Kantor_Tropy:COLLAGE
- 17 listopada 2016, czwartek» 19:00

#
Serdecznie zapraszamy na spektakl polsko-japońskiej produkcji _Kantor_Tropy: COLLAGE _w wykonaniu Amareya Theatre & Guests, który odbędzie się 17 listopada o godzinie 19:00 na SCENIE NCK.
*17 listopada 19:00 Scena NCK
*
Koncept i reżyseria: Katarzyna Pastuszak
Choreografia: Katarzyna Pastuszak, Yuko Kawamoto
Kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda
Wykonanie: Kawamoto Yuko, Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Ishimoto Kae, Ichi Go, Aleksandra Śliwińska, Daniela Komędera, Jan Grządziela, Przemysław Jurewicz, Agnieszka Kamińska
Obiekty: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko
Kostiumy: Daisuke Tsukuda
Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski
Premiera: 14.10.2015, Nowa Synagoga -- Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku
Projekt realizowany przez K. Pastuszak w ramach stypendium „Młoda Polska 2015" MKIDN i dofinansowany ze środków Miasta Gdańsk
*PREZENTACJA SPEKTAKLU ODBYWA SIĘ PRZY WSPÓŁPRACY Z INSTYTUTEM MUZYKI I TAŃCA W RAMACH PROJEKTU „Scena dla Tańca" *
Kantor_Tropy: COLLAGE _to spektakl łączący taniec współczesny, taniec _butō, sztuki wizualne i muzykę nowoczesną. Spektakl miał premierę w październiku 2015 w Gdańsku roku w ramach polsko-japońskiego projektu „Kantor_Tropy" realizowanego przez Amareya Theatre & Guests w ramach „Roku Tadeusza Kantora" przy wsparciu MKIDN i Urzędu Miasta Gdańsk. Spektakl został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem_Ankoku butō _Hijikaty Tatsumiego -- kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. W spektaklu udział biorą artystki Teatru Amareya, Daniela Komędera, Jan Grządziela oraz japońscy tancerze _butō - _Yuko Kawamoto, Kae Ishimoto, Ichi Go, Rui Ishihara. Muzykę skomponowali i wykonują na żywo Joanna Duda. Autorem kostiumów jest japoński projektant -- Rebelis (Daisuke Tsukuda), zaś obiekty zaprojektowały rzeźbiarki -- Adriana Majdzińska i Grażyna Tomaszewska-Sobko. Spektakl jest niewątpliwie jedną z ciekawszych propozycji w aktualnym krajobrazie polskiego tańca, nieustannie dialogującego z własną historią i duchem czasów. W 2016 spektakl „Kantor_Tropy: COLLAGE" zwyciężył w kategorii „Najlepszy spektakl OFF-OFF" w rankingu Gazety Świętojańskiej.
„Działając w oddaleniu geograficznym, Hijikata i Kantor podejmowali tematy pamięci, śmierci i rozkładu. Kantor za pośrednictwem śmierci wydobywał życie, Hijikata w swoim Ankoku butō ukazywał piękno brzydoty. W nader precyzyjnie skomponowanym obrazie scenicznym obaj próbowali jednocześnie wskrzesić coś co przeminęło i ukazać kruchość człowieka stojącego wobec nas - tu i teraz. Idąc śladami Kantora i Hijikaty szukamy punktów stycznych dla nas - osób urodzonych na przełomie 1970/80. Wybieramy trzy ważne daty - 1945, 1986, 2011 - i stawiamy pytanie kim jest człowiek pokryty pyłem przeszłości, człowiek ery psychologicznego, cyfrowego i ekologicznego zanieczyszczenia." [Katarzyna Pastuszak]
Z recenzji:
„_Collage _Katarzyny Pastuszak łączy z twórczością Kantora bardzo wiele bezpośrednich tropów -- od wątków Holocaustowych przez uniwersalizm zabijania i tańca śmierci, na materialności i cielesności kończąc. [Weronika Łucyk, „Nieoczywiste podróże. Na polsko-japońskich szlakach choreograficznych tropami Kantora", http://www.taniecpolska.pl/krytyka/315; 7 grudnia 2015]
