Akwarele i Gwasze 2005
- od: 20 kwietnia 2006, czwartekdo: 18 czerwca 2006, niedziela
Józef Hałas
Józef Hałas w czasie swojej blisko półwiecznej pracy artystycznej zgromadził imponującą liczbę warsztatowych, formalnych i osobistych doświadczeń. Zamknął klasyczne dla współczesnego malarstwa wrocławskiego cykle (takie jak Góra), a pomimo tego ciągle aktywnie poszukuje właściwej formy i koloru. Obecnie działa "bez przymusu" bycia awangardowym, za to z większą uczuciową swobodą.
Nie oznacza to dowolności – serie ujednoliconych formalnie Małych Ikon są związane z istotnym od wielu lat dla Hałasa problemem przezwyciężania opozycji harmonii i chaosu w postaci zrównoważonych poprzez kolor, materię oraz formę kompozycji. Tytułowa ikoniczność jest ważnym odautorskim komentarzem, nakazującym z uwagą myśleć o związanych z nimi religijnych intencjach artysty.
Rytm pojawiania się obrazów jest w ostatnich latach zmienny – w przeciwieństwie do okresów, kiedy malarz pracował systematycznie i w równomiernym tempie. Wiele jednak w obecnej twórczości namysłu,
świadomych retrospekcji i powrotów do motywów stosowanych przez Hałasa
już kilka dekad temu. Przykładem niech będzie seria zgeometryzowanych
Aniołów (akwarele, 2005) przywodząca na myśl subtelną i pełną ludzkiego
ciepła formułę angelologicznych
rozważań Paula Klee.
Stylistyka, do jakiej Hałas powrócił w tej serii, bliska jest jego własnym lirycznym próbom z końca lat pięćdziesiątych, gdy stosowany przezeń poetycki wymiar geometrii był bliski w duchu temu, co proponował prawdziwy poeta i prawodawca intelektualny, jak pisała o Klee Maria Rzepińska.
Biorąc także pod uwagę rozpiętość spontanicznie stworzonego przez
Józefa Hałasa cyklu (około sześćdziesięciu prac wykonanych w technice
akwareli i gwaszu oraz rysunki lawowane tuszem), ostrożnie można chyba
porównać znaczenie podjętego przezeń tematu do zakresu oryginalnej
ikonografii metafizycznej wspomnianego Paula Klee. I nie chodzi tu tylko
– podobnie jak w przypadku szwajcarskiego malarza – o konfesyjne wyznanie
wiary, lecz o ważną zmianę ontologicznego punktu widzenia. Nie ostateczną,
nie skrajnie dramatyczną, lecz związaną z przeniesieniem punktu widzenia
jakby ponad
substancje, które stanowiły dotąd obiekty badań Hałasa:
naturę, ziemię, materię.
Artysta poprzez zgeometryzowane, uskrzydlone postaci chce być może widzieć
więcej
niż kiedyś, a także doświadczać radosnej i zmysłowej strony
życia. Paradoksalnie zalążkiem całego cyklu jest akwarela zrealizowana
już na początku lat 60. i zapowiadająca rozwiązania formalne najnowszej
serii.
Anioły A.D. 2005 radykalnie dematerializują
jaśniejącą, niekiedy
fosforyzującą i transparentną plamę akwareli, a ich ekspresja jest
zależna od ruchu. To nie są posłańcy z misją i gestem Zwiastowania,
Anioły Zagłady, czy geniusze gaszący pochodnie życia. Zmysłowe anioły
Hałasa gremialnie – z łopotem skrzydeł, skrzydeł a w istocie
bezszelestnie – wzbijają się w powietrze, unoszą się w nim i tańczą.
Dynamiczne skręty ich ciał
wprowadzają zaburzenie kanonicznego dla
Hałasa układu poziom-pion, a komplikacje kompozycji wielokrotnie opierają
się na diagonalach i ekspresyjnych złożeniach ich odcinków. Wszystkie
razem tworzą pole potencjalnego, barwnego i niezwykle dynamicznego
ikonostasu
. Nie jest to pojęcie przypadkowe, jeśli pamiętać o zauważonym przez krytyków długim związku pojęcia ikony
z malarstwem
Hałasa.
