MARTWE NATURY
- od: 16 marca 2006, czwartekdo: 16 kwietnia 2006, niedziela

autor Marcin Berdyszak
Marcin Berdyszak
Marcin Berdyszak (ur.1964) studiował w PWSSP w Poznaniu. Dyplom z malarstwa zrealizował w pracowni prof. Włodzimierza Dutkowiaka oraz z rzeźby w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego w 1988 roku.
Obecnie jest profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie prowadzi Katedrę Rzeźby oraz Warsztaty Edukacji Twórczej. Prezentował swoje prace w Polsce, Niemczech, USA, Słowacji, Finlandii, Meksyku. Artysta bada granice kultury i natury oraz ich wzajemne relacje. W wielu pracach, zarówno instalacjach, jak i enviroment’ach, głównym elementem są świeże owoce, ale także owoce w relacji do ich kopii, lub same substytuty – owoce sztuczne.
Gnijące owoce, owoce-kopie oraz owoce ubrane w futerały są rozbudowanymi
znakami o poszerzonej sferze konotacyjnej, w której owoc lub jego substytut
przedstawiony jest w relacji do czasu, pamięci, iluzji czy imitacji.
W galerii FORUM+ w Centrum Kultury Zamek Marcin Berdyszak przedstawia dwie instalacje oraz rysunki. Są to prace, w których owoce nie występują jako główny element instalacji, ale idee wywołane przez motyw owocu są nadal wyraźnie obecne w obu prezentowanych instalacjach. Obie są po raz pierwszy prezentowane we Wrocławiu.
- Water proof still live z 2004 roku
(Nieprzemakalna martwa natura) to instalacja, w której ustawione przedmioty,
jak w akademickiej martwej naturze, stanowią bazę dla pojęcia piękna,
będącego podstawową kategorią estetyczną w naszym kręgu kulturowym.
Gitara, butelka, rama obrazu, krzesło, owoce – od setek lat odtwarzane w różnych konwencjach artystycznych, towarzyszyły europejskiemu rozumieniu
sztuki – zarówno klasycznemu, jak modernistycznemu. Berdyszak tworzy jednak
martwą naturę z czarnej gumy, a odlane w gumie kształty to jedynie
futerały czy pokrowce realnych przedmiotów.
Martwa natura jest więc niejako podwójnie martwa, czy podwójnie sztuczna.
Autor powraca do analizy relacji pomiędzy naturą i kulturą, ale także
kopią i oryginałem, rzeczą a jej substytutem. Ten kontynuowany prze
artystę wątek otwiera bezkresną w zasadzie meta-refleksję nie tylko nad istotą sztuki lecz szeroko pojętą kulturą, a w istocie swojej także nad sensem istnienia człowieka w kulturze. To właśnie kultura mająca nadawać
sens naszemu człowieczeństwu, w pewnym sensie nas go pozbawia, czy też
staje się oczywistą pułapką na owo człowieczeństwo. Autor pisze: 'Badacz
francuski z końca XIX wieku, Eugene Marais twierdził, że inteligencja jest
czymś, czym nadrabiamy brak instynktu. A zatem człowiek inteligencją
nadrabia brak instynktu.... Mówimy o sztucznej inteligencji, ale czy istnieje albo istnieć może sztuczny instynkt? Zatem inteligencja jest
wypadkową braku gotowości na niespodziwane. Gdy stwierdzimy że człowiek z natury jest inteligentny, to tak jakbyśmy stwierdzili że w naturze naszej
leży fakt bycia permanentnie nieprzygotowanym na niespodziewane.
W kontekście instynktu chyba nie możemy mówić o problemie nieprzygotowania.... Interesuje mnie znalezienie sytuacji, która zdefiniuje pojęcie
sztucznego instynktu'. Czy oglądając podwójnie martwą naturę nasz
instynkt jest jeszcze żywy, czy już uśpiony? Czy zdroworozsądkowy bunt
przeciwko sztuczności zabija w nas, czy utrwala kulturę? Kultura ma być
atrybutem człowieczeństwa, czy jego zaprzeczeniem?
- Martwa natura z niewinnością z 2005 to dziecięcy kojec zbudowany z elementów przypominających klęczniki, ustawionych w taki sposób, że tworzą przestrzeń mni-areny, na której rozgrywa się spektakl zarówno jednostkowego życia człowieka, jak też życia ludzkiego w ogóle. Są w nim zgromadzone atrybuty niewinności: buciki, wianek komunijny, zabawki, kwiat, sukienka dziewczęca przerzucona przez ramę kojca, a wszystko pokryte niebieską materią w kwiaty, taką z jakiej uszyta jest pościel, zasłony czy wyklejone są tapety w pokojach dziecięcych.
Tu także powraca motyw futerału, który jak znaczenia oblekają
przedmiot, czasami wielokrotnie zmieniając jego pole znaczeniowe.
Przemijanie, nostalgia i tęsknota obecne są w tej pracy w równym stopniu,
co siła i chęć ocalenia obszaru niewinności, fragmentu świata dziecka,
który w obliczu realnego świata wydaje się być już tylko obszarem gry,
iluzji, kreacji. Czas w instalacji jest czasem zatrzymanym, stop-klatką z fragmentu życia realnego, ale też z czasu mitycznego krainy dzieciństwa.
