Sacrum Profanum 2016
- 8 października 2016, sobota» 20:00
- 7 października 2016, piątek» 20:00
- 5 października 2016, środa» 20:00
- 3 października 2016, poniedziałek» 20:00
- 2 października 2016, niedziela» 20:00
- 1 października 2016, sobota» 20:00
- 6 października 2016, czwartek» 20:00
- 4 października 2016, wtorek» 20:00
- 1 października 2016, sobota» 20:00

**Sacrum Profanum 2016
Alchemia muzyki współczesnej **
*Pewien krakowski festiwal można określić jednym słowem -- alchemia. W fizycznym świecie symbol wiedzy niemożliwej, w świecie myślowym rozkład i synteza, niezliczona liczba kombinacji zmierzających ku mistycznej przemianie. Nowe Sacrum Profanum to wielowątkowa kompozycja XX-wiecznej muzyki nurtu akademickiego, szalonej awangardy i _indie classical_. Estetyczna i intelektualna przygoda najwyższej próby potrwa od 1 do 8 października. *
„Sacrum Profanum nie przestaje zaskakiwać. Mieszanka pozornie skrajnych wątków muzycznych łączy się tutaj w jedną, spójną substancję" -- mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. „Festiwal nieustannie ewoluuje. 14. edycja to nie tylko cykl intrygujących koncertów, ale także szereg wydarzeń towarzyszących -- panele dyskusyjne, wystawy i spotkania z artystami. Wszystko to pod jednym szyldem -- Sacrum Profanum 2016, który na 8 dni zmieni Kraków"**-- dodaje Helbin.
Osiem dni, dziewięć koncertów, w tym dwie opery, i niezmierzona różnorodność muzyki współczesnej -- oto nowe oblicze Sacrum Profanum. Zacznijmy od tego, bez czego festiwal nie mógłby istnieć -- muzyki XX-wiecznej. Po pierwsze i drugie, Karlheinz Stockausen i Luciano Berio. Pierwszy z nich tworzył rzeczy przesuwające granice poznania, taką też rolę pełni Für kommende Zeiten z 1970 roku, który powstaje w toku wspólnych spotkań i przygotowań muzyków. Tymczasem drugiego z kompozytorów, Berio, usłyszymy dwukrotnie: obok Stockhausena, na zamknięcie festiwalu (8.10.) zabrzmi Laborintus II, synteza sztuk zamknięta w muzyce. Ictus Ensemble wykona partie instrumentalne, zaś Mike Patton wokalne. Wybitne resumé tegorocznego, wielowątkowego Sacrum Profanum.
Inne oblicze Berio poznamy 2 października. Jego dwa utwory w wykonaniu ansamblu musikFabrik -- subtelna instrumentacja przedarta surowym głosem (Naturale) i rysowana dźwiękiem abstrakcyjna, harmonijna grafika (Points on the Curve to Find) zestawione będą z kompozycjami Marcina Stańczyka, utytułowanego kompozytora młodego pokolenia -- zamówieniem festiwalu oraz utworem Blind Walk, którego publiczność wysłucha z opaskami na oczach.
Po trzecie wreszcie, bo bez niego wiek XX nie byłby pełny, zmarły w styczniu Pierre Boulez, któremu należny hołd odda 3 października Ensemble InterContemporain w utworze samego mistrza zatytułowanym Sur incises. Ta intensywna kompozycja opowiada o istocie muzyki -- brzmieniach, harmoniach i przestrzeni.
Elementem, który sięga głęboko w przeszłość jest opera, na Sacrum Profanum w dwóch odsłonach -- dźwiękonaśladowczej, skierowanej do dzieci do trzeciego roku życia Korall Koral (trzy spektakle w sobotę, 8 października) oraz w Folie à Deux autorstwa Emily Hall do libretta Sjóna z udziałem doskonale znanej krakowskiej publiczności Miry Calix (6.10.).
Drugim nurtem Sacrum Profanum będzie awangarda, bawiąca się tradycyjnym pojmowaniem muzyki. Otworzy go pierwsza część koncertu 3 października -- przedSur incises Ensemble InterContemporain wykona dzieła dwóch wybitnych artystek -- Mai Ratkje oraz Agaty Zubel. Concerto for Voice (moods IIIb) spaja odarty z czytelnej artykulacji głos Norweżki z hałaśliwie rozpisaną partią instrumentów. Natomiast w czysto instrumentalnej, napisanej dla założonego przez Bouleza zespołu kompozycji Double Battery Agaty Zubel toczy się nieustanny spór między nachalnym chrobotem orkiestry, a szalonymi klarnetami basowymi.
Tymczasem koncert 4 października będzie rytuałem, który poprowadzi berlińska formacja zeitkratzer, opartym o kompozycje mistrzów i uczniów -- Witolda Szalonka, Reinholda Friedla, Zbigniewa Karkowskiego i Kaspera T. Toeplitza. Toeplitz skomponuje utwór na specjalne zamówienie festiwalu.
