Apologia obecności
- od: 26 sierpnia 2005, piątekdo: 10 września 2005, sobota

Apologia obecności
Adam Lach
Wystawa fotografii
Adam Lach ur. 1983 w Poznaniu. Od 2002 r. mieszka we Wrocławiu. Absolwent
Wyższego Studium Fotografii AFA we Wrocławiu. 2003 r. wraz z Bartoszem Maz.
zakłada grupę artystyczną In Spe. W 2004 roku wraz z piątką
przyjaciół organizuje we Wrocławiu Galerię bezdomną i pierwszy
międzynarodowy festiwal Pure art. (26.VI – 3.VII 2004). Od października
roku 2004 pracuje w tygodniku regionalnym Panorama dolnośląska i współpracuje z kilkoma firmami, realizując dla nich projekty fotograficzne.
W roku 2005, po trzyletniej nauce zostaje absolwentem Wyższego Studium
Fotografii AFA we Wrocławiu.
O mojej fotografii
Fotografia to niepowtarzalny dowód na to, że coś się wydarzyło. Fotografie to wyrwane z rzeczywistości fragmenty świata. Bez względu na ograniczenia amatorskie, pretensje artystyczne związane z osobowością i umiejętnościami fotografa, dostrzegamy w każdym zdjęciu bardziej niewinny, a przeto bliższy stosunek do widocznej rzeczywistości, '(…) ludzie odczuwają przymus fotografii: przymus przekształcania całego swego doświadczenia w sposób widzenia'. Fotografia jako akt istnienia rzeczywistości, staje się dla mnie momentem, w którym odkrywam zasłony natury człowieka. To swoista gra z tą naturą, jak i chęć poznania jej. Interesują mnie obrazy, które na pierwszy rzut oka nie wydają się być szczególnie atrakcyjnym wizualnie motywem obrazowym. To zachwyt codziennością w prostej konstrukcji obrazu. Konstrukcji na płaszczyźnie ludzkich przeżyć, spotkań, zamyśleń. To wtedy wyrażam pragnienie poznania człowieka. Wtedy bowiem objawia się jego prawdziwość. Fotografia to dla mnie swoiste rozpoznanie, które określa moje zdumienie, me zachwyty, zamyślenia. Te obrazy są w większości przypadków pełne współczucia, łagodne i osobiste, wynikają z wielkiego pragnienia zatrzymania ułamka codzienności.
Dziennik ulotnych gestów
Adam Lach – Apologia obecności
Projekt Apologia obecności Adam Lach realizował w lutym i marcu 2005 roku
w Dziennym Ośrodku Rehabilitacyjnym dla Osób Niepełnosprawnych Umysłowo
Wspólnota we Wrocławiu prowadzonym przez Fundację im. Brata Alberta.
Praca ta, pomyślana jako samodzielny, skoncentrowany na jednym problemie
projekt artystyczny, stanowiła równocześnie pracę dyplomową w Wyższym
Studium Fotografii afa we Wrocławiu.
Na projekt składają się dwie ściśle związane ze sobą serie fotografii: pierwsza z nich to klasyczne portrety ukazujące pacjentów Ośrodka a druga to fotograficzny esej złożony z fotografii sytuacyjnych, wykonanych we wnętrzach podczas normalnych, codziennych zajęć pacjentów.
Fotografie Adama Lacha uderzają swą bezpośredniością – mają moc i wiarygodność dokumentu, lecz czujemy zarazem, że fotograf działał bez
wyrachowania, że nie przyświecały mu żadne doraźne cele, nie interesowały go dokumentalno-publicystyczne konteksty. Fotografia nie jest
dla niego narzędziem konfrontacji z rzeczywistością, nie próbuje poprzez
to medium zderzyć własnej indywidualności z osobowością napotkanych
ludzi. Adam, jako fotograf, wydaje się przezroczysty, staje się, prawie
natychmiast, częścią krajobrazu, członkiem grupy – jest swój:
zaakceptowany, jakby od zawsze był tam ze swoją kamerą, jakby był
nieodzownym, codziennym elementem wtopionym bez reszty w jakiś fragment
rzeczywistości. Jest to ogromny dar – taka pozycja fotografa sprawia, że staje się on uczestnikiem rozgrywających się wydarzeń a nie jest
postrzegany jako obserwator-intruz (podglądacz), którego obecność wymusza
na ludziach zmianę zachowania i podjęcie wobec niego odpowiedniej gry.