„Przedstawienie Pastuszak zaczyna się od tańca drewnianych skrzyń, którymi operują, umieszczeni w ich wnętrzach, tancerze. Materia nieożywiona zdaje się przygniatać działające podmioty -- to, dość oczywiste, nawiązanie do działalności Kantora, który pozwalał maszynom niweczyć trudy aktorów, dopominając się niejako o przywrócenie lub raczej nadanie rzeczom prawa do sprawczości. Skrzynki ostatecznie zostają złożone w scenę, która jawi się reminiscencją z Wielopola, Wielopola... Trupa aktorek zastyga na niej w kształcie symulującym instalację znaną z Umarłej klasy. Mamy tutaj do czynienie z erotyzacją relacji między postaciami i jednoczesną karykaturyzacją języka. Co ciekawe, Pastuszak niejako uwspółcześnia wydźwięk płynącego ze sceny bełkotu -- w pewnym momencie jedna z tancerek mówi: „jest sztuka dobra i jest sztuka zła", co wydaje się cytatem żywcem wyjętym z przemówienia Jarosława Kaczyńskiego, w którym prezes wyłuszczał swoje pojmowanie wolności słowa. Tancerze operują ruchem kalekującym. Perwersja miesza się tutaj ze wzniosłością. Mamy do czynienia z eksplozją rubaszności i niestosowności. Dominuje estetyka profanacji -- w tej stylistyce zostaje przedstawiona uroczysta wieczerza, która prędko przeradza się w wulgarną stypę. Ukatrupiony mężczyzna okazuje się fetyszem, trupim obiektem pożądania, z którym obcowanie prowadzi do eksplozji seksualno-groteskowego szaleństwa. Choreografka wyciągnęła bowiem z twórczości Kantora to wszystko, co niestosowne, dwuznaczne, podniecające, a więc charakteryzujące się wątpliwą, by tak rzec, moralnością. Spotęgowane zatarcie granicy między sacrum a profanum, zdaje się zaczepną odpowiedzą Pastuszak na pęczniejącą hipokryzję „panów od kultury", dzięki którym coraz więcej artystów, powtarza za Kantorem, chociaż -- oczywiście -- w innym kontekście „w ojczyźnie własnej odnalazłem piekło". [Alicja Müller, „Kantor po Japońsku (KANTOR_TROPY)", Teatralia Kraków - Internetowy Magazyn „Teatralia", numer 150/2015, http://www.teatralia.com.pl/kantor-po-japonsku-kantor~e95etropy/,13 listopada 2015]
fot. Natalia Grzebala
Renata Przemyk i Mężczyźni
29 kwietnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
32 658teatr
„Rytuał” – spektakl Teatru Ab Intra
27 kwietnia 2022 - 20:00jest więcej terminów
Nowohuckie Centrum Kultury
Al. Jana Pawła II 232 Kraków
36 478teatr
Kabaret Hrabi - Wady i Waszki
26 kwietnia 2022 - 17:00/20jest więcej terminów
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Krakówjest więcej miejsc
1 275 656teatr
Wojtek Fiedorczuk | Kraków
25 kwietnia 2022 - 20:00
Artefakt Café
ul, Dajwór 3 Kraków
15 250teatr
Kuba Badach / Tribute to Andrzej Zaucha. Obecny
25 kwietnia 2022 - 20:00
Opera Krakowska
ul. Lubicz 48 Kraków
140 243teatr
Śpiew i humor żydowski
24 kwietnia 2022 - 18:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
23 669teatr
Misery
23 kwietnia 2022 - 19:00
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
14 467teatr
Z najnowszym programem "Dorosły facet"
23 kwietnia 2022 - 20:00
Scena Berlin
Skawińska 2 Kraków
65 473teatr
Mieszko Minkiewicz - Dorosły facet
23 kwietnia 2022 - 18:00/20
Scena Berlin
Skawińska 2 Kraków
302 018teatr
Chudy żołnierz
22 kwietnia 2022 - 20:30
Scena Supernova
Zyblikiewicza 12/4 Kraków
13 391teatr
Przełamując fale
22 kwietnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
13 561teatr
Przełamując fale
22 kwietnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
14 743teatr
Lubomski
22 kwietnia 2022 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
31 402teatr
Piosenka francuska i cancan
22 kwietnia 2022 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret w Krakowie
Krakowska 5 31-062 Kraków Kraków
13 007teatr
Stroiciel grzebieni. Akt 2
21 kwietnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr KTO
Gzymsików 8 Kraków
13 109teatr
"Rowerek" Zatrzymać Obrotówkę
10 kwietnia 2022 - 19:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
14 707teatr
Spektakl komediowy w gwiazdorskiej obsadzie!!! Reżyseria Bartłomiej Kasprzykowski!
10 kwietnia 2022 - 17:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
939 777teatr


























