
KONCERT DYPLOMANTÓW
- 4 maja 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygent
4 maja 2007r. — piątek godz. 19:00
Sala Koncertowa Filharmonii
im. Witolda Lutosławskiego
Dyplomanci Akademii Muzycznej
im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
- Katarzyna Neugebauer — fortepian
- Aneta Kolendo — obój
- Tomasz Hajda — puzon
- Jakub Kruk — wiolonczela
- Orkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Program:
- F. Liszt - Totentanz
A. Pasculli - Koncert obojowy
na motywach opery "La Favorita" DonizettiegoL. Grondahl - Koncert na puzon
- A. Dvořák - Koncert wiolonczelowy
h-moll op. 104
KONCERT SYMFONICZNY w ramach
17 Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego
EuroSilesia
Omówienie programu:
W 1865 roku Ferenc Liszt (1811-1886) przyjmując niższe święcenia kapłańskie ostatecznie wypełnił powołanie swojej młodości.
W jednym z listów pisał: „...gdyby muzyka nie istniała, poświęciłbym się całkowicie Kościołowi i zostałbym franciszkaninem. Jest w błędzie ten, kto myśli, że ziemskie powody zawiodły mnie do tego, bym stał się zwyczajnym księdzem. Wcale nie – było to raczej najgłębszą potrzebą mojego serca, by nie tylko służyć Kościołowi, ale naprawdę należeć do niego. Pod tym względem moje życie przypomina koło, młodość i skłonności starości spotykają się w tym samym punkcie”.
Wcześniej – w roku 1848 – Liszt objął stanowisko kapelmistrza w Weimarze.
Praca w teatrze zaowocowała powstaniem najważniejszych dzieł orkiestrowych oraz kompozycją Totentanz, która początkowo cieszyła się większym powodzeniem niż koncerty fortepianowe.
Liszt pragnął sztuką wyrazić własną wiarę. „Taniec śmierci” to cykl wariacji opartych na temacie gregoriańskiej sekwencji Dies irae.
Reprezentuje nurt muzyki programowej; przedstawienia śmierci w kolejnych wariacjach mają zróżnicowany charakter, od wzburzenia, grozy po smutek i rezygnację. Kompozycja powstała prawdopodobnie przez inspirację freskami „Il Trionfo Della Morte” w Pizie. A. Cortot omawiając Totentanz Liszta zauważył, że jako gorliwy chrześcijanin kompozytor nie mógł pozostawać obojętny na wy-mowę tej lekcji pełnej fantastyki i ironii, jaka płynie z odwiecznego motywu Nowego Testamentu”.
Współczesny, włoski kompozytor Antonio Pasculli (1842-1924), inspirowany muzyką wokalną, tworzył dzieła instrumentalne, których obsada składała się przede wszystkim z instrumentów dętych. Swoją popularność i uznanie zdobył właściwie jako oboista-wirtuoz.
W pracach kompozytora możemy usłyszeć często fantazje-wariacje nawiązujące do oper mistrzów tego gatunku: G. Rossiniego, V. Bel-liniego oraz G. Donizettiego.
Owe wariacje do dzisiaj zdobywają dużą popularność wśród publiczności, zwłaszcza włoskiej. Dlatego też Antonio Pasculli został uznany
w rodzinnym kraju za jednego z najlepszych „interpretatorów” muzyki wokalnej i którą mamy okazję usłyszeć w Koncercie obojowym.
Jest to dzieło oparte na motywach opery G. Donizettiego La Favorita. Kompozytor skoncentrował się na przedstawieniu piękna barwy oboju. Nawiązując do źródła, Pasculli potraktował partię instrumentu solowego na wzór techniki wokalnej. Znajdziemy tu bogactwo brzmienia w szybkich przebiegach arpeggia i staccata, jak również w lirycznej melodii naśladującej włoską technikę bel canto.
Launy Grondahl (1886-1960) znany jest współ-czesnym głównie jako wieloletni dyrygent Duńskiej Narodowej Orkiestry Radiowej oraz kompozytor Koncertu na puzon, którego pierwsze wykonanie miało miejsce w Tivoli Glassal 30 lipca 1925 roku. Dzisiaj koncert ten jest jednym z najchętniej granych utworów na ten instrument.