Myślę, że był to niezbędny warunek, by projekt Apologia obecności
mógł w ogóle zostać zrealizowany. Umiejętność wtopienia się, dar
stawania się przezroczystym jest tutaj punktem wyjścia – młody fotograf
potrafi zachować przy tym dystans, niezbędny przy wykonywaniu
fotograficznych obrazów, potrafi zachować autonomię i niezależność
oglądu. Manifestuje się to m.in. poprzez perfekcyjną kompozycję kadru –
A. Lach intuicyjnie czuje obraz, rozpoznaje jego strukturę i wagę
poszczególnych elementów.
Naturalnym środowiskiem, w którym działa Adam Lach, jest miasto, jego
naturalnym tematem ludzie i ich relacje z przestrzenią, przedmiotami i relacje z innymi ludźmi. Tym, co najbardziej uderza w jego fotografiach, jest
empatia czy wręcz czułość połączone z wyczuleniem na wszelkie emanacje
inności. Fotografie z Apologii obecności są zapisami prawdziwego
spotkania, nie ma w nich taniego współczucia, jest za to podmiotowość i intensywność istnienia, jest poruszająca intensywność obecności. Młody
fotograf w banalnych, powszednich sytuacjach potrafił dostrzec (i utrwalić)
niezwykłe gesty, ślady nieprzystosowania i odmienności. Potrafił też
ukazać prawdziwą godność istnienia wszystkich portretowanych przez siebie
osób. Gdy oglądam jego fotografie, wciąż towarzyszy mi uczucie
balansowania na jakiejś trudnej do nazwania krawędzi, jakby już za chwilę
cała pieczołowicie zbudowana konstrukcja rzeczywistości (ale także
konstrukcja obrazu) miała ulec rozpadowi. Myślę, że w równym stopniu
zawdzięczam to doznanie fotografowi jak i sportretowanym przez niego ludziom.
Jestem wdzięczny za niepokój, którym zaraziły mnie te fotografie, jestem
wdzięczny za pytania, które przyniosły ze sobą te obrazy.
Adam Lach układając swe fotografie w serie nigdy nie uporządkowuje ich według jakiegoś linearnego schematu narracyjnego, nie opowiada historii, które mają łatwo rozpoznawalny początek i zakończenie. Jego fotograficzne narracje każą nam szukać sensów pod naskórkiem fotograficznie zarejestrowanej rzeczywistości a struktura tych narracji czyni z nich wielowątkowe eseje fotograficzne. Niezwykle ważny wydaje się przy tym dla niego pojedynczy obraz – w danej chwili koncentruje się tylko na nim, nad jego aurą i kompozycją – dopiero znacznie później następuje moment, w którym z owych pojedynczych (chciałoby się powiedzieć: samowystarczalnych) fotografii zaczyna budować większe eseistyczne wypowiedzi. Jego fotografie są więc zapisami zdziwienia i zachwytu, są też pytaniami, które kieruje ku rzeczywistości. Postawa taka wymaga odwagi, wymaga gotowości na podjęcie ryzyka, gdyż Adam Lach najczęściej fotografuje wtedy, gdy spotyka się z czymś, czego nie rozumie, gdy nie wie, co wyniknie dla niego z konkretnego, rejestrowanego właśnie obrazu.
