koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
DBP - miesiąc z 9 sztukąKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertPopiół i diament - spotkaniaGAUDIUMBWA Wrocław - spadekCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobrania
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

55 plakatów na 55-lecie CMW

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 809 wyświetleń od 22 stycznia 2015
  • od: 30 stycznia 2015, piątek
    do: 24 lutego 2015, wtorek

Wystawa plakatów rozpoczyna rok jubileuszowy Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Sztuka plakatu nieodzownie łączy się z działalnością wystawienniczą i historią muzeum.

Historię plakatu CMW rozpoczynają bardzo proste afisze typograficzne. Po okresie literniczych akcydensów nastały prace autorskie, malowane osobiście przez plastyków. Po nich przyszedł czas na offsetowe druki, nierzadko projektowane przez najlepszych polskich twórców. Wydawane w wysokim nakładzie, zawierające abstrakcyjne bądź zgeometryzowane formy – nawiązywały do wizerunków przedstawianych eksponatów lub zawierały ich wielkoformatowe reprodukcje.

Cezurą stał się początek lat 90. XX w. – z powodu braku dostatecznych środków finansowych, druk offsetowy stał się rzadkością. Zaczęły powstawać plakaty kserograficzne, a w nich syntetyczne symbole o linearnym rysunku. Dostosowane do medium proste formy – mimo ograniczenia ekspresji wypowiedzi (a może właśnie dlatego) – zyskały wyrazisty, dobrze rozpoznawalny charakter.

Najnowsze plakaty są atutem muzealnej sztuki poligraficznej. Od kilku lat, w ramach akcji „Najbardziej rozplakatowane muzeum włókiennictwa na świecie”, powstają równolegle – obok plakatów towarzyszących wystawom – „plakaty elektroniczne”. Dzisiejsze czasy, wymagające szybkości i różnorodności przekazu „żyją” przede wszystkim w Internecie. Te nowe plakaty budują kontakt z widzem, ukazują aktualne wydarzenia w muzeum, służą krótkim komunikatom: zaczynając od zmiany wejścia do CMW, pozdrowień i życzeń – po Dzień kota i atak krwiożerczej wiewiórki. Łatwość prezentacji i tak ceniona „bezkosztowość”, wpłynęły na mnogość tematów, a tym samym zintensyfikowaną częstotliwość.

55 plakatów na 55-lecie CMW ukazuje przemiany zachodzące w stylistyce: od prac literniczych o charakterze czysto informacyjnym, przez kampanie reklamowe towarzyszące wystawom, po odrębne dzieła sztuki graficznej, które nie tylko pozostają świadectwem czasu. Składają się na dzieje CMW zapisane krótką, plastyczną formą. Olga Tuszyńska-Szczepaniak *Jeśli chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w Centralnym Muzeum Włokiennictwa, *zamow nasz newsletter lub dołącz do nas na facebooku!

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