MARTWE NATURY PAMIĘCI, PRACE
- 24 stycznia 2003, piątek» 18:00
- od: 14 stycznia 2003, wtorekdo: 12 lutego 2003, środa
ANDRZEJ P. BATOR, ALOJZY GRYT
Wspólna wystawa dwóch autorów, fotografa i rzeźbiarza. Prace Alojzego
Gryta (Wrocław, ur. 1937) są komentarzem do wystawy fotografii; będzie to instalacja-rzeźba, w której głównym tematem i zarazem elementem jest
światło. Andrzej P. Bator (Wrocław, ur. 1954) przedstawia dwie różne
serie zdjęć, związane ze sobą na zasadzie kontrapunktu - powstaje między
nimi dyskurs na temat sensu fotografii jako dokumentu o charakterze
subiektywnym. Motyw, który je ze sobą łączy to biała kartka papieru. W pierwszym cyklu, zatytułowanym Miejsca niepamięci
, na niewielkich
stykowych zdjęciach pojawiają się zarejestrowane w dokumentalny sposób
sytuacje z różnych miejsc. Obecna tam zawsze kartka papieru jest sygnałem
przelotnego zapisu pamięciowego, który staje się wkrótce miejscem
pustym
. Natomiast seria inscenizowanych widoków, wykonanych z użyciem kilku
tych samych przedmiotów (Martwe natury pamięci
) to metaforyczny zapis
przeżyć, które mają trwałe miejsce w pamięci autora. Dla widza istotny
jest ich klimat uczuciowy oraz niezwykłe i piękne przestrzenie w wyobraźni
, budowane światłem.
Dwa cykle fotograficzne, które składają się na wystawę Andrzeja P. Batora, łączy motyw kartki papieru, symbolizującej zapis w świadomości.
Dzieli je - odmienna technika i estetyka oraz różne znaczenia - co do wspólnej ich prezentacji wprowadza element dramaturgii. Miejsca bezpamięci
- małe, stykowe fotografie - pełnią dla tytułowej serii Martwe natury
pamięci
rolę uwertury i kontrapunktu. Przedstawiając przygody
świadomości w świecie zewnętrznym
, opowiadają o poszukiwaniu ekwiwalentu
dla przeżyć w napotkanych po drodze widokach. Mimo wszystko, rzeczywistość
pozostaje jednak rzeczywistością, a świadomość - świadomością. Zbyt
odległe to od siebie światy, by poprzez ich związek w fotografii można
było wyrazić pełnię przeżycia: doświadczenia emocjonalnego i intelektualnego. Dopiero wówczas, kiedy - w następnej serii zdjęć - z kilku prostych przedmiotów ułożonych na stole (jak kartki papieru, szklane
patyki, kula ze szkła) wyobraźnia wsparta fotografią tworzy metafory
przeżyć, powstaje obraz pełen znaczeń. W tej kronice wewnętrznych
wydarzeń otwierają się iluzyjne, zaczarowane przestrzenie, dające wgląd
do głębin indywidualnej pamięci. A przecież, w swoim uwodzicielskim
pięknie, są one niczym więcej, jak tylko zapisem drogi światła przed obiektywem; drogi, tworzącej tajemniczy labirynt poprzez wielokrotne
ekspozycje, gdzie widoki przenikają się wzajemnie, podobnie jak nakładają
się na siebie obrazy ze wspomnień. Niematerialny świat pamięci, wyrażony
sugestywną metaforą w fotograficznym obrazie, istnieje na tych zdjęciach
bardziej realnie niż podłoga, ściana albo asfalt ulicy. Natomiast światło
- obecne na tych fotografiach jako symbol ducha, także ludzkiej myśli - to siła transcendentna wobec świata materii i mająca moc jej tworzenia.