Fotograf staje się tutaj autorem, który opowiada o świecie, lecz jego
opowieść jest również opowieścią o sobie. Możliwość opowiadania przy
pomocy medium fotografii jest dla niego ważna, gdyż właśnie w toku
narracji krystalizuje się tożsamość autora. Można powiedzieć, że poprzez swoje fotografie dokonuje on rozpoznania siebie, że dowiaduje się o swych emocjonalnych i intelektualnych potencjach. Układając swe obrazy w serie może z dystansu przyjrzeć się utrwalonej rzeczywistości i sobie,
może spotkać się z sobą jako z Innym, odsłanianym przez kolejne
fotografie. Adam Lach chce zobaczyć jak będzie wyglądać świat po sfotografowaniu (G. Winogrand), lecz chce również zrozumieć, kim jest i jaki jest człowiek, który wykonuje te fotografie.
Projekt Apologia obecności zaprezentowany zostanie w Berlinie (Galerie
Pankow, wernisaż 4 kwietnia 2006 r., wystawie towarzyszyć będzie katalog,
kurator wystawy: Marek Śnieciński).

Apologia obecności

Apologia obecności

Apologia obecności
SHOW BURLESQUE DANCE & LIVE BAND - Classy & Sassy - Old Hollywood Show
21 października 2023 - 18:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 571sztuka
Wernisaż Izabella Degen
od: 16 października 2023 do: 30 października 2023 jest więcej terminów
CKiE BAKARA
ul. Różana 4-6 Wrocław
12 339sztuka
Wystawa "www.wrocławski warsztat i wyobraźnia"
od: 21 września 2023 do: 17 października 2023
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
13 539sztuka
BAKARIADA 5 przegląd twórczości
od: 1 sierpnia 2023 do: 16 października 2023
CKiE BAKARA
ul. Różana 4-6 Wrocław
19 516sztuka
Spotkanie autorskie z Mieczysławem Gorzką we Wrocławiu!
14 października 2023 - 19:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
6 790sztuka
EkoJarmark | Babie Lato w CK Agora
14 października 2023 - 17:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
7 471sztuka
„Szaberplac i pierwszy list” – spacer z Agatą Gabiś
14 października 2023 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 609sztuka
„Odnowa przeszłości” – warsztaty artystyczne dla dorosłych
14 października 2023 - 16:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
10 314sztuka
Gdzieś obok | wystawa prac Anny Czekaj
13 października 2023 - 18:00
Otwarte Pracownie Plastyczne im. Eugeniusza Gepperta | Ognisko Kultury Plastycznej
Ruska 46ABC Wrocław
8 466sztuka
NIEKOŃCZĄCE SIĘ "TANGO" W ENTROPII
od: 10 października 2023 do: 13 października 2023
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
10 731sztuka
AI w fotografii: zagrożenia i możliwości | Panel dyskusyjny
12 października 2023 - 19:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
7 504sztuka
Koncepcje Sztuki
11 października 2023 - 18:00
Galeria Łącznik
Uniwersytet Wrocławski, ul. Fryderyka Joliot-Curie 15, Wrocław Wrocław
6 353sztuka
Wystawa fotografii Justinasa Šmigelskasa pt. „Wiadro pełne wieczornego słońca”
od: 8 września 2023 do: 9 października 2023
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
14 139sztuka
„Widziałem raz pana Różewicza…”
8 października 2023 - 10:00jest więcej terminów
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 495sztuka
PETRA GENETRIX / Biennale Fotografii TIFF
od: 8 września 2023 do: 8 października 2023
Krupa Gallery
plac Jana Pawła II, 17 Wrocław
16 134sztuka
Biennale Fotografii TIFF 2023 // Zapatrzenie
od: 8 września 2023 do: 8 października 2023 jest więcej terminów
BULVARY
Księcia WItolda 11-31 pawilon 10 Wrocławjest więcej miejsc
16 763sztuka
Wystawy o obrotach materii: Zaświaty i Wydobycie
od: 30 czerwca 2023 do: 8 października 2023
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
25 549sztuka

























