SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI
- 8 marca 2006, środa» 19:45
Reżyseria: Marc Rothemund
MŁODE KINO NIEMIECKIE
9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005
Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale. W tym roku w marcu odbędzie się 9. przegląd z tego cyklu, który z racji obecnie obchodzonego Roku Polsko-Niemieckiego 2005/2006 będzie miał wyjątkowy charakter. Tym razem przegląd pokaże nie tylko najnowsze filmy z ubiegłorocznego Festiwalu w Berlinie, ale podsumuje także kondycję niemieckiej kinematografii z okresu ostatniej dekady. Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej.
Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom. Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych. Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim. Przegląd został przygotowany we współpracy z Goethe-Zentrum Lublin/Dethloff Deutschschule/Partner Goethe-Institut.
SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI Sophie Scholl - Die letzten Tage, Niemcy 2005, 117 min.
Reżyseria: Marc Rothemund Scenariusz: Fred Breinersdorfer Zdjęcia: Martin Langer Muzyka: Reinhold Heil, Johnny Klimek Montaż: Hans Funck Scenografia: Jana Karen Brey Kostiumy: Natascha Curtius-Noss Dżwięk: Daniel Dietenberger, Alexander Saal Producenci: Fred Breinersdorfer, Sven Burgemeister, Christoph Müller, Marc Rothemund
Występują: Julia Jentsch (Sophie Magdalena Scholl), Fabian Hinrichs (Hans Scholl), Gerald Alexander Held (Robert Mohr), Johanna Gastdorf (Else Gebel), André Hennicke (sędzia dr Roland Freisler), Florian Stetter (Christoph Probst), Johannes Suhm (Alexander Schmorell), Maximilian Brückner (Willi Graf), Jörg Hube (Robert Scholl), Petra Kelling (Magdalena Scholl), Franz Staber (Werner Scholl), Lilli Jung (Gisela Schertling
Nagrody i wyróżnienia:
- Oscary 2006: nominacja dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego; _ MFF Berlinale 2005: Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki Julii Jentsch oraz najlepszego reżysera Marka Rothemunda, Nagroda Jury Ekumenicznego, nominacja do Złotego Niedźwiedzia; _ Bawarskie Nagrody Filmowe 2006: nagroda dla producentów; _ Europejskie Nagrody Filmowe 2005: Felix dla najlepszej aktorki Julii Jentsch, Nagroda Publiczności w kategoriach: najlepsza aktorka, najlepszy reżyser; _ Niemieckie Nagrody Filmowe: Złota Lola dla najlepszej aktorki Julii Jentsch oraz Srebrna Lola dla najlepszego filmu, Nagroda Publiczności dla najlepszego niemieckiego filmu roku, nominacje do Złotej Loli za zdjęcia, scenariusz i dla najlepszego filmu.
Sophie Scholl oraz jej brat Hans w czasie wojny należeli do tych nielicznych, którzy dostrzegli bezsens krwawej rzezi rozpętanej przez Hitlera i mieli odwagę wystąpić przeciw reżimowi w imię chrześcijańskich i humanistycznych wartości.
Broniąc tych wartości zapłacili najwyższą cenę, zostali męczennikami
antyhitlerowskiego ruchu oporu. Schollowie aktywnie działali w studenckiej
grupie résistance Biała Róża, jej członkowie drukowali nielegalne ulotki,
które wysyłali pocztą, zostawiali w budkach telefonicznych lub innych
miejscach publicznych. Historia Białej Róży jako jedna z najpiękniejszych
kart historii Niemiec doczekała się już wcześniej dwóch ekranizacji. Lena
Stolze zagrała Sophie Scholl w 1983 r. w obu produkcjach – pierwszej 'Die
weiße Rose' w reżyserii Michaela Verhoevena (nominacja do Oskara w kategorii
najlepszy film zagraniczny) i drugiej, p.t. Fünf letzte Tage w reżyserii
Percy’ego Adlona. Film Rothemunda opowiada o ostatniej akcji rodzeństwa
Schollów - rozprowadzaniu ulotek na uniwersytecie w Monachium 18 lutego 1943 r. i jej tragicznych skutkach. Rodzeństwo przyłapane przez woźnego Jakoba
Schmida, członka SA, po kilkugodzinnym przesłuchaniu przez syndyka
uniwersyteckiego i rektora, zostało wraz z Christophem Probstem, innym
członkiem Białej Róży, zadenuncjowane Gestapo i aresztowane.
Najbardziej przejmujące sceny filmu to te pokazujące przesłuchanie Sophie Scholl prowadzone przez gestapowca Roberta Mohra (dialogi tej dwójki napisane przez Freda Breinersdorfa zostały oparte na listach i dziennikach Sophie Scholl oraz oryginalnych protokołach z przesłuchania).
Mohr, policjant z prowincji, parweniusz, który tylko Hitlerowi zawdzięczał możliwość awansu i większy prestiż społeczny, i dlatego bezkrytycznie wyznawał nazistowską ideologię, początkowo czuje się bardzo pewnie w swojej roli, przekonany, że szybko uda mu się złamać dziewczynę i śledztwo będzie zakończone, jak tyle innych przedtem.
