DESERTS /Pustynie
- 15 lutego 2006, środa» 18:00

DESERTS /Pustynie - Bill Viola
Bill Viola - videoprojekcja
**Szanowni Państwo!
Zapraszamy na oficjalne rozpoczęcie nowego sezonu artystycznego w działalności FORUM+ autorskiej galerii Elżbiety Kościelak działającej w Centrum Kultury ZAMEK.
Z tej okazji odbędzie sie projekcja pracy z nurtu video art amerykańskiego artysty Billa Violi pt. Deserts / Pustynie (1994, 26 min. kolor).**
Tuż po niej zapraszamy na panel dyskusyjny "Tożsamość sztuki - tu i teraz"
Ta praca amerykańskiego artysty, chociaż nie posiada monumentalnego charakteru videoinstalacji, zawiera klimat tak charakterystyczny dla całej twórczości Billa Violi: grę żywiołów, głęboki humanizm i myśl o ludzkim istnieniu widzianym w perspektywie swoiście połączonych idei filozofii wschodu i zachodu.
W warstwie estetycznej autor tworzy wielką apoteozę estetyki kultury zachodu, określającej tą kulturę od czasów renesansu. Epicki rozmach obrazu łączy z ciszą i skupieniem przesłania.
Twórczość Billa Violi, w tym także videoprojekcja Pustynie, jest bardzo adekwatnym przykładem zjawiska transkulturowości sztuki współczesnej. O samym zjawisku transkulturowości oraz o innych cechach współczesnej twórczości rozmawiać będą artyści, historycy sztuki oraz krytycy i dziennikarze wrocławscy w panelu dyskusyjnym TOŻSAMOŚĆ SZTUKI - TU I TERAZ
Bill Viola urodził się w Nowym Jorku w 1951 roku. Ukończył College Wizualnych i Teatralnych Sztuk na Uniwersytecie Syracuse w Nowym Jorku, gdzie w 1995 roku został wyróżniony doktoratem honorowym. Otrzymał szereg nagród i wyróżnień.
W 1998 roku był stypendystą – rezydentem Instytutu Getty Historii Sztuki i nauk humanistycznych w Los Angeles. W 2002 został zaproszony w poczet członków prestiżowej Amerykańskiej Akademii Sztuki i Nauki. Bill Viola jest jednym z czołowych przedstawicieli sztuki video na świecie.
Mieszka na stale w Los Angeles ze swoją żoną Kirą Peroy, jego artystyczną współpracowniczką i menagerem.
Bill Viola od 1973 roku używa video do zapisu uniwersalnych ludzkich doświadczeń, takich jak narodziny, śmierć, samoświadomość, odczucia podstawowych zmysłów i jaźń.
W latach 70-tych mieszkając we Florencji był dyrektorem technicznym jednego z pierwszych w Europie artystycznych studiów (atelier) video.
Intensywnie podróżował kierowany głębokim zainteresowaniem różnymi praktykami spirytualnymi. W swych podróżach przez kilka lat zatrzymał się w Japonii żeby studiować Buddyzm - był jednocześnie stypendystą korporacji SONY.
Jego sztuka konsekwentnie czerpie natchnienie zarówno z tradycji duchowej wschodu, jak i zachodu. Tak samo mocno osadzona jest w Zenie, Buddyzmie, Islamie Sufickim, jak w mistycyzmie chrześcijańskim. Prace video Violli są zawsze zrealizowane na najwyższym poziomie technologicznym i wyróżniają się precyzją oraz prostotą prezentacji.
Jak Nam June Paik, Bruce Nauman i William Wegman, Viola rozpoczynał swoją karierę artystyczną w początkach rozwoju sztuki video, był jednym z jej prekursorów. W owych czasach video jako medium było traktowane jedynie instrumentalnie w tworzeniu video jako formy sztuki. Viola był tym artystą, który pomógł sztuce video w poszerzeniu i ujawnieniu jej możliwości kreacyjnych i budowania bogactwa pojęciowego, technologicznego i estetycznego w ujęciu historycznym.