Podejmowane już przed laty przez wrocławskiego artystę motywy malarstwa wschodniego, bizantyńskiego przekładają się na realizacje niepoddające się ostatecznej definicji. Hałas już dawno znalazł dla siebie wzory sprzyjające łączeniu tradycji z nowocześnie traktowanym, abstrakcyjnym kolorem – inspirowany w latach 1961-1962 hieratycznymi freskami sofijskiej Cerkwi Bojana malował zarówno na papierze, jak i na płótnie figury, których pozorna abstrakcyjna amorficzność miała zawarte w sobie znamiona płci i znaczeń postaci świętych, a także binarną, niezbędną sobie opozycję: kobiety i mężczyzny.
Niewiele dodatkowych racji musi dowieść Hałas sobie i światu, tym bardziej
więc należy docenić towarzyszącą mu obecnie radość tworzenia. Mając na względzie różnego rodzaju aktualne odkrycia
, dokumentujące aksjologiczne
balansowanie artysty pomiędzy sztuką, wiarą i życiem, chcę wskazać na ostatnie przejście malarza w kierunku jakości, która zyskuje tym razem
prymat, władając niemal niepodzielnie całą płaszczyzną obrazów. Józef
Hałas coraz częściej kieruje spojrzenie ku górze, ku otwartemu niebu.
Przykładem z ostatniej chwili
jest cykl Droga (gwasze, 2005/2006) z obniżonym, znikającym horyzontem, gdzie ponad liniami opisującymi trójkąt
zbiegającej się w dali drogi i zanikającym horyzontem dominują wypełnione
barwą przestworza.
Zbrodnia i Kara - Raskolnikow
19 lutego 2022 - 19:00
Ośrodek Kultury na Ołtaszynie
Pszczelarska 7 Wrocław
38 020teatr
Różne rysunki i okolice
od: 16 stycznia 2022 do: 16 lutego 2022
Centrum Kultury Wrocław-Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
23 184sztuka
Sztuki ścisłe - ferie zimowe w Muzeum Architektury
od: 1 lutego 2022 do: 11 lutego 2022
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
17 149sztuka
Jarosław Słomski CIĘŻAR GATUNKOWY 4.0
od: 21 stycznia 2022 do: 11 lutego 2022
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
18 555sztuka
Ferie z czarami
od: 6 lutego 2022 do: 11 lutego 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
17 353sztuka
Zrób to sam! Warsztaty DIY
od: 7 lutego 2022 do: 11 lutego 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
16 836sztuka
Ciao!Zimowa kosmetyczka
od: 7 lutego 2022 do: 11 lutego 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
17 431sztuka
Kreatywne Ferie w Krzywym Kominie 2022
od: 7 lutego 2022 do: 11 lutego 2022 jest więcej terminów
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
21 506sztuka
Wspólne oglądanie wystawy Kamy Sokolnickiej "Blask"
7 lutego 2022 - 11:00jest więcej terminów
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
17 051sztuka
Sztuka Przejścia'21. Najlepsze Dyplomy ASP 2021
od: 10 grudnia 2021 do: 6 lutego 2022
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
20 750sztuka
Sztuka Przejścia '21. Najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu
od: 10 grudnia 2021 do: 6 lutego 2022
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
23 776sztuka
DEATH CAFE – otwarte rozmowy o śmierci
5 lutego 2022 - 15:00
ONLINE
ONLINE Wrocław
11 649sztuka
Kreatywni podróżnicy
od: 31 stycznia 2022 do: 4 lutego 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
15 612sztuka
Mój wymarzony pokój. Projektowanie wnętrz
od: 31 stycznia 2022 do: 4 lutego 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
15 780sztuka
Warsztaty akwareli
3 lutego 2022 - 18:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
12 775sztuka
Cyjanotypia - motywy roślinne
3 lutego 2022 - 18:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
12 907sztuka
ODBIÓR POGŁĘBIONY. WYBRANE PRACE Z WYSTAW W MUZEUM WSPÓŁCZESNYM WROCŁAW
2 lutego 2022 - 16:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
16 937sztuka