muzeumarchPier Luigi Nervi. Sztuka i nauka budowania
- od: 25 września 2013, środado: 17 listopada 2013, niedziela

Pier Luigi Nervi jest jednym z tych twórców, którzy wywarli decydujący wpływ na kształt światowej architektury ostatniego stulecia. I wyznaczyli nowe drogi jej dalszego rozwoju.
Mówiono, że charakteryzuje go odwaga inżyniera, wyobraźnia architekta i praktycyzm biznesmena. Od lat pięćdziesiątych XX wieku był najważniejszym włoskim projektantem na arenie międzynarodowej, realizującym obiekty w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz w Australii. Pier Luigi Nervi jest jednym z tych twórców, którzy wywarli decydujący wpływ na kształt światowej architektury ostatniego stulecia. I wyznaczyli nowe drogi jej dalszego rozwoju.
Pier Luigi Nervi urodził się w 1891 roku w Sondrio w północnych Włoszech. Pod wpływem fascynacji lotnictwem wstąpił do bolońskiej Szkoły Inżynierii, jednej z najbardziej renomowanych szkół w kraju. Zetknął się tam z czołowymi przedstawicielami przemysłu budowlanego, między innymi Attilio Muggią – właścicielem praw do patentu na zbrojony beton Hennebique’a we Włoszech. Kontakty te popchnęły go w kierunku świata konstrukcji, w którym właściwości zbrojonego betonu, łączącego elastyczność z wytrzymałością, wydały mu się niewyczerpanym źródłem twórczych możliwości. W ten sposób Nervi rozpoczął pracę we florenckiej filii firmy swego mentora, Attilio Muggii. Szybko jednak się usamodzielnił, tworząc wspólnie z Nebbiosim w 1920 roku w Rzymie własną firmę budowlaną. Później, wraz z kuzynem Bartolim, również inżynierem, utworzył „Nervi&Bartoli” - rodzinną firmę, którą zarządzał aż do śmierci.
Międzynarodową sławę, która towarzyszyła mu do końca życia, przyniosły Nerviemu Stadion Berta, otwarty we Florencji w 1932 roku, oraz hangary lotnicze w Orvieto i Orbetello (1935–1942). We wszystkich tych pracach dążył do bardzo wyrafinowanych efektów formalnych, w których każda z części struktury jest projektowana zgodnie z wewnętrznymi siłami, jakim podlega, a jej rola jest wyraźnie uwidoczniona w projekcie całości. Zdecydowanie odrzucał eklektyzm z jego dekoracjami dodawanymi do racjonalnych struktur, wierząc w architekturę pozostającą w pełnej harmonii z inżynierią. Wyczulenie na ograniczenia finansowe skłaniało go do wprowadzenia własnych innowacyjnych rozwiązań technicznych, szeroko wykorzystujących elementy prefabrykowane, co miało pozostać charakterystyczną cechą dużej części jego późniejszych prac.
Pier Luigi Nervi, autor takich budowli jak główna siedziba UNESCO w Paryżu, katedra Marii Panny w San Francisco, czy Aula Pawła VI w Watykanie, był również cenionym badaczem i teoretykiem, zapraszanym na wykłady na całym świecie. Jako inżynier reprezentował nie tylko szkołę włoską, lecz także architekturę modernistyczną, która wówczas rozprzestrzeniała się na całym świecie. Jako wiernemu zwolennikowi CIAM (Congrès Internationaux d’Architecture Moderne), powierzono mu, wraz z Marcelem Breuerem i Bernhardem Zehrfussem, projekt głównej siedziby UNESCO w Paryżu, budynku, który stał się rodzajem manifestu. Od połowy lat pięćdziesiątych projektował i realizował swoje najistotniejsze dzieła z zakresu architektury przemysłowej i publicznej, hale wystawowe i obiekty sportowe, zwłaszcza te związane z Igrzyskami Olimpijskimi w 1960 roku w Rzymie. Udało mu się stworzyć przedsiębiorstwo („Nervi&Bartoli”), które nie miało odpowiedników – z jednej strony istniała jako pracownia projektowa, z drugiej jako firma budowlana wykorzystująca wspaniałe tradycje włoskiego rzemiosła. Ta rodzinna firma, w której od 1961 roku pracowało również trzech jego synów (Antonio i Vittorio jako architekci oraz Mario jako inżynier), prosperowała na wszystkich kontynentach aż do śmierci Pier Luigiego w 1979 roku.
