Końcówka - Fin de partie
- 11 marca 2006, sobota» 19:15
- 9 marca 2006, czwartek» 19:15
- 8 marca 2006, środa» 19:15
- 7 marca 2006, wtorek» 19:15
- 5 marca 2006, niedziela» 19:15
- 4 marca 2006, sobota» 19:15
Samuel Beckett
Scena na Sarego 7
- tłumaczenie Antoni Libera
- reżyseria i scenografia Maciej Sobociński
- muzyka Bolesław Rawski
- kostiumy Magdalena Sobocińska
Występują:
- HAMM - Juliusz Krzysztof Warunek
- CLOV - Marcel Wiercichowski
- inspicjent/asystent reżysera: Sylwia Domin
Obok Czekając na Godota, napisana w 1956 roku Końcówka, należy do najbardziej znanych i najczęściej granych utworów Samuela Becketta. Powodem, dla którego wciąż sięgają po nią reżyserzy jest niesłychanie pojemna możliwość teatralnej interpretacji tekstu.
Kryzys współczesnego świata i opisanie kosmosu ludzkiej tragedii jest głównym wątkiem Końcówki, której siła polega na mówieniu o fundamentalnych sprawach językiem pełnym ironii i absurdu.
*Wierzę, że w każdej przestrzeni i pod każdą szerokością geograficzną, człowiek, który przychodzi do teatru chce się spotkać z drugim człowiekiem. Przychodzi po to, by zadawać sobie pytania, by myśleć, by się rozwijać.
Życie w bezrefleksyjnych czasach nie zwalnia nas od obowiązku czucia i myślenia. To, że na co dzień pomijamy dyskusję o ważkich tematach, nie oznacza, że ich nie ma. "Końcówka" jest szalenie trudnym tematem, ale budując to przedstawienie, cały czas pamiętam - idąc w ślad za Beckettem - że o sprawach trudnych i ostatecznych nie trzeba mówić okropnie serio. Ironia i wywołany nią śmiech potrafi zdziałać znacznie więcej, niż napuszone słowa wygłoszone ex catedra.
Interesuje mnie próba dotknięcia rejonu, który jest "pomiędzy". Pomiędzy życiem, a śmiercią, istnieniem i jego kresem. A "Końcówka" opisuje krańcowe momenty życia człowieka, w specyficzny beckettowski sposób, u którego podstaw leży absurd, surrealizm i okrutny dowcip.
Reżyserowanie "Końcówki", które jest dla mnie wyzwaniem, opieram na grze aktorów. Na ich inteligencji, wrażliwości i pracy. Problemy, tematy i pytania zawarte w "Końcówce" wydają mi się bardzo istotne i ważkie. Ponadto, albo przede wszystkim, to świetnie napisany dramat. Z wyczuciem sceny. Z wyśmienitymi - będącymi dla aktorów niebywałym zadaniem - rolami. Oparty na błyskotliwym i inteligentnym dialogu.
*
fragmenty rozmowy z reżyserem
Maciej Sobociński
Studiował na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. W 2004 roku, jako jedyny Polak, został stypendystą programu Das Internationale Forum junger Bühnenangehöriger odbywającego się w ramach Berliner Theatertreffen - największej niemieckiej imprezy teatralnej, skupiającej młodych aktorów, reżyserów, scenografów, dramaturgów, autorów muzyki i choreografów. Uznawany jest za jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców teatralnych młodego pokolenia. Pracę rozpoczął w 1997 roku od współpracy przy inscenizacjach Iwony, księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza (reż. Horst Leszczuk) oraz Don Juana Moliera (reż. Marek Fiedor) w Starym Teatrze w Krakowie. Od 1999 roku reżyseruje samodzielnie. W swoim dorobku artystycznym ma realizacje spektakli: Tartuffe czyli Świętoszek Moliera (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), Dziady Adama Mickiewicza (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu; spektakl wyróżniony podczas XXVI Opolskich Konfrontacji Teatralnych w 2001 roku), Rewizor Nikołaja Gogola (Teatr Bagatela w Krakowie), Życie: trzy wersje Yashminy Rezy (Teatr Polski we Wrocławiu), Norway.today Igora Bauersimy (Fundacja Starego Teatru w Krakowie), Ca-sting Rafała Kmity (Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). W 2003 roku przygotował dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie arcydramat Mickiewicza po raz drugi, we własnej reżyserii i adaptacji, jako Dziady. Gustaw-Konrad. Za ten spektakl na XXIX Opolskich Konfrontacjach Teatralnych otrzymał nagrodę za reżyserię. Ostatnie realizacje Sobocińskiego to Ożenek Nikołaja Gogola dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i MIT: Kordian Słowackiego dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 2004 roku Maciej Sobociński przedstawił własną, uwspółcześnioną wizję Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta podczas II Festiwalu Sacrum-Profanum a w kolejnej edycji Festiwalu, we wrześniu 2005, wyreżyserował widowisko muzyczne na podstawie Romea i Julii Szekspira do muzyku Sergiusza Prokofiewa.
