Chopin i Liszt. Recital Piotra Alexewicza
- 25 listopada 2021, czwartek» 19:00

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że Fryderyk Chopin i Ferenc Liszt należeli do najwybitniejszych kompozytorów i pianistów epoki romantyzmu. Trudno byłoby jednak znaleźć ludzi tak bardzo od siebie różnych i odmiennie patrzących na muzyczne rzemiosło. Doskonale zostanie to zobrazowane w utworach wybranych przez Piotra Alexewicza.
Choć Chopin był uważany za jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów, nie znosił występować publicznie i w ciągu całego życia dał tylko trzydzieści koncertów. Bilety na nie rozchodziły się jak świeże bułeczki, a zdarzało się to nawet jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Kompozytor wolał jednak grać w salonach, otoczony znanymi sobie ludźmi, co do których miał pewność, że dobrze zrozumieją jego dzieła. Najbardziej cenił niezbyt głośne, ale pozwalające mocno różnicować barwę fortepiany Pleyela. Z kolei Liszt był typowym zwierzęciem estradowym. Uwielbiał występować w dużych salach, podbijać serca publiki, a aplauz rozhisteryzowanego tłumu działał na niego jak afrodyzjak. Najbardziej cenił sobie umożliwiające szybką grę fortepiany Erarda, instrumenty może niezbyt subtelne, ale za to głośne.
Années de pèlerinage, czyli „Lata pielgrzymstwa”, to zbiór trzech suit Liszta. Węgierski kompozytor nawiązał w nich do idei romantycznej wędrówki, której celem było doskonalenie samego siebie (literackim punktem odniesienia były tu Lata nauki Wilhelma Meistra Goethego). Inspiracją stały się podróże twórcy po Szwajcarii, Włoszech i Francji. Poszczególne ogniwa zostały opatrzone cytatami z poetów romantycznych, które służą za rodzaj motta. Przy zjawiskowym, koronkowo delikatnym Les jeux dʼeaux à la Villa dʼEste („Gra wody przy willi d’Este”) znalazł się fragment z Ewangelii św. Jana: „[…] woda, którą Ja mu dam, stanie się w nim źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu”. Sonetto 104 del Petrarca jest dziełem inspirowanym lirykiem sławnego poety włoskiego.
Polonez fis-moll op. 44 to późne dzieło Chopina, napisane latem 1841 roku. Mało ma wspólnego ze stylizacją tańca, to raczej rozbudowana fantazja, w której pojawiają się zarówno akcenty heroiczne, jak i liryczne (w środkowej części niespodziewanie słyszymy pogodny mazurek w tonacji A-dur!). Partnerka kompozytora, George Sand, wspominała, że był to dla artysty trudny czas: „Chopin robi swoje, ale złości się na fortepian. Kiedy wierzchowiec nie spełnia jego rozkazów, wymierza mu potężne kuksańce, tak że biedny instrument aż jęczy”. Być może stąd zaskakująco mroczne i przepełnione namiętnością brzmienie tego utworu. Alexewicz zwieńczy swój występ wykonaniem zbioru 24 Preludiów op. 28. Powstały one na przełomie 1838 i 1839 roku. Chopin pracował nad nimi podczas pobytu z George Sand i jej dziećmi na Majorce. Utwory te komponował najpierw w willi niedaleko Palmy, następnie zaś w klasztorze kartuzów w Valdemossie. Idylla przemieniła się w udrękę, kiedy piękną pogodę zastąpiły ulewne deszcze, które pociągnęły za sobą gwałtowne obniżenie temperatury. Jednak zbiór ów należy do najważniejszych i najbardziej poruszających prac Chopina. Chociaż „preludium” oznacza wstęp, to miniatury te mogą być wykonywane samodzielnie. Największe wrażenie robią jako integralna całość. Współcześni w pełni docenili geniusz artysty, a zachwycony Liszt pisał o jego utworach: „to kompozycje zupełnie wyjątkowe”.
Wykonawcy:
Piotr Alexewicz – fortepian
Program:
F. Liszt Les jeux d’eaux à la Villa d’Este S. 163/4 z cyklu Années de pèlerinage III; Sonetto 104 del Petrarca S. 161/5 z cyklu Années de pèlerinage II
F. Chopin Polonez fis-moll op. 44; 24 Preludia op. 28
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości
Big Band Aleksandra Mazura & AGA ZARYAN oraz EUROPEAN JAZZ QUARTET
19 kwietnia 2015 - 19:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
19 325muzyka
Zohar Fresco Quartet
19 kwietnia 2015 - 16:00 | KUP BILET
Stary Klasztor
ul. Purkuniego 1 Wrocław
45 028muzyka
FESTIWAL CYRKULACJE
19 kwietnia 2015 - 24:00jest więcej terminów
Studio na Grobli
Na Grobli 30/32 Wrocław
38 712teatr
WINYLOVE I NEON SIDE ZAPRASZAJĄ NA RECORD STORE DAY
18 kwietnia 2015 - 21:00
Neon Side
Ruska 46C Wrocław
16 534muzyka
Mind Against (Life and Death - Berlin) + Wystawa "Przemieszczenie"
18 kwietnia 2015 - 22:30 - 07
Galeria Stukotów
Krakowska, 100 Wrocław
36 230sztuka
KATARZYNA GRONIEC WE WROCŁAWSKIM KLUBIE ANIMA
18 kwietnia 2015 - 19:00
Wrocławski Klub Anima
ul. Pilczycka 47 Wrocław
17 002muzyka
Misy Kryształowe, Gongi...
18 kwietnia 2015 - 19:00
Akademia Ruchu
ul. Ruska 47/48A Wrocław
16 971muzyka
Kuba Płużek Solo & Trio
18 kwietnia 2015 - 22:30 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
12 991muzyka
Leszek Możdżer i Gwilym Simcock z udziałem NSI Quartet
18 kwietnia 2015 - 18:00 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
13 248muzyka
@ndy.w. @ Bogna Jurewicz
17 kwietnia 2015 - 21:00
Collosseum Jazz Caffe
Piotra Skargi 18a Wrocław
18 318muzyka
Quartado
17 kwietnia 2015 - 22:30 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
13 070muzyka
David Sanborn (100% Festival Billing) oraz Lee Konitz Trio
17 kwietnia 2015 - 19:00 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
17 871muzyka
Artur Dutkiewicz Trio PRANA
16 kwietnia 2015 - 22:30 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
12 795muzyka
The Bad Plus Science Fiction & David Liebman Expansions
16 kwietnia 2015 - 19:00 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
13 022muzyka
Po co jazzowi awangarda?
15 kwietnia 2015 - 22:30 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
13 046muzyka
LARS DANIELSSON 5tet – LIBERETTO II & SEAMUS BLAKE QUARTET
15 kwietnia 2015 - 19:00 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
17 542muzyka
Koncert TOMASZ PRUCHNICKI QUARTET oraz EWELINA SERAFIN QUARTET
14 kwietnia 2015 - 19:00 | KUP BILET
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
18 108muzyka






























