Orfeo & Majnun
- 20 marca 2020, piątek» 19:00

Historia o miłości łącząca dwie kultury - Orfeo & Majnun
Dwa mity: grecki o Orfeuszu i Eurydyce oraz arabsko-perski o Lejli i Madżnunie to wywodzące się z dwóch wielkich kultur, uniwersalne opowieści o miłości i stracie. Choć rozgrywają się w różnych sceneriach i społecznościach, w obu natura współodczuwa z bohaterami i towarzyszy ich cierpieniom. Z połączenia tych historii powstała opera Orfeo & Majnun, która 20 marca 2020 roku zaprezentowana zostanie w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Na scenę wchodzi Narrator i przywołuje dwie dziewczyny: Lejlę i Eurydykę. Te z kolei przyzywają swoich ukochanych: Orfeusza i Qaysa (później nazwanego „Madżnunem” – szalonym). Tak oto zaczyna się opera Orfeo & Majnun: na scenie rozgrywa się opowieść o miłości pełnej poświęceń i zarazem tragicznej, prowadzącej bohaterów do kresu życia, ale i do granic szaleństwa.
Licząca tysiące lat historia Orfeusza i Eurydyki wraz z innymi greckimi mitami współtworzy podwaliny kultury europejskiej, stając się także przedmiotem niezliczonych późniejszych interpretacji i przetworzeń w różnych dziedzinach artystycznego wyrazu – od sztuk pięknych po teatr i operę. Podobną rolę w świecie islamu pełni opowieść o Madżnunie i Lejli, po raz pierwszy spisana pod koniec XII wieku przez perskiego poetę Nizamiego. Opera Orfeo & Majnun, powstała jako część międzynarodowego projektu o wymiarze społecznym, pokazuje, ile wspólnych elementów można znaleźć w pozornie odległych kulturach, jak wiele nas łączy już dzisiaj – i jak można (i warto!) pracować nad tym, by te związki jeszcze wzmocnić.
W realizowanych w różnych miastach Europy spektaklach bierze udział doborowe grono muzyków i solistów, występują w nich także złożone z utalentowanych melomanów chóry i zespoły społeczne. O integrującym charakterze Orfeo & Majnun świadczy chociażby fakt, że w dziele tworzenia warstwy dźwiękowej opery uczestniczyło aż trzech artystów: francusko-palestyński kompozytor, muzyk i śpiewak Moneim Adwan (autor partii wokalnych śpiewanych w języku arabskim oraz współtwórca ich orkiestracji), swobodnie operujący w różnych stylistykach – od jazzu po muzykę klasyczną – kompozytor, dyrygent i pianista Howard Moody (jego wkładem w całość dzieła były części opery przeznaczone na chór) oraz belgijski kompozytor i muzyk Dick van der Harst (odpowiedzialny za partię „zachodnią” muzyki, ale też współpracujący z Moneimem Adwanem przy orkiestracji fragmentów „orientalnych”).
„Wykorzystałem okazję do wspólnego improwizowania z Moneimem Adwanem, by lepiej zrozumieć język arabskiej muzyk” – mówi Howard Moody. „Fortepian i oud tworzą kompozycję zupełnie nieoczekiwaną (…) graliśmy w sali prób (…) przez godzinę, nie rozmawiając, po prostu oddając pole muzyce, splatając nasze muzyczne style i odmienne tradycje. (…) Tę wolność zawarłem później w moich kompozycjach na chór, w nadziei, że różne kulturowe światy, dźwiękowe palety i systemy akordów mogą (również) znaleźć wspólny język.”
Moneim Adwan dodaje: „Kiedy jesteś jednym z trzech kompozytorów, musisz starać się odnaleźć swoją drogę z poszanowaniem muzyki pozostałych. Razem chcemy osiągnąć rezultat piękny i spójny, satysfakcjonujący dla wszystkich. (…) Mam wrażenie, że publiczność nie będzie w stanie rozróżnić, gdzie kończy się melodyka arabska, a zaczyna zachodnia… Odbiorca będzie miał odczucie, jakby stał przed obrazem malowanym wieloma rękami.”
Pomysłodawczynią i autorką libretta jest austriacka pisarka i reżyserka Martina Winkel, a wspólnie z nią za stworzenie artystycznej wizji opery Orfeo & Majnun odpowiada izraelsko-austriacki reżyser specjalizujący się w wielkoformatowych projektach o charakterze partycypacyjnym Airan Berg.
Krakowska i zarazem polska premiera opery odbędzie się 20 marca 2010 roku o godzinie 19.00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Opera, obok warsztatów społecznych i parady, jest elementem międzynarodowego projektu Orfeo & Majnun, który realizowany będzie od listopada 2019 do czerwca 2020 roku w Krakowie.
Psycho-tera-polityka
7 maja 2017 - 18:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
32 321teatr
Prawda
7 maja 2017 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
ul. Karmelicka 6 Kraków
41 411teatr
Cyganeria
7 maja 2017 - 18:30jest więcej terminów
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
35 484teatr
Arszenik i stare koronki
7 maja 2017 - 17:00jest więcej terminów
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
102 254teatr
blogi.pl
7 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
68 328teatr
Niebezpieczeństwa onanizmu
od: 5 maja 2017 do: 6 maja 2017
Teatr Nowy Proxima
Krakowska 41 Kraków
14 573teatr
Narodziny Fryderyka Demuth
6 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
22 028teatr
Kopciuszek
5 maja 2017 - 11:00jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
18 263teatr
Seks dla opornych
5 maja 2017 - 16:30, 19:15jest więcej terminów
Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
ul. Karmelicka 6 Kraków
67 368teatr
Firma dziękuje
5 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
44 142teatr
Kogut w rosole
3 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
42 893teatr
Katechizm Białego Człowieka
30 kwietnia 2017 - 19:15
Teatr Nowy Proxima
Krakowska 41 Kraków
14 623teatr
Stand-Up - Słowo daje, że...
30 kwietnia 2017 - 18:30
Klub Poli
ul. Dietla 97 Kraków
16 311teatr
Atlantyda
30 kwietnia 2017 - 17:00jest więcej terminów
Klub pod Jaszczurami
Rynek Główny 8 Kraków
14 025teatr
Ostatnie zwierzęta
30 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Łaźnia Nowa
os. Szkolne 25 Kraków
14 021teatr
Dwoje biednych Rumunów mówiących po polski
30 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
14 480teatr
Aperitif, czyli farsa na chlew i oborę
30 kwietnia 2017 - 19:00
Teatr Praska 52
Praska 52 Kraków
13 860teatr