
RECITAL SKRZYPCOWY
- 21 kwietnia 2007, sobota» 18:00
Janusz Wawrowski — skrzypceMariusz Rutkowski — fortepian
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
sobota - 21 kwietnia 2007, godz. 18:00
Program:
- J. M. Leclair - Sonata D-dur na skrzypce i fortepian
- L. van Beethoven - Sonata c-moll op.30 nr 2 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / K. Szymanowski - Kaprys op.1 nr 20 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / L. Auer - Kaprys op. 1 nr 24 na skrzypce i fortepian
- M. Ravel - Sonata G-dur na skrzypce i fortepian
- K. Szymanowski – Romans D-dur op. 23
- H. Wieniawski – Polonez A-dur op. 21
Skrzypce, jak chyba żaden inny instrument w takim stopniu, mają zdolność poruszania się pomiędzy skrajnymi stanami muzyki: brawurą i blaskiem popisu z jednej strony, a skupieniem i głębią poetyckiego wyrazu – z drugiej; pomiędzy wirtuozerią i liryką. Te przeciwstawne tendencje obecne są w muzyce skrzypcowej niezależnie od okresów historycznych, stylów, a także gatunków, w podobny sposób dotyczyć mogą barokowej sonaty, klasycystycznego koncertu czy romantycznej miniatury. Wydaje się, że ekspresyjna zdolność skrzypiec, rozpiętość ich możliwości wyrazowych, jest tą cechą, która zawsze pociągała kompozytorów nawet tak różnych w swej estetyce i zapatrywaniach na rolę muzyki, jak Niccolo Paganini i Ludwig van Beethoven. Wirtuozeria olśniewa i porywa, odwołuje się bardziej do potrzeby ciała – jest popisem technicznej brawury i cielesnej gracji, bawi i uwodzi, choć grozi jej za to grzech powierzchowności i nietrwałości. To co liryczne prze-mawia głębiej i trwalej, jest „mową duszy”. Program recitalu dobrany jest w sposób przemyślany i interesujący; pozwala nam doświadczyć zarówno tego, co popisowe, jaki i tego, co liryczne w muzyce skrzypcowej, pokazując jednocześnie różne jej oblicza historyczne i stylistyczne, bogactwo jej języka od cza-sów baroku – czasu początku wielkiej literatury wiolinistycznej, aż po modernizm XX wieku.
Jean-Marie Leclair był wybitnym skrzypkiem i kompozytorem dojrzałego baroku. Ze względu na swe szczególne zasługi dla muzyki skrzypcowej we Francji, nazywany bywa francuskim Corellim. Uważany jest za założyciela francuskiej szkoły skrzypcowej, a rok 1723 – rok wydania jego pierwszej Księgi sonat na skrzypce i basso continuo, przyjmuje się za datę powstania tej szkoły. Jako autor czterech Ksiąg sonat skrzypcowych uchodzi za najwybitniejszego twórcę francuskiego baroku w zakresie sonaty solowej; pozostawił także zbiory koncertów skrzypcowych i sonat kameralnych. Język muzyczny Leclaira oceniany jest jako doskonała jedność cech stylu włoskiego (liryzm, śpiewność) i francuskiego (bogactwo brzmieniowe, dekoracyjność). Na uznanie zasługuje także zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań w zakresie techniki wiolinistycznej. Dorobek w zakresie literatury skrzypcowej Ludwiga van Beethovena nie jest ilościowo tak obszerny i ustępuje zdecydowanie jego spuściźnie fortepianowej, a także twórczości orkiestrowej i kameralnej. Tym niemniej dziesięć sonat na skrzypce i fortepian, a także wspaniały Koncert D-dur, to dzieła znakomite, prezentujące wszystkie istotne cechy stylu Beethovena, potwierdzające także – co bywa niekiedy kwestionowane – jego wybitny talent liryczno- melodyczny. Sonatę c-moll, porywającą od pierwszych taktów, napisaną z szerokim romantycznym gestem, dramatyczną (zwłaszcza w części I), ale też nadzwyczaj liryczną i delikatną, osadzoną w estetyce klasycyzmu (część II), zestawić można chyba tylko z jego słynną Sonatą A-dur „Kreutzerowską”.
Niccolo Paganini jest postacią nie wymagającą prezentacji w kontekście historii muzyki skrzypcowej. Jednak wartość jego twórczości nierzadko bywa kwestionowana wobec powszechnie cenionego talentu wykonawczego. Muzyka Paganiniego olśniewa do dziś brawurą, komplikacją środków technicznych, ale rzadko wydaje się przekraczać próg wirtuozerii. Cykl Kaprysów op. 1 na skrzypce solo to jeden z najważniejszych zbiorów w dorobku włoskiego mistrza, często poddawany transkrypcjom i opracowaniom, czego dowodem są prezentowane w programie koncertu wersje z fortepianem.