Marcin Berdyszak ponownie posługuje się skomplikowaną dekonstrukcją
całości kulturowych, które są naszym, wydawać by się mogło, naturalnym
doświadczeniem. Czas – płynący, zatrzymany, zamrożony, sztucznie
uruchomiany – jest osnową wielu utworów Marcina Berdyszaka. Artysta
ofiarowuje nam doświadczenia zarówno płynności, jak i przyspieszenia czasu
(...). Bywa, że oba czasy zostają połączone - (...) - potrzebny jest
trzeci czas – czas ujawnienia się różnicy między jakościami. Instalacje
takie wprowadzają widza w stan konsternacji. – pisze o twórczości
M.Berdyszaka Alicja Kępińska w książce Sztuka w kulturze płynności.
Samo pojęcie martwej natury jest kategorią niezwykle pojemną zarówno w sensie artystyczno-estetycznym, jak też kulturowym. Martwe natury malowane
przez Holendrów w XVII wieku, zgodnie z twierdzeniem Jana van Eycka, miały
odtwarzać to wszystko co istnieje w otoczeniu człowieka tu i teraz. Ale, jak
zauważa M.Berdyszak, jak wiele razy malarz musiał wymienić owoce po to,
aby mieć ich świeżość przed oczyma. Czas życia realnego owocu jest bez
porównania krótszy niż życie owocu namalowanego, czyli życie oryginału
jest o wiele krótsze niż trwanie jego kopii. Układanie martwych natur
mogło być też samo w sobie zdarzeniem artystyczno-estetycznym, przez co
martwa natura staje się rodzajem proto-instalacji w historii sztuki.

autor Marcin Berdyszak
Wystawa ilustracji Michaliny Koch
od: 2 czerwca 2025 do: 26 sierpnia 2025 jest więcej terminów
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
27 444sztuka
Dzieciaki świętują! Baw się z nami na Sępolnie!
1 czerwca 2025 - 13:00
Scena Letnia Światowida
ks. Brzóski1 Wrocław
7 196sztuka
Jubileuszowa wystawa artystów plastyków Dolnośląskiego Oddziału ZAP
31 maja 2025 - 17:00
Odsk Piast Wrocław ul. Rękodzielnicza 1
Rękodzielnicza 1 Wrocław
11 107sztuka
„Architektura w służbie regeneracji” – spotkanie z Anną Bać i Moniką Bać-Kapałą wokół historii kortów w parku Węgrzynowskiego
31 maja 2025 - 15:00
Dawne korty tenisowe w Parku Lesława Węgrzynowskiego
Tęczowa 60 Wrocław
11 059sztuka
Gra terenowa – Dzień Dziecka z BWA Wrocław
31 maja 2025 - 11:00
Dawne korty tenisowe w Parku Lesława Węgrzynowskiego
Tęczowa 60 Wrocław
9 684sztuka
Wernisaż wystawy Barbary Sikory "Pająki"
od: 6 kwietnia 2025 do: 31 maja 2025
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
19 328sztuka
Wystawa ilustracji Pawła Pawlaka
od: 5 maja 2025 do: 30 maja 2025
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu, filia 14
ul. Wilhelma Grapowa 1 Wrocław
14 973sztuka
Wystawa malarstwa Jacka Wolffa pt. „Kilka obrazów z różnych lat”
od: 3 kwietnia 2025 do: 27 maja 2025
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
18 972sztuka
"Bez tytułu" - spotkanie ze Zbigniewem Liberą
26 maja 2025 - 18:00
Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
5 461sztuka
Święto osiedla Nowy Dwór - „Tkanki miejskie – sztuka budowania relacji”
od: 23 maja 2025 do: 25 maja 2025
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
9 164sztuka
Europejska Nagroda Architektoniczna – Mies van der Rohe Award 2024
od: 20 marca 2025 do: 25 maja 2025
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
18 674sztuka
„Cóż za bezpośrednia i dzika siła z niego emanuje!” - Wystawa w 60. rocznicę premiery „Księcia Niezłomnego” Teatru Laboratorium
od: 25 kwietnia 2025 do: 23 maja 2025
Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
10 134sztuka
Matka natura ucieka nam (sztuka performansu w Arktyce) - wykład
22 maja 2025 - 19:00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Na Grobli 30-32 Wrocław
7 483sztuka
Czego nauczyliśmy się do tej pory - wykład Johna Wooda i Paula Harrisona
22 maja 2025 - 18:00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Na Grobli 30-32 Wrocław
7 547sztuka
Noc Muzeów - Wernisaż wystawy „Wojna i pokój”
17 maja 2025 - 18:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
8 472sztuka
Nie zapomnij o mnie – haftowane tamborki na zdjęcia (warsztaty dla dorosłych)
15 maja 2025 - 17:00
MultiCentrum2/Miejska Biblioteka Publiczna
Powstańców Śląskich 210 Wrocław
5 420sztuka
Kwietna łąka na balkonie i makrama do ogrodu - warsztaty dla seniorów
15 maja 2025 - 11:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
8 173sztuka


























