MARTWE NATURY
- od: 16 marca 2006, czwartekdo: 16 kwietnia 2006, niedziela

autor Marcin Berdyszak
Marcin Berdyszak
Marcin Berdyszak (ur.1964) studiował w PWSSP w Poznaniu. Dyplom z malarstwa zrealizował w pracowni prof. Włodzimierza Dutkowiaka oraz z rzeźby w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego w 1988 roku.
Obecnie jest profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie prowadzi Katedrę Rzeźby oraz Warsztaty Edukacji Twórczej. Prezentował swoje prace w Polsce, Niemczech, USA, Słowacji, Finlandii, Meksyku. Artysta bada granice kultury i natury oraz ich wzajemne relacje. W wielu pracach, zarówno instalacjach, jak i enviroment’ach, głównym elementem są świeże owoce, ale także owoce w relacji do ich kopii, lub same substytuty – owoce sztuczne.
Gnijące owoce, owoce-kopie oraz owoce ubrane
w futerały są rozbudowanymi
znakami o poszerzonej sferze konotacyjnej, w której owoc lub jego substytut
przedstawiony jest w relacji do czasu, pamięci, iluzji czy imitacji.
W galerii FORUM+ w Centrum Kultury Zamek Marcin Berdyszak przedstawia dwie instalacje oraz rysunki. Są to prace, w których owoce nie występują jako główny element instalacji, ale idee wywołane przez motyw owocu są nadal wyraźnie obecne w obu prezentowanych instalacjach. Obie są po raz pierwszy prezentowane we Wrocławiu.
- Water proof still live z 2004 roku
(Nieprzemakalna martwa natura) to instalacja, w której ustawione przedmioty,
jak w akademickiej martwej naturze, stanowią bazę dla pojęcia piękna,
będącego podstawową kategorią estetyczną w naszym kręgu kulturowym.
Gitara, butelka, rama obrazu, krzesło, owoce – od setek lat odtwarzane w różnych konwencjach artystycznych, towarzyszyły europejskiemu rozumieniu
sztuki – zarówno klasycznemu, jak modernistycznemu. Berdyszak tworzy jednak
martwą naturę z czarnej gumy, a odlane w gumie kształty to jedynie
futerały
czy pokrowce
realnych przedmiotów.
Martwa natura jest więc niejako podwójnie
martwa, czy podwójnie sztuczna.
Autor powraca do analizy relacji pomiędzy naturą i kulturą, ale także
kopią i oryginałem, rzeczą a jej substytutem. Ten kontynuowany prze
artystę wątek otwiera bezkresną w zasadzie meta-refleksję nie tylko nad istotą sztuki lecz szeroko pojętą kulturą, a w istocie swojej także nad sensem istnienia człowieka w kulturze. To właśnie kultura mająca nadawać
sens naszemu człowieczeństwu, w pewnym sensie nas go pozbawia, czy też
staje się oczywistą pułapką na owo człowieczeństwo. Autor pisze: 'Badacz
francuski z końca XIX wieku, Eugene Marais twierdził, że inteligencja jest
czymś, czym nadrabiamy brak instynktu. A zatem człowiek inteligencją
nadrabia brak instynktu.... Mówimy o sztucznej inteligencji, ale czy istnieje albo istnieć może sztuczny instynkt? Zatem inteligencja jest
wypadkową braku gotowości na niespodziwane. Gdy stwierdzimy że człowiek z natury jest inteligentny, to tak jakbyśmy stwierdzili że w naturze naszej
leży fakt bycia permanentnie nieprzygotowanym na niespodziewane.
W kontekście instynktu chyba nie możemy mówić o problemie nieprzygotowania.... Interesuje mnie znalezienie sytuacji, która zdefiniuje pojęcie
sztucznego instynktu'. Czy oglądając podwójnie martwą naturę
nasz
instynkt jest jeszcze żywy, czy już uśpiony? Czy zdroworozsądkowy bunt
przeciwko sztuczności zabija w nas, czy utrwala kulturę? Kultura ma być
atrybutem człowieczeństwa, czy jego zaprzeczeniem?
- Martwa natura z niewinnością z 2005 to dziecięcy kojec zbudowany z elementów przypominających klęczniki, ustawionych w taki sposób, że tworzą przestrzeń mni-areny, na której rozgrywa się spektakl zarówno jednostkowego życia człowieka, jak też życia ludzkiego w ogóle. Są w nim zgromadzone atrybuty niewinności: buciki, wianek komunijny, zabawki, kwiat, sukienka dziewczęca przerzucona przez ramę kojca, a wszystko pokryte niebieską materią w kwiaty, taką z jakiej uszyta jest pościel, zasłony czy wyklejone są tapety w pokojach dziecięcych.
Tu także powraca motyw futerału
, który jak znaczenia oblekają
przedmiot, czasami wielokrotnie zmieniając jego pole znaczeniowe.