Jest także coś spoza stricte muzycznego idiomu -- Rondo znaczy koło, wystawa, przygotowana wspólnie z Galerią Bunkier Sztuki, prezentująca twórczość Anny Zaradny, kompozytorki i artystki sztuk wizualnych. Koło jako doskonałość i absolut, repetycja, cykliczność, zamknięcie -- wieloznaczność tego pojęcia i jego wszechobecność, także w sferze kompozytorskiej, pomiędzy 17 września i 10 grudnia 2016 roku otwierać będą w Bunkrze Sztuki nowy rozdział artystycznej interdyscyplinarności.
Doszliśmy do indie classical, nurtu w muzyce krzyżującego akademickość i alternatywę. Otwierający tegoroczny festiwal Sacrum Profanum koncert 1 października to hołd dla niezależności i inspiracji. Bedroom Community vs. Bedroom Community. Najwięksi muzycy z islandzkiego kolektywu wykonają największe dzieła związanych z grupą kompozytorów. Nie zabraknie także polskiego akcentu -- na scenie obok Nico Muhly'ego, Nadii Siroty, Daníela Bjarnasona czy Valgeira Sigurðssona ujrzymy także Spółdzielnię Muzyczną i Barbarę Kingę Majewską.
Utalentowaną sopranistkę-eksperymentatorkę usłyszymy także 5.10. podczas monumentalnego zamysłem i skromnego składem koncertu poświęconegoJohnowi Zornowi. To będzie niewątpliwie jeden z najjaśniejszych punktów festiwalu -- kameralne utwory Zorna z lat 1991-2013 wykonają uznany Arditti Quartet i wybitny pianista Stephen Drury. To pierwsze z cyklu wydarzeń z twórczością spiritus movens nowojorskiej awangardy.
7 października wielki Mike Patton po raz pierwszy. Przed koncertem zamknięcia da najwyższej klasy próbkę swych wokalnych możliwości. Wraz ze skrzypkiem i kompozytorem Eyvindem Kangiem oraz orkiestrą Sinfonietta Cracovia zaprezentują materiał z albumu Virginal Co-Ordinates, czyli fuzję muzyki improwizowanej ujętej w organizujące ramy klasyki.
To nie wszystkie wydarzenia tworzące substancję Sacrum Profanum 2016. Już niedługo informacje o kolejnych punktach programu.
Konferencja Tak Brzmi Miasto 2015
od: 24 października 2015 do: 25 października 2015
Forum Przestrzenie
M. Konopnickiej 28 Kraków
17 830muzyka
Rewia Drag Queen
24 października 2015 - 20:00
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
15 897muzyka
Koncert Zespołu Mali Hamernicy
24 października 2015 - 17:00
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
15 685muzyka
Rewia Kabaretowa ,,Burleska I"
23 października 2015 - 20:00
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
30 190sztuka
Hot D`Jazz Trio - koncert
23 października 2015 - 20:00
Pijarska 17 Jazz Club
Pijarska 17 Kraków
15 531muzyka
Koncert Agnieszki Grochowicz w ramach "Namuz(yk)owywania Poezji"
23 października 2015 - 19:00
Śródmiejski Ośrodek Kultury
Mikołajska 2 Kraków
18 866muzyka
MATINEE
21 października 2015 - 11-00
teatr w szpitalu im doktora Józefa Babińskiego
ul. Babińskiego Kraków
16 083muzyka
MATINEE
21 października 2015 - 11-00jest więcej terminów
teatr w szpitalu im doktora Józefa Babińskiego
ul. Babińskiego Kraków
17 235muzyka
Koncert Requiem d-moll W.A. Mozarta w krakowskiej Bazylice Mariackiej
18 października 2015 - 20:00
Bazylika Mariacka w Krakowie
Plac Mariacki 5 Kraków
15 954muzyka
Pan Maleńczuk – Koncert Solo
18 października 2015 - 20:00
ROTUNDA
Oleandry 1 Kraków
16 767muzyka
Skandynawski koncert chóralny w Krakowie
17 października 2015 - 16:00
Bazylika Św. Floriana w Krakowie
ul. Warszawska 1b Kraków
15 891muzyka
Antimatter
17 października 2015 - 20:00
ROTUNDA
Oleandry 1 Kraków
16 636muzyka
THE RING OF GYGES
17 października 2015 - 15:00
ROTUNDA
Oleandry 1 Kraków
16 764muzyka
GURGUL BAND - koncert
16 października 2015 - 20:00
Pijarska 17 Jazz Club
Pijarska 17 Kraków
15 651muzyka
"Burlesque III" w Kabarecie z kolacją
16 października 2015 - 20:00
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
16 405muzyka
Koncert Chóralny
16 października 2015 - 18:00
Dwór Czeczów
Popiełuszki 36 Kraków
16 172muzyka
Odbiornik Live - Free Jazz Jam Session
16 października 2015 - 20:00
C-2 Południe Cafe
os. Górali 5 Kraków
17 338muzyka