Końcówka
w reżyserii Macieja Sobocińskiego będzie prezentowana
również podczas kolejnej edycji międzynarodowego Festiwalu Dedykacje
w Krakowie. Na rok 2006 przypada setna rocznica urodzin Samuela Becketta i temu
autorowi poświęcone zostaną tegoroczne Dedykacje (27 listopada – 3 grudnia 2006).
ANDRZEJ BIAŁKO - organy - FESTIWAL "MUZYKA W STARYM KRAKOWIE"
19 sierpnia 2025 - 20:00
Fundacja dla realizacji siedziby Capellae Cracoviensis
ul. Plac Na Groblach 7 Kraków
1 607teatr
House of Illusions
1 sierpnia 2025 - 10:00
House of Attractions
Grodzka 2, Kraków Kraków
720teatr
I love Cabaret
17 sierpnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret
Krakowska 5 Kraków
20 979teatr
Wakacyjne Show
16 sierpnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret
Krakowska 5 Kraków
18 843teatr
Holiday Cabaret
16 sierpnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
13 352teatr
Kochaj albo rzuć! Komediowe Show Improwizowane
16 sierpnia 2025 - 19:00/21jest więcej terminów
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
34 317teatr
Tomasz Machnicki i Łukasz Wolski testują nowe materiały stand-upowe
15 sierpnia 2025 - 20:00
Lastriko
Ul. Gołębia 6 Kraków
5 953teatr
Testy Nowego Programu
14 sierpnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
175 546teatr
MONOLOG WEWNĘTRZNY – Wojtek Ziemilski, Teatr Komuna Warszawa / 5. edycja Krakowskiego Festiwalu Tańca
9 sierpnia 2025 - 18:00
NCK, Nowohuckie Centrum Kultury - Scena NCK
al. Jana Pawła II 232 Kraków
6 443teatr
SILENT DISCO - Duet Tropicana Slim & OG BB, Wojtek Kiwer / 5. edycja Krakowskiego Festiwalu Tańca
9 sierpnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 30.00zł
NCK Galeria
Al. Jana Pawła II 232 Kraków
6 246teatr
Inbalance - Improv Comedy Show [ENG]
8 sierpnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 49zł
Kawiarnia Literacka
ul. Krakowska 41 Kraków
3 011teatr
Panel komediowy - Polska Piłka
8 sierpnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 30zł
Lastriko
Ul. Gołębia 6 Kraków
4 044teatr
ŚLAD ŚLIMAKA – Alicja Czyczel, PREMIERA FILMU I PERFORMANSU / 5.edycja Krakowskiego Festiwalu Tańca
8 sierpnia 2025 - 18:00 | KUP-BILET | 25.00zł
NCK 010, Budynek A Studio KCC
al. Jana Pawła II 232 Kraków
6 461teatr
Komediowe impro z grupą Od Biedy + Dżem Impro
6 sierpnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 25zł
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
2 991teatr
DANCES LIKE A BOMB - Jessica Kennedy, Megan Kennedy, Junk Ensemble / 5. edycja Krakowskiego Festiwalu Tańca
6 sierpnia 2025 - 19:30 | KUP-BILET | 60.00zł
NCK, Nowohuckie Centrum Kultury - Scena NCK
al. Jana Pawła II 232 Kraków
6 368teatr
LOVE LETTER (SAM NA SAM) - Marcin Miętus / 5. Edycja Krakowskiego Festiwalu Tańca
6 sierpnia 2025 - 17:30 | KUP-BILET | 25.00złjest więcej terminów
NCK, Nowohuckie Centrum Kultury
al. Jana Pawła II 232 Kraków
7 839teatr
UNEARTH - Jefta van Dinther / 5. edycja Krakowskiego Festiwalu Tańca
5 sierpnia 2025 - 18:00 | KUP-BILET | 60.00zł 19:15 | KUP-BILET | 60.00zł
NCK Galeria
Al. Jana Pawła II 232 Kraków
6 173teatr