
MONIKA CZARSKA /// WARTOŚĆ. awers-rewers
- od: 6 lutego 2015, piątekdo: 25 lutego 2015, środa

WERNISAŻ: 6 lutego 2015, godz. 19.00
kurator: Magdalena Świątczak
Najbardziej popularną i powszechnie akceptowaną wartością w dzisiejszych czasach jest pieniądz, który przybiera różne formy: „od kamienia aż po ozdobne piórka; od tytoniu do muszelek, miedzi, srebra i złota, skrawków papieru, a wreszcie – do zapisu na kontach bankowych”1. Monika Czarska, przygotowując pracę o wartościach, postawiła przed sobą trudne zadanie: sięgnęła po pojęcia, które nie mają konkretnej formy, są niewymierne, bezcenne, o niejednoznacznych subiektywnych definicjach. Rozpoczęła niezwykle konsekwentne poszukiwania malarskich ekwiwalentów dla wyrażenia istoty szczęścia, wolności, prawdy, zdrowia, miłości, życia, namiętności, mądrości, czasu oraz marzenia. Zbudowała swoisty język symboli, za pomocą których stworzyła współczesną, osobistą ikonologię. W swojej twórczości, dla wyrażenia abstrakcyjnych pojęć, artystka szuka form, które będą wolne od skojarzeń ze światem widzialnym i konkretnymi, istniejącymi w nim przedmiotami. W bardzo świadomy sposób wybrała formy geometryczne, które łączy z myśleniem semantycznym, pozbawionym jednak wartościowania. W stworzonym przez nią języku symboli koło – figura idealna – oznacza coś bardzo ważnego. Poprzez linię Czarska wyraża to, co ma miejsce w czasie: proces, drogę, którą należy przebyć. Z kolei kwadrat to element, który na tej drodze trzeba pokonać, a także moment zmiany. Artystka łączy te elementy, wykorzystuje je w całości lub nanosi jedynie ich fragmenty, multiplikuje, przesuwa względem własnej osi, pozwala na wzajemne przenikanie. Powoduje to, że przekazywany przez nią komunikat nie jest już tak oczywisty i jednoznaczny z jednej strony, z drugiej zaś, daje dużą swobodę do interpretacji – w zależności od osobistych doświadczeń, wrażliwości, wyobraźni. Symbole rozmieszczone są w linii poziomej, kojarzonej z harmonią, na płótnach o kształcie horyzontalnie wydłużonego prostokąta, którym artystka nawiązuje wyraźnie do kształtu banknotów. Czarska jednak odcina się od skojarzeń z rzeczywistością codziennego życia, a podkreślając dwuwymiarowość swoich płócien, pozostawia widza w obrębie malarstwa. Wymiar płótna determinuje proporcje elementów wykorzystywanych w obrazie, odległości między nimi, ich rozmieszczenie względem granic obrazu. Formy nanoszone są przy pomocy ołówka. Jego użycie sugeruje szkicowość idei, dojrzewającej w umyśle artystki, by w ostatecznym kształcie pojawić się na skończonych obrazach. Czarska używa również innych technik: maluje kredką, węglem, pędzlem, szpachlą. Ważne fragmenty podkreśla czasem fakturą. W jej obrazach dominuje biel, rysunek jest bardzo delikatny, a wykorzystane formy starannie dobrane, przez co uzyskuje efekt prac chłodnych, niemal laboratoryjnych, ale dzięki harmonijnemu rozłożeniu elementów również eleganckich. Wszystkie jej obrazy wymagają od widza skupienia i czasu, potrzebnego do odczytania niejednoznacznych treści. Monika Czarska stara się w swoim definiowaniu wartości być obiektywna. Szuka uniwersalnego sposobu, by przy pomocy języka malarstwa pokazać abstrakcyjne pojęcia. Jednak narzędzia, którymi dysponuje malarstwo nie zawsze jej wystarczają. Z tego powodu autorka czasami wspiera się słowami. W wielu przypadkach włącza w obręb obrazu krótki tekst: pojedyncze słowa, które pomagają zdefiniować przedstawiane przez nią pojęcie, fragmenty tekstu piosenki, wiersza czy innego utworu, który w trafny sposób, jej zdaniem, oddaje istotę konkretnej wartości. Pisany ręcznie, bardzo małą czcionką, zauważalny dopiero po jakimś czasie, występuje zawsze w języku angielskim – najbardziej popularnym i najlepiej rozumianym języku współczesnego świata. Artystka, mimo tego, że tworzy własne definicje pojęć, dąży do ich obiektywizacji. Z tego powodu sięga po uniwersalny język geometrii. Każde ilustrowane przez nią pojęcie posiada trzy warstwy definicji. Pierwszą z nich jest awers: istota wartości, pokazana w jak najbardziej obiektywny sposób, w której artystka koncentruje się na relacji elementów, kolejności ich występowania, ich intensywności i roli. Rewersy pozwalają na przedstawienie dopełnienia definicji, pokazania jej wybranego aspektu, spojrzenia na wartość z innej perspektywy. Trzecia warstwa, widoczna jedynie w ultrafioletowym świetle, to osobista definicja artystki, oparta na jej własnych życiowych doświadczeniach, najbardziej subiektywna i jedyna, w której odbiorca pozostaje tylko biernym widzem, bowiem mimo tego, że oparta jest na geometrii, do połączenia występujących elementów potrzebna jest znajomość osobistych przeżyć Moniki Czarskiej. Ta ostatnia warstwa nie jest jednak elementem stałym, jest ujawniana jedynie co jakiś czas. Publiczność ma dostęp do awersu i rewersu, które można odczytywać na różne sposoby, jednak poświęcając tym pracom czas, jest możliwe dotarcie do istoty pojęć, których definicje w dzisiejszym świecie bardzo często nam umykają.
Karolina Jabłońska
1 M. Friedman, Intrygujący pieniądz. Z historii systemów monetarnych, Łódź 1994, s. 8.
MONIKA CZARSKA urodzona w 1978 roku w Łodzi, gdzie mieszka, pracuje i tworzy. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, w latach 1997–2003. Dyplom obroniła w 2003 roku w pracowniach: projektowania grafiki wydawniczej prof. S. Łabęckiego oraz malarstwa prof. R. Hałat.

