koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
DNI WĘGIERSKIE 2025 DBPDNI SENIORA 225CO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 37329 Last Night of the Proms in CracowNOSKOWSKI – MOZART – SCHUMANNTpL Repertuar 09.2025
zmodyfikowano  9 godzin temu

FOUR SEASONS 300

CO jest GRANE » 992 wyświetleń od 18 sierpnia 2025

W 1725 roku Antonio Vivaldi opublikował w Amsterdamie zbiór dwunastu koncertów skrzypcowych zatytułowany Il cimento dell’armonia e dell’inventione, czyli Spór między harmonią a wyobraźnią. Pierwsze utwory tego cyklu, znane dziś jako Cztery pory roku, zajęły stałe miejsce w repertuarze. Trzysta lat później wciąż budzą zachwyt – nie tylko dzięki olśniewającej wirtuozerii, ale też z powodu sugestywnego malarstwa dźwiękowego. Podczas koncertu wszystkie cztery koncerty tego cyklu zabrzmią w wykonaniu mistrza muzyki dawnej, skrzypka młodego pokolenia Théotime’a Langlois de Swarte’a oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Usłyszymy także kompozycje innych twórców włoskiego baroku: Claudia Monteverdiego, Marca Uccelliniego i Francesca Geminianiego.

Wieczór rozpocznie Adoramus te Christe Claudia Monteverdiego – medytacyjna miniatura w opracowaniu prowadzącego koncert skrzypka Théotime’a Langlois de Swarte’a. Następnie zabrzmią inne instrumentalne perły włoskiego baroku: przeznaczony na smyczki Koncert d-moll „Madrigalesco” RV 129, pełne wdzięku dzieło Aria Quinta sopra la Bergamasca à 3 Uccelliniego oraz dramatyczny Koncert skrzypcowy d-moll RV 813 Vivaldiego. Kolejną okazją do zaprezentowania kunsztu wykonawczego francuskiego artysty będzie Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12 Geminianiego, oparte na słynnej Sonacie op. 5 nr 12 Arcangela Corellego – temat La follia stał się jednym z najchętniej opracowywanych wariacyjnie motywów w historii muzyki. W programie znajdzie się także obraz burzy morskiej pochodzący z opery pastoralnej Vivaldiego Wierna nimfa oraz Grave, czyli śpiewne drugie ogniwo Koncertu skrzypcowego B-dur RV 370.

Główną kompozycją wieczoru będą jednak Cztery pory roku. Zbiór ten stanowi szczytowe osiągnięcie w dziedzinie barokowego koncertu instrumentalnego, jest też wyrazem muzycznego malarstwa dźwiękowego – koncepcji zwanej imitazione della natura. Vivaldi z finezją wplótł w dzieło efekty dźwiękonaśladowcze: uważny słuchacz wychwyci tu śpiew ptaków, ujadanie psa, brzęczenie gzów i komarów, grzmoty zwiastujące nadciągającą burzę czy szczękanie zębów na mrozie. Elementy te pozostają w ścisłym związku z treścią czterech sonetów, które towarzyszyły pierwszemu wydaniu koncertów – nie znamy autora poetyckich strof (niektórzy spekulują, że mógł nim być sam kompozytor), ale najpewniej powstały one przed muzyką i stanowiły inspirację do jej napisania. Cykl ukazuje żywą więź człowieka z naturą i jego zależność od rytmu przyrody. Niezwykła inwencja melodyczna, żywa rytmika i ekspresyjność utworów sprawiają, że cieszą się one wielką popularnością.

Program:
C. Monteverdi Adoramus te Christe SV 289 (oprac. T. Langois de Swarte)
A. Vivaldi Koncert d-moll na smyczki i b.c. „Madrigalesco” RV 129
M. Uccellini Aria Quinta sopra la Bergamasca à 3
A. Vivaldi Koncert skrzypcowy d-moll RV 813
F. Geminiani Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12, H. 143 „La follia” wg Sonaty op. 5 nr 12 A. Corellego
A. Vivaldi Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 1 E-dur „Wiosna” RV 269; Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315


A. Vivaldi
Sinfonia „Tempesta di mare” z opery La fida ninfa RV 714
Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 3 F-dur „Jesień” RV 293
Koncert skrzypcowy B-dur RV 370: II. Grave
Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 4 f-moll „Zima” RV 297

Wykonawcy:
Théotime Langlois de Swarte – skrzypce solo, prowadzenie
Wrocławska Orkiestra Barokowa *
*
Jarosław Thiel
– kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  9 godzin temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