Wystawa ukazuje efekty szeroko zakrojonego projektu badawczego, składające się na barwny historyczny fresk, w którym rewolucyjne techniki konstrukcyjne Nerviego wiążą się ściśle z międzynarodową sytuacją społeczną i polityczną oraz światem kultury i nauki. Trzon ekspozycji stanowią oryginalne rysunki, modele i fotografie trzynastu najbardziej podziwianych dzieł Nerviego. Przestrzenną ekspresję strukturalnych kompozycji Nerviego pomagają zrozumieć cyfrowe wizualizacje. Całość wzbogacają zdjęcia wielkiego włoskiego mistrza fotografii architektonicznej, Mario Carrieriego, dokumentalne filmy, wywiady i współczesne materiały filmowe.




muzeumarchRĘKI DZIEŁA FEST 2018 "Pod Chmurką"
od: 15 czerwca 2018 do: 26 sierpnia 2018
Przejście Żelaźnicze, Rynek Wrocławski
Przejście Żelaźnicze Wrocław
17 175sztuka
Leon Tarasewicz
od: 26 czerwca 2018 do: 26 sierpnia 2018
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
33 214sztuka
preTIFF - wydarzenie zapowiadające TIFF Festival 2018 // Współpraca
od: 24 sierpnia 2018 do: 25 sierpnia 2018 jest więcej terminów
Galeria fotograficzna Miejsce przy Miejscu 14
plac Strzelecki 14 Wrocławjest więcej miejsc
27 296sztuka
Negocjowanie tożsamości. Między realnym a wirtualnym w fotografii XXI wieku.
24 sierpnia 2018 - 18:00
Galeria FOTO-GEN
pl. Nankiera 8 Wrocław
15 466sztuka
Czuły Sejsmograf – rozmowy Współczesne. Kultura celebrycka
22 sierpnia 2018 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
15 443sztuka
Odbiór pogłębiony vol. 2 / Red is Bad
20 sierpnia 2018 - 10:00jest więcej terminów
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
24 880sztuka
Wystawa: Piotr Bujak "Red is Bad"
od: 8 czerwca 2018 do: 20 sierpnia 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
16 508sztuka
Wystawa: Piotr Bujak. Red is Bad
od: 8 czerwca 2018 do: 20 sierpnia 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
17 053sztuka
NIEDZIELA RYSUJĄCA / na łące
19 sierpnia 2018 - 16:00
Macondo
Pomorska 19 Wrocław
22 993sztuka
WE ONLY LIVE TWICE / Żyjemy tylko dwa razy
od: 27 lipca 2018 do: 18 sierpnia 2018
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
25 892sztuka
UWAGA, TOKSYCZNY LIZAK ! Czyli wystawa indywidualna Małgorzaty ET BER Warlikowskiej w Galerii Miejskiej we Wrocławiu
od: 28 czerwca 2018 do: 18 sierpnia 2018
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
16 972sztuka
O współczesnej sztuce japońskiej. Wykład Pawła Pachciarka
17 sierpnia 2018 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
15 567sztuka
SocjoPercepcja w Muzeum. Vol. 1. Red is Bad
12 sierpnia 2018 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
15 245sztuka
XIII Wieczory organowe u Bożej Opatrzności
12 sierpnia 2018 - 18:00jest więcej terminów
Parafia Ewangelicko-Luterańska
Kazimierza Wielkiego 29 Wrocław
28 908sztuka
Wernisaż Piotr Olszak "Zaćmienie"
10 sierpnia 2018 - 18:00
Galeria pod Plafonem
Rynek 58 Wrocław
19 211sztuka
Oprowadzanie po wystawie "Ucieczka po chwile samotności"
9 sierpnia 2018 - 17:00
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
18 259sztuka
Osobowość nieprawidłowa. Spotkanie z Tomaszem Domańskim
9 sierpnia 2018 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
15 521sztuka
muzeumarch

