Kariera Grondahla jako skrzypka i kompozytora rozkwitła po otrzymaniem przez niego Nagrody Stowarzyszenia Orkiestry w Kopenhadze w lecie 1924 roku. Nagroda ta pozwoliła Grondahlowi zorganizować wycieczkę krajoznawczą po Europie – podczas której powstał Koncert na puzon – i o której wspominał: „Jestem permanentnie szczęśliwy. Pierwszego dnia podróży byłem tak bardzo rozentuzjazmowany,
że napisałem całą pierwszą część mojego koncertu na puzon suwakowy. Mam zamiar skończyć go na czas i wykonać go razem z moją orkiestrą kopenhaskiego ZOO.
Mam nadzieję, że publiczność zachwyci się tą kompozycją w równej mierze co dzikimi zwierzętami w tym parku”.
Sensem życia Antonina Dvořáka (1841-1904) była Muzyka, o czym świadczy znana sentencja kompozytora: „myśleć muzyką o muzyce”. Twórczość Antoniego Dvořáka jest nie-zwykle bogata i różnorodna, ale wydaje się, że domenę stanowią jednak utwory orkiestrowe, a zwłaszcza symfonie.
Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 kom-pozytora, ze względu na wartość artystyczną, stanowi dzisiaj trzon programu wszystkich koncertujących wiolonczelistów. Koncert powstawał w latach 1894-1895, podczas nowojorskiego tournée.
Po powrocie do kraju dowiedział się o śmierci swojej nieodwzajemnionej miłości Josefiny Čermákovej-Kounicowej. Wówczas do ostatniej części koncertu wprowadził cytat jednej ze swoich pieśni miłosnych. Prapremiera koncertu obyła się w Londynie 19 marca 1896 roku, jako zakończenie cyklu podróży po Anglii. Partię solową wykonał L. Stern, natomiast orkiestrę poprowadził sam kompozytor. Przyjaciel Dvořáka – Johannes Brahms mówił o koncercie: „Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert".
opracowanie: Aleksandra Małkiewicz
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł

Muzyczne Show przepełnione czardaszami, toastami, duetami i scenami z operetek wszech czasów
11 stycznia 2025 - 18:00
Sala Sesyjna Dworca Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
7 053teatr
Elvis żyje! czyli Królowie Rock'n'rolla w Starym Klasztorze!
11 stycznia 2025 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
4 213muzyka
Hity Buffo!
11 stycznia 2025 - 19:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
4 122muzyka
25 lat Mumio w 25 kawałkach
11 stycznia 2025 - 17:00
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
92 578teatr
Orkiestra Księżniczek - najlepsze muzyczne widowisko w Polsce!
10 stycznia 2025 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
7 991teatr
Dwoje na huśtawce
10 stycznia 2025 - 17:00/20
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
73 078teatr
PIERWSZA NA ŚWIECIE ORKIESTRA KSIĘŻNICZEK TOMCZYK ART
10 stycznia 2025 - 20:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
10 441teatr
Noworoczny koncert fortepianowy Weroniki Dubiel i Jakuba Urgoła
7 stycznia 2025 - 17:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
4 343muzyka
"Legenda"
7 stycznia 2025 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
83 652teatr
Ewa Stasiewicz w nowym programie: Przebudzenie!
6 stycznia 2025 - 19:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
86 586teatr
Koncert Kolęd i Pastorałek
6 stycznia 2025 - 18:00
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
114 290teatr
Nowy program
6 stycznia 2025 - 19:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
108 905teatr
Wrocław IX | Łukasz Kowalski - Święty Łukasz | 5.01.25, g. 18:00
5 stycznia 2025 - 18:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
10 349teatr
LISTA PRZEBOJÓW POLSKIEGO ROCKA - lata 2000 - 2009
5 stycznia 2025 - 19:30
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
10 405teatr
Grupa MoCarta - ALE KINO! czyli muzyka filmowa wg Grupy MoCarta
5 stycznia 2025 - 16:00/18
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
23 053teatr
Wrocław VIII | Łukasz Kowalski - Święty Łukasz | 4.01.25, g. 18:00
4 stycznia 2025 - 18:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
10 192teatr
Kiedy kota nie ma
4 stycznia 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
109 299teatr
