Różowa Barka Kraków
ul. Podgórska 16 Kraków
5 349teatr
Koncert Andrzejkowy "Italian Folk Show" - muzyczna podróż do serca Włoch!
29 listopada 2025 - 17:00
Royal Chopin Hall
ul. Bernardyńska 2 Kraków
13 940teatr
Teatr Burleski by Veren De Heddge: Magiczna Noc Burleski
29 listopada 2025 - 19:30jest więcej terminów
Slay Space, Bulwar Kurlandzki vis-a-vis ul. Podgórska 16, Różowa Barka Kraków
ul. Podgórska 16 Kraków
6 778teatr
Twój problem - Nasza głowa! | Komediowe Show Improwizowane
29 listopada 2025 - 17:00/19jest więcej terminów
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
11 673teatr
Andrzejki w Piwnicy pod Złotą Pipą!
29 listopada 2025 - 20:00
Restauracja Piwnica pod Złotą Pipą
Floriańska 30 Kraków
9 940teatr

