Kreacyjna moc światła, ujawniająca się w fotografii, zyskuje nowy wymiar w rzeźbie. Tym trzecim wymiarem
jest nie tylko przestrzenność, ale coś
więcej jeszcze. Znak -51
i Szczelina - 7
Alojzego Gryta, wpisując się w wystawę w postaci komentarza do fotografii Andrzeja P. Batora, idą o krok
dalej. Twórcza rola światła jest w nich pewnikiem; pytanie, które
stawiają, odnosi się do materialnej natury rzeczywistości. To ona bowiem
jest nowym wymiarem, wyłaniającym się ze sfery ducha, symbolizowanej przez
światło. Wobec oczywistej i niepodważalnej, olśniewającej obecności
światła w przestrzennych instalacjach Gryta, to otaczająca je materia staje
się nagle w naszej świadomości ciemna i niewyjaśniona w swoim, tak różnym od natury światła, a tak dotykalnie doświadczanym istnieniu. W obiektach Alojzego Gryta światło wydobywa się spoza gładkich, pomalowanych
na biało i szaro płyt. W innym kontekście mogłyby one uchodzić za formy
abstrakcyjne; teraz, zestawione z fikcyjnym obrazem na płaskiej fotografii,
dyskretnie ujawniają swoją materialność. W ten sensualny odbiór rzeczy
zostają następnie włączone także ściany otaczającej je sali wystawowej
- te same ściany, które wobec fotografii stanowią jedynie prawie
niezauważalne tło. W sferze pamięci - ściana okazuje się mniej realna od przeżycia, które zostawia trwały ślad w świadomości. Na fotografii -
jedno zrównuje się z drugim w swojej realności, wyrażonej tą samą
fikcją obrazu. W obszarze rzeźby, która dla Gryta jest zawsze częścią
sensualnej rzeczywistości - świat rzeczy i świat ducha są zarówno realne,
jak i niepojęte w swojej istocie. Elżbieta Łubowicz
Hans Poelzig we Wrocławiu: architektura i sztuka – wykład
5 kwietnia 2024 - 17:00
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
9 292sztuka
Robak sercowy – wystawa prac Aleksandry Liput
od: 5 kwietnia 2024 do: 9 czerwca 2024 jest więcej terminów
Galeria SIC BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
20 768sztuka
Wernisaż wystawy Stanisława Ryszarda Kortyki "Strefy koloru i światła"
4 kwietnia 2024 - 18:30
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
4 459sztuka
Anna Dorota Morawiecka Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?
4 kwietnia 2024 - 18:04
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
4 994sztuka
Stanisławów 20/XX. Miasto i architektura – spotkanie z Żanną Komar
4 kwietnia 2024 - 17:00
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
8 559sztuka
lorek.art
od: 1 marca 2024 do: 31 marca 2024
GALERIA SZTUKI www.lorek.art
ul.Św.Mikołaja 51/52 Wrocław
14 414sztuka
BYLI SĄSIADAMI: ludzkie wybory i zachowania w obliczu Zagłady - wystawa
od: 4 marca 2024 do: 30 marca 2024
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
17 242sztuka
Kształt marzeń. Architektura Witolda Lipińskiego
od: 30 listopada 2023 do: 30 marca 2024
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
27 717sztuka
Galeria Miejska zaprasza na wernisaż i wystawę "Michel Fingesten (1884-1943) / Obrazy, rysunki, grafika i ekslibrysy"!
od: 22 lutego 2024 do: 29 marca 2024
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
14 384sztuka
Kabaret OT.TO - Prawdziwa Inteligencja
25 marca 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 298sztuka
22-24.03 I Weekend Reotwarcia Centrum Kultury Nowy Pafawag
od: 22 marca 2024 do: 24 marca 2024
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
12 752sztuka
Wystawa obrazów Lucyny Góralczyk - Po prostu jestem
od: 23 marca 2024 do: 22 kwietnia 2024 jest więcej terminów
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
16 522sztuka
Rzecz o granicach ludzkiego poznania. Światło i cień
od: 22 marca 2024 do: 9 czerwca 2024 jest więcej terminów
Krupa Art Foundation
Rynek 27/28 Wrocław
21 771sztuka
Wernisaż wystawy Jarosława Grulkowskiego "Widnokrąg"
od: 18 marca 2024 do: 1 kwietnia 2024 jest więcej terminów
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
11 219sztuka
Oprowadzanie autorskie po wystawie "sny i śmierć pani A." Wojciech NEPROSTI Potocki
21 marca 2024 - 14:00, 18:00
Galeria Fotografii ZPAF
Plac Świętego Marcina 4 Wrocław Wrocław
8 895sztuka
wystawa typografii Macieja Majchrzaka pt."Poli – Rodzina Pism Edytorskich"
20 marca 2024 - 17:00
Galeria Łącznik
Uniwersytet Wrocławski, ul. Fryderyka Joliot-Curie 15, Wrocław Wrocław
8 573sztuka
Brzdące poznają tradycje wielkanocne! – zajęcia rodzinne dla dzieci w wieku od 0 do 2 lat z opiekunami
20 marca 2024 - 11:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 067sztuka