Przemijanie, nostalgia i tęsknota obecne są w tej pracy w równym stopniu,
co siła i chęć ocalenia obszaru niewinności
, fragmentu świata dziecka,
który w obliczu realnego świata wydaje się być już tylko obszarem gry,
iluzji, kreacji. Czas w instalacji jest czasem zatrzymanym
, stop-klatką z fragmentu życia realnego, ale też z czasu mitycznego krainy dzieciństwa.
Marcin Berdyszak ponownie posługuje się skomplikowaną dekonstrukcją
całości kulturowych, które są naszym, wydawać by się mogło, naturalnym
doświadczeniem. Czas – płynący, zatrzymany, zamrożony, sztucznie
uruchomiany – jest osnową wielu utworów Marcina Berdyszaka. Artysta
ofiarowuje nam doświadczenia zarówno płynności, jak i przyspieszenia czasu
(...). Bywa, że oba czasy zostają połączone - (...) - potrzebny jest
trzeci czas – czas ujawnienia się różnicy między jakościami. Instalacje
takie wprowadzają widza w stan konsternacji.
– pisze o twórczości
M.Berdyszaka Alicja Kępińska w książce Sztuka w kulturze płynności
.
Samo pojęcie martwej natury jest kategorią niezwykle pojemną zarówno w sensie artystyczno-estetycznym, jak też kulturowym. Martwe natury malowane
przez Holendrów w XVII wieku, zgodnie z twierdzeniem Jana van Eycka, miały
odtwarzać to wszystko co istnieje w otoczeniu człowieka tu i teraz. Ale, jak
zauważa M.Berdyszak, jak wiele razy malarz musiał wymienić owoce po to,
aby mieć ich świeżość przed oczyma
. Czas życia realnego owocu jest bez
porównania krótszy niż życie owocu namalowanego, czyli życie oryginału
jest o wiele krótsze niż trwanie jego kopii. Układanie martwych natur
mogło być też samo w sobie zdarzeniem artystyczno-estetycznym, przez co
martwa natura staje się rodzajem proto-instalacji w historii sztuki.

autor Marcin Berdyszak
ZooEgzotyka Wrocław
15 grudnia 2024 - 10:00
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
9 758sztuka
BALONOWE SHOW
15 grudnia 2024 - 12:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
Karkonoska 10 Wrocław
14 337sztuka
Poranek Familijny | Spektakl muzyczny „Kraina bez Słońca”
14 grudnia 2024 - 11:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
7 323sztuka
Artyści po Sąsiedzku | Open call na Karłowicach-Różance
13 grudnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
28 160sztuka
Wystawa Ceramika użytkowa Piotr Sidor
7 grudnia 2024 - 18:00
Galeria Piecownia
ul. Łokietka 9 Wrocław
6 931sztuka
Zimowy Dziedziniec Artystyczny - i wspólne, sąsiedzkie ubieranie choinki
7 grudnia 2024 - 16:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
8 400sztuka
Kulinarne tropy Dolnego Śląska – kolacja degustacyjna w galerii sztuki
6 grudnia 2024 - 18:30
Krupa Art Foundation
Rynek 27/28 Wrocław
7 255sztuka
WYSTAWA pt. ZAWIAŁO NA BIAŁO"
od: 3 grudnia 2024 do: 31 stycznia 2025 jest więcej terminów
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
16 435sztuka
"Pejzaż Wrocławia"
4 grudnia 2024 - 18:00
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
7 543sztuka
Zimowe Halo – bezpłatne świąteczne warsztaty rękodzielnicze
od: 7 listopada 2024 do: 2 grudnia 2024
Przejście Dialogu
Świdnicka 19 Wrocław
9 524sztuka
Performatywne oprowadzanie Kasi Fudakowski. Wystawa limitowana
30 listopada 2024 - 14:00
Galeria SIC BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
5 822sztuka
Sobotnie warsztaty rodzinne w Muzeum Pana Tadeusza! 👨👩👦👦
od: 1 listopada 2024 do: 30 listopada 2024
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
4 737sztuka
Wernisaż z muzyką „MoRze” | Olena Matoshniuk – malarstwo | Gloria Janeczek & Aleksander Olszewski - koncert
24 listopada 2024 - 18:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
9 613sztuka
WACŁAW SZPAKOWSKI W NOWYM PAFAWAGU
od: 23 listopada 2024 do: 24 listopada 2024
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
12 145sztuka
Wieczór poetycki
21 listopada 2024 - 17:00
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
9 359sztuka
Bakariada 6
od: 15 listopada 2024 do: 16 listopada 2024
CKiE BAKARA
ul. Różana 4-6 Wrocław
9 559sztuka
Wrocławskie giełdy komputerowe. Rozmowa z Olgą Drendą
16 listopada 2024 - 16:00
Palmiarnia
Marszałka Józefa Piłsudskiego 105 Wrocław
9 470sztuka