Jedyna w dorobku Maurice'a Ravela Sonata na skrzypce i fortepian, ukończona w 1927 roku, to utwór pełen liryzmu i brzmieniowej delikatności; stanowi wyraźną przeciwwagę wobec popisowej twórczości Paganiniego. Elegancja i powściągliwość języka muzycznego to cechy estetyki Ravela, jednego z najtrudniejszych do określenia twórców pierwszej połowy XX wieku, kompozytora ewidentnie związanego z kul-turą francuską, z właściwym jej subtelnym wyczuciem barwy, dekoracyjnością, ale też mało wyrazistą konstrukcją muzycznej formy.
opracowanie: Robert Losiak
Janusz Wawrowski
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. M. Ławrynowicza, student uniwersytetu muzycznego w Grazu u prof. Y. Klessa.
Jest laureatem czołowych nagród w wielu krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Jest jedynym polskim skrzypkiem, który wykonuje 24 Kaprysy N. Paganiniego w taki sposób, w jaki według Wolfganga Marschnera, wykonuje je tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków.
Zdaniem Konstantego A. Kulki: „...Sposób w jaki Pan Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki”.
Ida Haendel zaś wyraziła swoją opinię, że „...Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej”.
Występuje jako solista w salach koncertowych Polski i Europy zbierając przychylne opinie krytyków muzycznych. Jest stypendystą programu Ministra Kultury „Młoda Polska”. Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Mariusz Rutkowski
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (fortepian – prof. J. Romaniuk, prof. M. Szralber, kameralistyka – prof. M. Notowska).
Laureat nagród dla najlepszego pianisty na konkursach wokalnych m.in. w Bydgoszczy (1999), Łodzi (2000), Dusznikach Zdroju (2000), Warszawie (2001) i in.
Artysta wiele koncertuje w kraju i za granicą, uczestniczy także w renomowanych festiwalach i kursach muzycznych. Współ-pracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu. Występuje z wybitnymi wykonawcami – wokalistami i instrumentalistami. Jako wykładowca warszawskiej Akademii Muzycznej przez wiele lat współpracował z prof. Haliną Słonicką.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji, nagrań płytowych (DUX, Polskie Radio, Acte Prealable).

DEZERTER zagra w Starym Klasztorze!
1 lutego 2025 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
10 991teatr
żONa - Nigdy więcej tajemnic
1 lutego 2025 - 16:00/19
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
156 221teatr
Łóżko pełne cudzoziemców - reż. Jerzy Bończak + Dancing
1 lutego 2025 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
24 642teatr
Grand Royal Ballet - Jezioro Łabędzie
1 lutego 2025 - 16:30/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
115 793teatr
Narodowy Balet Gruzji "Sukhishvili"
1 lutego 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
62 951teatr
Piotr Anderszewski & NFM Filharmonia Wrocławska
31 stycznia 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
4 168muzyka
Dancing Queen - karnawałowy koncert "The best of ABBA" w Starym Klasztorze!
31 stycznia 2025 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
4 603muzyka
Koncert gitarowy Sławomira Markowskiego
30 stycznia 2025 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
5 108muzyka
Słuchowisko najbardziej pikantnych erotyków polskich od renesansu do współczesności z ognistym Show
30 stycznia 2025 - 19:00
Pałac Pawłowice
ul. Pawłowicka 87 Wrocław
8 612teatr
Reż. Kuba Kowalski
30 stycznia 2025 - 19:15jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
15 828teatr
Tego chciałam - trasa 20 lecia
27 stycznia 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
94 950teatr
MAJA SIKOROWSKA | KROKE
27 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
11 224teatr
Bartek Strusiński w programie "Goryl Gu Gu"
26 stycznia 2025 - 17:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
121 964teatr
Karnawałowa potańcówka w Klubowej
25 stycznia 2025 - 17:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
4 735muzyka
Najpiękniejsze operetkowe i instrumentalne czardasze oraz tańce węgierskie
25 stycznia 2025 - 19:00
Sala Sesyjna Dworca Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
7 170teatr
Koncert wśród setek świec w zabytkowej synagodze: Muzyka z serialu Bridgertonowie
25 stycznia 2025 - 20:00jest więcej terminów
Synagoga Pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica 7 Wrocław
7 544muzyka
Trasa Zwycięzców "Masz Minutę"
25 stycznia 2025 - 20:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
81 032teatr