Podczas swojej kariery Viola rozszerzył zakres swoich prac o współpracę z artystami z rożnych dziedzin sztuki, włączając do realizacji swoich filmów muzyków i filmowców.
Wielokrotnie prezentował swoje prace na międzynarodowym forum, reprezentował USA na Biennale sztuki w Wenecji w 1995. Retrospektywna wystawa jego prac prezentowana w nowojorskim Whitney Museum w 1998 roku podróżowała przez dwa lata po świecie odwiedzając sześć muzeów w USA i Europie.
Jego video instalacje o monumentalnej skali projekcji, jak Posłaniec (1996), Pięć Aniołów dla Milenium (2001) i Cofając się o dzień (2001) są kultowymi ikonami video, jako medium sztuki. Jego prace są reprezentowane w głównych kolekcjach międzynarodowych prestiżowych muzeów i galerii m.in. znajdują się w zbiorach Narodowej Galerii w Szkocji, w Muzeum Sztuki Współczesnej oraz w Tate Gallery w Londynie.
**Galeria FORUM+ w Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1
dojazd: tramwaje 22, 10 autobusy 403, 409**
Ostatnia podróż
22 maja 2025 - 15:30jest więcej terminów
Sala Polonia
Piłsudskiego 64a Wrocław
7 885kino
Grzesznicy
22 maja 2025 - 15:30/20jest więcej terminów
Sala Lwów
Piłsudskiego 64a Wrocław
4 526kino
Ukryty motyw
22 maja 2025 - 16:30/20jest więcej terminów
Sala Warszawa
Piłsudskiego 64a Wrocław
30 790kino
Utrata równowagi
22 maja 2025 - 12:30/18jest więcej terminów
Sala Lwów
Piłsudskiego 64a Wrocław
19 900kino
Surfer
22 maja 2025 - 20:00jest więcej terminów
Sala Lalka
Piłsudskiego 64a Wrocław
12 060kino
DZIADKU, WIEJEMY!
22 maja 2025 - 12:15/15jest więcej terminów
Sala Lalka
Piłsudskiego 64a Wrocław
40 130kino
Nasienie świętej figi
22 maja 2025 - 19:30jest więcej terminów
Sala Polonia
Piłsudskiego 64a Wrocław
5 466kino
UTRATA RÓWNOWAGI
22 maja 2025 - 12:30/18jest więcej terminów
Sala Lwów
Piłsudskiego 64a Wrocław
20 309kino
Szpiedzy
22 maja 2025 - 12:15/14jest więcej terminów
Sala Warszawa
Piłsudskiego 64a Wrocław
20 043kino
DZIADKU, WIEJEMY!
22 maja 2025 - 12:15/15jest więcej terminów
Sala Lalka
Piłsudskiego 64a Wrocław
45 794kino
The Last Showgirl
22 maja 2025 - 13:30/17jest więcej terminów
Sala Polonia
Piłsudskiego 64a Wrocław
14 178kino
Konklawe
22 maja 2025 - 17:15jest więcej terminów
Sala Lalka
Piłsudskiego 64a Wrocław
3 636kino
Ukryty motyw
22 maja 2025 - 16:30/20jest więcej terminów
Sala Warszawa
Piłsudskiego 64a Wrocław
29 465kino
Grzesznicy
22 maja 2025 - 15:30/20jest więcej terminów
Sala Lwów
Piłsudskiego 64a Wrocław
4 750kino
Surfer
22 maja 2025 - 20:00jest więcej terminów
Sala Lalka
Piłsudskiego 64a Wrocław
12 634kino
Ostatnia podróż
22 maja 2025 - 15:30jest więcej terminów
Sala Polonia
Piłsudskiego 64a Wrocław
8 131kino
„1945. Czy to jest wolność?” – bezpłatny pokaz filmu „Ostatni etap” i spotkanie z profesorem Markiem Haltofem
21 maja 2025 - 17:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
2 001kino