Happines

Life

Love

BZ WBK PRESS FOTO 2016
od: 26 sierpnia 2016 do: 7 września 2016
Galeria FF - Łódzki Dom Kultury
Traugutta 18 Łódź
20 683sztuka
Piknik łódzkich opowieści „Fabryka" w Parku Źródliska obok Tubajki (15:00-22:00)
4 września 2016 - 15:00, 22:00
Tubajka w Parku Źródliska
Plac Zwycięstwa 3 Łódź
17 584sztuka
„Park Kwela, fajka i karuzela" (audiospacer po Księżym Młynie) 16:00, 18:00
4 września 2016 - 16:00
Park Źródliska i alejki na Księżym Młynie
Park Źródliska Łódź
17 373sztuka
Bezpłatne intensywne Warsztaty Teatralne
3 września 2016 - 10:00
Regionalny Ośrodek Edukacji
Piotrkowska 232 Łódź
53 946teatr
RECYKLIKA -zajęcia twórcze dla dzieci
od: 6 lipca 2016 do: 31 sierpnia 2016
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
23 430sztuka
CZYTANKI
od: 4 lipca 2016 do: 29 sierpnia 2016
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
23 343sztuka
11 Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Łódź 2016
28 sierpnia 2016 - jest więcej terminów
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
31 641sztuka
PIASKOLANDIA
31 lipca 2016 - 11:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
17 039sztuka
ZOOLANDIA
30 lipca 2016 - 14:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
17 257sztuka
WAKACYJNE WARSZTATY FILMOWE W SE-MA-FOR MUZEUM ANIMACJI
od: 4 lipca 2016 do: 29 lipca 2016
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
22 175sztuka
Portret - techniki suche
23 lipca 2016 - 11:00
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
20 057sztuka
OSCAROWY WARSZTAT FILMOWY – Piotruś i Wilk (dla dorosłych)
17 lipca 2016 - 14:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
32 273sztuka
ZOOLANDIA
17 lipca 2016 - 11:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
17 636sztuka
Niedziela w muzeum. Sezon ogórkowy
17 lipca 2016 - 12:00,16
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms1
Więckowskiego 36 Łódź
17 658sztuka
WIELKA WYPRAWA
16 lipca 2016 - 12:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
31 167sztuka
Sesja portretowa z aktorami
16 lipca 2016 - 10:00
Evil Banana Studio
Pomorska 41 Łódź
18 553sztuka
JACEK ŚWIGULSKI /// POD RUCHOMYM NASKÓRKIEM ZIEMI
od: 25 czerwca 2016 do: 16 lipca 2016
Galeria Imaginarium
ul. Traugutta 18 Łódź
22 094sztuka