Tymczasem siła ducha Sophie i jej przekonanie o wyższości własnych przekonań poraża go do tego stopnia, że proponuje jej zmianę treści zeznań na bardziej korzystne. Nieugięta dziewczyna nie poddaje się jednak, woli umrzeć niż wyrzec się swoich ideałów. Cztery dni później, 22 lutego, została skazana na karę śmierci przez Volksgerichtshof w Monachium, obradujący pod przewodnictwem przybyłego z Berlina sędziego Rolanda Kreislera, cieszącego się wyjątkowo złą opinią.
Przesłuchania przez sądem i końcowe przemówienia oskarżonych to również mocne punkty tego filmu. Sugestywnie budowana i narastająca groza stronniczego sądu, w którym jedyną publiczność stanowią wehrmachtowscy notable, a z drugiej strony lęk i odwaga oskarżonych - wszystko to silnie oddziałuje na widza i pozostaje w pamięci. Film urzeka nie tylko dramaturgią i lapidarnością użytych środków, lecz także autentycznością, tym bardziej, że nakręcono go na podstawie oryginalnych protokołów przesłuchań, które do czasu upadku muru berlińskiego znajdowały się w archiwach Stasi i zostały udostępnione historykom dopiero w 1990 r.
Film pokazuje jak w Trzeciej Rzeszy traktowano Niemców, którzy myśleli inaczej niż nakazywała oficjalna ideologia.
MARC ROTHEMUND, ur. w 1968 r. Reżyser i scenarzysta, aktor. Rothemund
zaczynał karierę zawodową jako asystent Helmuta Dietla (przy Rossinim),
Bernda Eichingera (przy 'Das Mädchen Rosemarie'), Dominika Grafa (przy
Sperling) oraz Gerarda Corbiau (przy Farinellim). W 1998 r. otrzymał
Bawarską Nagrodę Filmową dla najlepszego młodego reżysera za swoją
pierwszą fabułę 'Das Merkwürdige Verhalten geschlechtsreifer Großstädter
zur Paarungszeit'. Marc Rothemund już od wielu lat współpracuje ze scenarzystą Fredem Breinersdorferem, tak było również przy Sophie
Scholl. Ta owocna współpraca trwa od 1997 r., kiedy obaj pracowali nad dwoma odcinkami serialu dla ZDF Anwalt Abel (za oba dostali nagrodę
Telestar), a prawdziwym przełomem okazał się film telewizyjny Die Hoffnung
stirbt zuletzt (2002), nagrodzony m.in. Złotą Kamerę dla najlepszego
niemieckiego filmu telewizyjnego oraz Nagrodę Adolfa Grimme’a. Sophie
Scholl – Ostatnie dni ma szansę odnieść sukces nie tylko wśród
niemieckiej publiczności, ale i w skali międzynarodowej. Film zyskał
nominację do Oscara.
FILMOGRAFIA REŻYSERA _ Sophie Scholl – ostatnie dni (2005) _ Das Duo - Der Liebhaber (2003) (TV) _ Die Hoffnung stirbt zuletzt (2002) (TV) _ Harte Jungs (2000) * Das Merkwürdige Verhalten geschlechtsreifer Großstädter zur Paarungszeit (1998) _ Anwalt Abel - Todesurteil für eine Dirne (1998) (TV) _ Anwalt Abel - Die Spur des Mädchenmörders (1998) (TV)
Filmy Górskie #PionierzyNiemożliwego
4 grudnia 2025 - 20:30
Kino Helios Sukcesja
Aleje Politechniki 1 Łódź
37 430kino
Seks dla opornych
15 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Nowy im. K. Dejmka - Duża Sala
Więckowskiego 15 Łódź
74 227kino
Seks dla opornych
15 listopada 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Nowy im. K. Dejmka - Duża Sala
Więckowskiego 15 Łódź
99 469kino
Wielkie ostrzeżenie
od: 31 października 2025 do: 13 listopada 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
6 261kino
Good boy
od: 31 października 2025 do: 13 listopada 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
6 333kino
Anioł Stróż
od: 31 października 2025 do: 13 listopada 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
6 453kino
League of Legends Worlds25 | Finals in Cinema w Helios Sport
9 listopada 2025 - 08:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
7 118kino
Szpilka
od: 24 października 2025 do: 6 listopada 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
7 004kino
Skarbek i tajemnica magicznego sreberka
od: 24 października 2025 do: 6 listopada 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
7 047kino
Springsteen: Ocal mnie od nicości
od: 24 października 2025 do: 6 listopada 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
6 036kino
Gdyby nie ty
od: 24 października 2025 do: 6 listopada 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
4 443kino
Super pies i kot łotr
od: 24 października 2025 do: 6 listopada 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
4 416kino
Koszmarek
od: 17 października 2025 do: 30 października 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
5 016kino
Seks dla opornych
od: 17 października 2025 do: 30 października 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
4 646kino
Depeche Mode: M w Helios na Scenie
30 października 2025 - 19:30jest więcej terminów
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
5 559kino
Tron: Ares
od: 10 października 2025 do: 23 października 2025
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
4 127kino

























