Arte povera
- od: 16 grudnia 2025, wtorekdo: 14 stycznia 2026, środa

Wstęp wolny
Zwiedzanie wystawy w dni robocze w godzinach 9:00–16:00 (informacja w Sekretariacie Instytutu Grotowskiego)
Otwarcie wystawy: wt. 16.12.2025, 18:00
Finisaż: śr. 14.01.2026, 18:00
Termin „arte povera”, użyty po raz pierwszy w 1967 roku przez krytyka Germano Celanta, nawiązuje bezpośrednio do przymiotnika „ubogi” z koncepcji „teatru ubogiego” Jerzego Grotowskiego i Ludwika Flaszena.
Koncepcja ta zakładała radykalne ograniczenie wszelkich zbędnych elementów przedstawienia – dekoracji, kostiumów, oświetlenia – aby dotrzeć do samej istoty teatru. Jej celem było stworzenie sytuacji bezpośredniego spotkania człowieka z człowiekiem, aktora z widzem, bez tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Było to dążenie do odkrycia najgłębszej prawdy aktorskiego działania.
Artyści nurtu arte povera przenieśli tę ideę na grunt sztuk wizualnych. Odrzucając konwencjonalne, kosztowne materiały – takie jak marmur czy brąz – sięgali po surowe, codzienne, często wręcz trywialne przedmioty: cegły, gałęzie, ziemię, tkaniny, a przede wszystkim w swojej twórczości wykorzystywali własne ciała.
Wystawa prezentuje prace trzynastu artystów tradycyjnie kojarzonych z nurtem arte povera, m.in. Giovanniego Anselma, Alighiera Boettiego, Maria Merza, Jannisa Kounellisa i Michelangela Pistoletto. Ich realizacje eksponują działania, gesty i interwencje, w których ciało artysty staje się głównym bohaterem. Podobnie jak u Grotowskiego, w twórczości z nurtu arte povera ciało jest elementem esencjonalnym – tworzy sztukę i wchodzi w bezpośrednią relację z odbiorcą. Szczególne miejsce na wystawie zajmują prace Michelangela Pistoletto, który w 1968 roku założył teatr Zoo, wyznaczając wyraźny pomost między sztuką wizualną a teatrem.
Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. prace wideo, w których artyści działają przed kamerą, stając się jednocześnie podmiotem i obiektem; fotografie dokumentujące istotne, często efemeryczne akcje i performanse; a także multiple – powielane obiekty, takie jak sitodruki czy formy rzeźbiarskie – które można traktować jako autoportrety zawierające zapis specyficznej pracy artysty z własną twórczością. Wszystkie prace powstały w latach 60. i 70. XX wieku.
Kuratorką wystawy, prezentowanej w październiku i listopadzie 2025 roku we Włoskim Instytucie Kultury w Warszawie, jest Ilaria Bernardi – historyczka sztuki i wieloletnia współpracowniczka Germano Celanta.
Krajobrazy syntetyczne
od: 17 kwietnia 2005 do: 24 kwietnia 2005
Partynice - Tor Wyścigów Konnych
ul. Zwycięska 2 Wrocław
88 773sztuka
PROMISED LAND
26 czerwca 2004 - 12:00
Bazylika św. Elżbiety
ul. św. Elżbiety 1/2 Wrocław
94 905sztuka
WIELKANOCNE OBYCZAJE
od: 19 marca 2004 do: 26 kwietnia 2004
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
92 810sztuka
BOŻE NARODZENIE U NAS I NA ŚWIECIE
1 grudnia 2003 - 00:00
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
88 767sztuka
DREWNIANE BUDOWNICTWO SAKRALNE
od: 22 września 2002 do: 13 października 2002
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
84 964sztuka
ŚWIĄTYNIE TRZECH NARODÓW
od: 1 sierpnia 2002 do: 15 września 2002
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
82 255sztuka
Boże Narodzenie na kartach pocztowych
od: 1 stycznia 2005 do: 31 stycznia 2005
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
77 835sztuka
BOŻE NARODZENIE
od: 22 listopada 2002 do: 17 stycznia 2003
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
73 595sztuka
POMNIKI PAMIĘCI PRZESZŁOŚCI
od: 20 października 2002 do: 21 listopada 2002
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
69 798sztuka
Totus Tuus
od: 24 maja 2005 do: 30 czerwca 2005
Duszpasterswo Środowisk Twórczych - przy kościele Św. Marcina
Ostrów Tumski Wrocław
64 802sztuka











